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럭셔리 크루즈의 인지평가 요인들이 탑승객의 기억과 스토리텔링 형성에 끼치는 영향력 분석에 관한 연구

Title
럭셔리 크루즈의 인지평가 요인들이 탑승객의 기억과 스토리텔링 형성에 끼치는 영향력 분석에 관한 연구
Other Titles
Impact of Cognitive Appraisal Attributes on Memory Vividness and Storytelling in the Luxury Cruise Industry
Author
현성협
Keywords
인지적 평가 이론; 기억의 선명도; 스토리텔링; 럭셔리 크루즈 관광; Cognitive Appraisal Theory(CAT); Memory Vividness; Storytelling; Luxury Cruise Tourism
Issue Date
2020-02
Publisher
한양대학교 관광연구소
Citation
관광연구논총, v. 32, no. 1, page. 51-74
Abstract
본 연구의 목적은 첫째, 럭셔리 크루즈관광에서 인지적평가이론(CAT)에 근거하여 네 가지 인지평가감정차원인 욕구목표일치성, 확실성, 참신성, 에이전시가 관광자들의 기억의 선명도를 증가시킨다는 가설을 설정하여 이를 검정한다. 둘째, 럭셔리 크루즈관광에 대한 기억의 선명도와 스토리텔링의 인과 과정을 가설화하여 검정하는데 있다. 본 연구에서 제시된 모형의 실증적 분석을 위해 미국의 온라인 패널 데이터 회사에 문의하여 300명의 크루즈 승객들을 대상으로 이메일 설문방식을 통해 설문조사를 실시하였다. 수거된 설문지는 SPSS Statistics 21.0 통계 프로그램과 AMOS프로그램을 활용하여 분석하였다. 분석결과는 첫째, 럭셔리 크루즈 관광에서 4가지 인지적평가감정차원 중 욕구목표일치성과 확실성은 관광자들의 기억을 선명하게 유지하는데 긍정적인 역할을 하는 것으로 나타났다. 반면, 참신성과 에이전시는 기억의 선명도에 긍정적 영향을 주지 못한 것으로 나타났다. 둘째, 크루즈 관광에 대한 기억의 선명도와 관광자들의 스토리텔링과의 인과관계는 유의미한 결과가 나타났다. 이와 같은 연구 결과를 토대로 학문적, 실무적 시사점 그리고 향후 연구에 대해 제시하였다. The purpose of this study is to firstly hypothesize and test that four dimensions of cognitive appraisal emotion, appetitive goal congruence, certainty, novelty, and agency amplify the vividness of tourists’ memory based on CAT in luxury cruise tourism. Second, it is hypothesized to test the vividnedss of memory and the process of storytelling about luxury cruise tourism by causality. In order to empirically analyze the proposed model, we contacted an online panel data company in the United States, and surveyed 300 cruise passengers by e-mail questionnaire. The collected questionnaires were analyzed using SPSS Statistics 21.0 statistics program and AMOS program. The results of the analysis were as follows: First, the appetitive goal congruence and certainty among the four dimensions of cognitive appraisal emotion in luxury cruise tourism play a positive role in keeping tourists’ memories vivid. In contrast, novelty and agency did not have a positive effect on memory vividness. Second, the causal relationship between the memory vividness of cruise tourism and the storytelling of tourists showed significant results. Based on the above results, this research presents theorectical and practical implications and future research.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09308195&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/161158
ISSN
1226-8054
DOI
10.21581/jts.2020.2.32.1.51
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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