403 0

직무 재창조가 객관적․주관적 직무 성과에 미치는 영향: 밀레니얼 세대와 기성세대 영업 관리자 간 집단 비교를 중심으로

Title
직무 재창조가 객관적․주관적 직무 성과에 미치는 영향: 밀레니얼 세대와 기성세대 영업 관리자 간 집단 비교를 중심으로
Other Titles
The effect of job crafting on objective and subjective job performance: Focusing on the multi-group analysis between millennial and old generation sales managers
Author
이윤수
Keywords
직무 재창조; 직무 성과; 다집단 분석; Job crafting; Job performance; Multi-group analysis
Issue Date
2020-03
Publisher
한국기업교육학회
Citation
기업교육과 인재연구, v. 22, no. 1, page. 145-162
Abstract
본 연구의 목적은 직무 재창조 이론에 기반을 두고 영업 관리자의 직무 재창조가 객관적⋅주관적 직무 성과에 미치는 영향을 분석하고, 밀레니얼 세대와 기성세대 간의 차이를 분석하는 데 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 A보험사의 영업 관리자들을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 총 198명(밀레니얼 세대 관리자 121명, 기성세대 관리자 77명)의 응답을 수집하였다. 설문에 응답한 영업 관리자의 객관적 직무 성과는 지점 목표비 달성률을 활용하였고, 구조 방정식 모형과 다집단 분석이 실시되었다. 구조 방정식 모형 분석 결과, 과업 재창조와 인지 재창조는 주관적 직무 성과와 정(+)적인 관련이 있었다. 다집단 분석 결과, 관계 재창조가 주관적 직무 성과에 미치는 영향에서 밀레니얼 세대와 기성세대 간의 차이가 발견되었다. 본 연구는 분석 결과를 바탕으로 직무 재창조와 직무 성과 간의 관계, 밀레니얼 세대와 기성세대의 차이에 대해 HRD 관점에서 이론적⋅실천적 시사점에 대해 논의했다. The purpose of this study was to investigate the effect of job crafting on objective and subjective job performance of sales managers based on the job crafting theory and to analyze the difference between millennial and old generation. This study surveyed sales managers of A insurance company and collected 198 responses (121 millennial managers and 77 old generation managers). As the objective job performance of the sales managers, the sales target achievement rate of the branch was utilized, and the structural equation modelling and multi-group analysis were conducted. The result of structural equation modelling showed that task and cognitive crafting were positively related to subjective job performance. The result of the multi-group analysis showed that there was a difference between millennial and old generation in the effect of relational crafting on subjective job performance. Based on the results, this study discussed the theoretical and practical implications from the HRD perspective on the relationship between job crafting and job performance, and the differences between millennial and old generation.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3762791https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/161986
ISSN
1598-396X
DOI
10.46260/KSLP.22.1.6
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE