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디자인 분석 모델의 최적화 과정에 관한 연구 - 분석 모델 Chart 를 중심으로 -

Title
디자인 분석 모델의 최적화 과정에 관한 연구 - 분석 모델 Chart 를 중심으로 -
Other Titles
A study of the process in optimizing the design analysis model - Focus on the chart of analysis model
Author
한정완
Issue Date
2001-07
Publisher
한국디자인과학학회
Citation
디자인과학연구, v. 4, no. 2, page. 85-94
Abstract
사람들이 추구하는 가치의 기준도 문화적이며 인생의 가치도 차원 높은 방향으로 변화하고 있다. 즉, 사람들에게 호감을 얻지 못하는 제품은 가격이 아무리 싸고 많이 만들어도 팔리지 않게 되며 점차 시장에서도 도태될 것이다. 이제는 제품의 일차적인 품질, 객관적 품질로 기능, 신뢰성 들의 기계적이고 물리적 품질의 향상이 아니라 이차적인 품질, 즉 제품의 주관적 품질로서 제품의 디자인, 이미지, 소비자의 만족도와 같은 정서적이고 심리적인 면까지 고려하지 않으면 안된다. 현재는 소비자 개개인의 개성에 따른 차별화와 자기표현 지향이 표면으로 나타난 시대라고 할 수 있으며 또한 사람들의 요구 수준이 급속도로 개성화, 고도화되고 있다. 기능, 성능, 가격 등의 물리적인 편의성은 상품이 지닐 기본적인 요소로 취급되고 쾌적성, 편리성, 자신의 개성만족, 전체적 조화성 등의 정서적인 면에서 부가가치가 중요시 되고 있다. 이러한 변화된 소비자들의 상품에 대한 요구에 부응하기 위해서는 인간의 감성을 충실히 반영한 상품들이 개발되어야 한다. 따라서 본 연구는 디지털 환경이 요구하는 새로운 기획분석모형을 체계화 시켜 디자이너로 하여금 주체적인 역할을 수행할 수 있도록 설정하였다. 기준 설정을 위한 IRDS모듈을 이용/분석하여 요소를 설정하였고, 소비자 요구와 기준을 비교하여 컨셉 도출을 하는 과정으로 현재 기업에서 사용하는 기획분석 모델과의 비교를 통하여 제안된 모델의 우위성을 제시하는 방법으로, 이를 실제 상황과 비교하여 발전시키는 연역적인 연구방법을 채택하였다. The standard of value people pursue is becoming cultural as well as the value of life is changing to a higher level. A product that doesn`t give people a favorable impression cannot be sold even though it is cheap and abundant and will be finally obsolete. Now is the age when the emotional and psychological aspects such as design, image, and customer satisfaction should be considered and the second level quality, that is, subjective quality of a product is very important rather than the mechanical and physical quality such as function and reliability as the first level or objective quality of a product. Today, difference of personalities and self-expression of individual consumers are getting shown on the surface. The level of their demands is rapidly individualizing and sophisticating. Physical con-venience such as function, performance, and price is treated as basic factor a product has to have, while emotional factors such as comfort, handiness, individual satisfaction, and entire harmony are becoming more important. In order to conform with those changing demands of consumers, products which reflect human sense are being developed now. The study tries to change the human sense and image into the physical design factors, and make a product design conforming with human sense. Then it gives a shape of real design factor to consumers` image and feeling toward the product. It can be divided into the following stages.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=1916300https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/160346
ISSN
1229-1072
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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