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구조 최적설계 기법을 이용한 초경량차체 개념의 경량 자동차 설계

Title
구조 최적설계 기법을 이용한 초경량차체 개념의 경량 자동차 설계
Other Titles
Lightweight Automobile Design with ULSAB Concept Using Structural Optimization
Author
박경진
Keywords
초경량차제(Ultra Light Steel Auto Body); 합체박판기술(Tailor Welded Blank); 위상 최적설계; 치수 최적설계; 형상 최적설계; ULSAB(Ultra Light Steel Auto Body); TWB(Tailor Welded Blank); topology optimization; size optimization; shape optimization
Issue Date
2001-09
Publisher
한국전산구조공학회
Citation
한국전산구조공학회 논문집, v. 14, no. 3, page. 277-286
Abstract
자동차 경량화를 지향하는 초경량차체 기술 중에서 합체박판기술을 이용한 수 있는 일련의 최적설계 기법을 제안하고 기존의 자동차 도어 내판에 적용하여 경량화를 수행하였다. 먼저, 내판에 부착되는 보강재를 제거한 후 취약해진 강성을 보강하기 위한 파트 선정을 위해 위상 최적설계를 수행하여 대략적인 파트 분포를 결정하였다. 그 다음 상세설계 단계로서 각 파트의 두께는 치수 최적설계를 이용하여 정하고, 형상 최적설계로 최종 용접선을 결정하였다. 이러한 일련의 최적화를 위해 상용 소프트웨어인 GENESIS가 사용되었다. Among the ULSAB methods for the lightweight automobile body, Tailor Welded Blank(TWB) is adopted and the design process is developed for the existing component. Topology optimization conducted to find the distribution of the variable thickness. The number of parts and the welding lines are determined from it. In the detail design, size optimization is carried out to find the optimum thickness of each part and then, the final parting lines are tuned by shape optimization. A commercial optimization software GENESIS is utilized for the optimization processes.
URI
http://db.koreascholar.com/Article?code=323683https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/160182
ISSN
2287-2302; 1229-3059
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > MECHANICAL ENGINEERING(기계공학과) > Articles
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