565 0

엘리트 축구지도자의 지도유형에 따른 자아탄력성 및 상해심리의 관계

Title
엘리트 축구지도자의 지도유형에 따른 자아탄력성 및 상해심리의 관계
Other Titles
The Relationship between Ego-Resilience and Injury Psychology According to the Leadership Types of Elite Football Leaders
Author
이성노
Keywords
엘리트선수 지도자; 지도유형; 자아탄력성; 상해심리; Elite player leader; Guidance type; Ego-resilience; Injury psychology
Issue Date
2020-03
Publisher
한국스포츠학회
Citation
한국스포츠학회지, v. 18, no. 1, page. 713-724
Abstract
본 연구는 엘리트 축구지도자의 지도유형에 따른 자아탄력성과 상해심리와의 관계성을 규명하고자 한다. 이에 2019년 대한축구협회에 등록된 서울 소재 운동상해를 경험한 엘리트 고교축구선수를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 실제 통계분석에 사용된 데이터는 총 366부의 설문을 SPSS 24.0을 이용하여 분석하였다. 인구특성을 위한 빈도분석, 조사도구의 타당도와 신뢰도를 위해 탐색적 요인분석, Cronbach's α을 하였으며, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 데이터 분석을 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 지도유형의 훈련지시 행동은 자아탄력성의 대인관계, 활력성, 낙관성, 민주적 행동은 감정통제, 활력성, 낙관성, 권위적 행동은 대인관계, 긍정보상 행동은 대인관계, 감정통제에서 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 지도유형의 훈련지시 행동과 긍정적 보상 행동은 운동욕구, 권위적 행동은 걱정 및 불안, 도피감, 무기력, 지도자 부담감에서 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 자아탄력성의 활력성은 상해심리의 운동욕구에 정(+)적인 영향을 걱정 및 불안, 도피감, 무기력, 지도자 부담감에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자아탄력성의 대인관계는 걱정 및 불안, 운동욕구에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. The purpose of this study was to investigate the relationship between ego-resilience and injury psychology according to the leadership style of elite soccer leaders. The survey was conducted on elite high school football players who had experienced sports injuries in Seoul registered with the Korean Football Association in 2019. The data used for the actual statistical analysis was analyzed using SPSS 24.0 with a total of 366 questionnaires. We performed exploratory factor analysis, Cronbach's α, and correlation analysis and multiple regression analysis for demographic characteristics, validity, and reliability of survey tools. The conclusions drawn from the data analysis are as follows. First, the instructional type of instructional instruction is self-elastic interpersonal, vitality, optimism, democratic behavior is emotional control, vitality, optimism, authoritative behavior is interpersonal, positive information behavior is interpersonal, emotional control It has been shown to have a positive effect. Second, it was found that the instructional type of instructional and positive reward behaviors had a positive effect on exercise desire and authoritative behavior on anxiety and anxiety, feelings of escape, lethargy, and leader burden. Third, the vitality of self-elasticity was found to have a positive (+) effect on the exercise desire of injury psychology and a negative effect on anxiety, escape, helplessness, and burden on the leader. The interpersonal relationship of self-elasticity had a positive effect on worry, anxiety and exercise desire.
URI
https://www.earticle.net/Article/A371160https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/161935
ISSN
1738-3250
Appears in Collections:
COLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S](예술·체육대학) > PHYSICAL EDUCATION(체육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE