443 0

학습전략이 교과태도를 통해 학업성취에 미치는 영향: 학업노력의 조절된 매개효과를 고려한 다항회귀분석

Title
학습전략이 교과태도를 통해 학업성취에 미치는 영향: 학업노력의 조절된 매개효과를 고려한 다항회귀분석
Other Titles
The Effect of Congruence and Incongruence between Learning Strategies on Academic Achievement: Using the Moderated and Mediated Polynomial Regression
Author
송지훈
Keywords
학습전략; 학업노력; 교과태도; 학업성취; 다항회귀; 반응표면분석; 적합성; learning strategy; academic effort; attitude; academic achievement; polynomial regression; response surface methodology; fit
Issue Date
2020-03
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 20, no. 6, page. 1063-1092
Abstract
본 연구의 목적은 고등학교 학업성취에 두 가지 학습전략(창의 융합적, 반복 암기식)의 적합성이 미치는 영향을 알아보는 것이며 교과태도의 매개효과와 학업노력의 조절효과를 고려하였다. 연구를 위해 한국직업능력개발원의 ‘한국교육고용패널 Ⅱ 1·2차(2016~2017) 자료를 활용하였으며 다항회귀분석과 반응표면방법론을 사용하였다. 분석 결과, 학업노력은 두 가지 학습전략의 적합성과 교과태도 및 학업성취의 세부 영역과의 영향 관계를 조절하였다. 연구 결과에서 모든 과목에 공통적으로 나타난 결과로는 학습전략이 불일치할 경우 창의 융합적 학습전략이 반복 암기식 학습전략보다 더 중요하게 작용함을 보였다. 특히 교과태도보다 학업성취에서, 학업노력이 낮은 경우보다 높은 경우에서 창의 융합적 학습전략이 더 중요하게 작용하였다. 또한 각 과목 및 학업노력의 정도에 따라, 교과태도 및 학업성취에 두 가지 학습전략의 적합성이 미치는 영향을 탐색적으로 분석하였으며 관계의 양상이 다르게 나타난 것을 확인하였다. 본 연구의 결과를 통해 고등학교 학업 현장에서 창의 융합적 학습전략 및 반복 암기식 학습전략이 미치는 영향의 차이를 각 과목별로 확인할 수 있다. 또한 창의 융합형 인재가 요구되는 지식기반 사회에서 학습자 측면에서의 접근과 개별화된 맞춤형 교수설계 및 학습전략 수립의 이해에 보탬이 될 수 있다. The purpose of this study is to examine the effect of learning strategies which is creativity and integration, and repetition and memorization on academic achievement in high school, using the Korea Education and Employment Panel Ⅱ (KEEP Ⅱ) 2016~2017 data of KRIVET. In this study, the independent variables are creativity and integration learning strategy and repetition and memorization learning strategy, the moderator is the academic effort, the dependent variables are subjective learning outcome and objective learning outcome. The polynomial regression and response surface methodology were mainly used for data analysis. The results in this study show that creativity and integration learning strategy plays a more important role in the effect on subjective attitude and objective performance for academic achievement. The patterns of response surfaces were found to differ according to the subjects and the level of academic effort. Finally, with these results, this study examined the differential effect among subjects on creativity and integration and repetition and memorization learning strategy. Hence, this study expected to the understanding of learners’ approach and individualized instructional design, learning strategy in the knowledge-based society.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010027654382https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/162188
ISSN
1598-2106
DOI
10.22251/jlcci.2020.20.6.1063
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE