448 0

대학 블렌디드 PBL을 위한 LMS 로그데이터 지표 개발

Title
대학 블렌디드 PBL을 위한 LMS 로그데이터 지표 개발
Other Titles
Development of LMS Log Data Metrics for Blended PBL in Higher Education
Author
김선용
Alternative Author(s)
Kim, Seon Yong
Advisor(s)
안미리
Issue Date
2021. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
대학에서는 21세기의 사회적 요구에 부합한 창의력, 문제해결, 비판적 사고력 등과 같은 고차원적인 사고력을 향상시키기 위한 노력이 이루어져왔다. 이런 사회적 변화에 따른 교육환경에는 구성주의가 주목받으면서 구성주의의 대표적인 교수학습 방법으로 PBL(Problem Based Learning)이 있다. PBL은 자지조절학습, 문제해결능력, 학업성취도, 학습내용 이해 및 적용, 협동성 등 다양한 이점이 있지만 시공간 및 물적자원을 지원하는데 한계가 있어 교육현장에서 PBL을 적용하거나 확대하는데 쉽지 않다. 이에 새로운 기술이 지속적으로 등장하면서 블렌디드 러닝과 PBL을 접목시킨 블렌디드 PBL이 전통적인 면대면 PBL의 학습효과를 극대화시킬 것으로 기대된다. 하지만 온라인에서의 PBL 맥락을 학습자의 학습참여 형태를 양적 데이터를 기반으로 실질적으로 분석하고 학습의 개선점을 언급한 연구는 이제 막 시작하는 단계이다. 따라서 LMS의 데이터를 통해 학생이 학습함에 따라 본인의 사고가 어떻게 변화하는지 도표화하는 학습발달과정과 교수학습 도중에 질문, 관찰, 과제 출제 등의 다양한 방법을 통해 학생의 특성에 관한 정보를 수집하여 이를 적절하게 해석 및 평가한 후, 시기적절하게 피드백을 주며 교수학습방법을 교정하는 형성평가를 지원하는데 도움을 줄 수 있다. 또한 학습자의 자기조절학습의 수준을 파악하는데 도움이 될 것으로 기대된다. 따라서 본 연구의 목적은 대학 블렌디드 PBL을 위한 LMS 로그데이터 지표를 개발하는 것이다. 이를 위해 블렌디드 PBL의 교수학습모형, 대학 LMS의 로그데이터 유형과 블렌디드 PBL에서 주로 사용되는 LMS 로그데이터 유형, 학습발달과정, 형성평가, 자기조절학습과 관련된 LMS 로그데이터 유형을 문헌 분석하여, 대학에서는 블렌디드 PBL의 절차/단계는 어떠하며, 블렌디드 PBL에서 유용한 LMS 로그데이터는 어떠한지 예상할 수 있는 로그데이터 지표 초안을 작성하였다. 작성된 지표 초안은 전문가 검토를 거쳐 대학 PBL과 LMS에 대한 전문지식이 있는 전문가 20인을 대상으로 2차에 거쳐 델파이조사를 실시하였다. 연구결과, 대학 블렌디드 PBL의 절차/단계는 4단계로 구성되며, 총 26가지 세부 활동이 도출되었다. 1단계(사전활동)의 세부 활동들과 관련된 학습행동 로그데이터는 주로 ‘공지사항 확인, ’강의계획서 확인‘, ’강의자료 확인‘이 대다수였으며 이는 자기조절학습의 구성요인 중에서 메타인지의 계획과 관련된 것으로 나타났다. 2단계(문제해결을 위한 일련의 활동)의 세부 활동들과 관련된 학습행동 로그데이터는 ’공지사항 확인‘, ’강의자료 확인‘, ’강의자료 다운로드‘, ’캘린더 작성‘, ’학습과정현황 확인‘, ’채팅하기‘, ’토론 게시글 확인‘, ’토론 게시글 작성‘, ’토론 답변 등록‘, ’ 위키작성‘, ’파일확인‘이 있었으며, 이는 자기조절학습의 구성요인 중에서 메타인지의 계획 및 모니터링과 학습전략의 정보공유와 관련된 것으로 나타났다. 3단계(결과 정리 및 발표)의 세부 활동 중에서 ’결과물 정리 및 보고서 작성‘만 관련된 학습행동 로그데이터가 있는 것으로 나타났다. 이 활동은 학습행동 로그데이터 중에서 ’과제확인‘, ’과제제출‘과 관련 있는 것으로 나타났으며 이는 자기조절학습의 구성요인 중에서 메타인지의 계획과 학습전략의 예습 및 복습과 관련된 것으로 나타났다. 4단계(성찰 및 평가)의 세부 활동들과 관련된 학습행동 로그데이터는 ’다른 학생 과제물 확인‘, ’동료평가하기‘, ’팀별 평가‘, ’개인별 평가‘였으며, 이는 자기조절학습의 구성요인 중에서 메타인지의 성찰과 관련된 것으로 나타났다.; At universities, efforts have been made to improve higher thinking skills such as creativity, problem solving, and critical thinking that meet the social needs of the 21st century. In the educational environment accompanying such social changes, there is PBL (Problem Based Learning), which is a typical teaching and learning method of constructivism while attention is paid to constructivism. PBL has various advantages such as self-regulated learning, problem-solving ability, academic achievement, understanding and application of learning content, cooperation, etc., but there is a limit to support space-time and physical resources, so PBL is applied in spot of education It's not easy to do or expand. It is expected that this new technology will continue to appear and that blended PBL, which combines blended learning and PBL, will maximize the learning effect of traditional face-to-face PBL. However, research that substantially analyzes the online PBL context based on quantitative data on the form of learner's learning participation and Suggestion of improvement points in learning is still in its infancy. Therefore, using LMS data, students can use various methods such as learning progression and questions, observations, and assignments during teaching and learning to map how their change of thought as they learn. After gathering information about the trait and properly interpreting and assessing it, it can provide timely feedback to help formative assessment to improve teaching learning methods. It is also expected to help learners understand their level of self-regulated learning. Therefore, the purpose of this study is to develop an metrics of LMS log data blended PBL in higher education. For this reason, the teaching learning model of blended PBL, the type of LMS log data mainly used LMS log data types in higher education and blended PBL, learning progression, formation assessment, and LMS log data related to self-regulated learning. After analyzing the types in the literature, I have created a draft log data metrics that can predict what the procedures/steps of blended PBL are and what LMS log data is useful in blended PBL. The draft metrics was examined by experts, and Delphi survey conducted twice was conducted on 20 experts with expertise in PBL and LMS in higher education. In the study, the procedure/step of blended PBL in higher education consisted of step 4, and all 26 types of detailed activities were derived. Most of the learning behavior log data related to the detailed activities of step 1(preliminary activities) are ‘view notifications’, ‘view syllabus’, and ‘view lecture materials’, which are planning among the constituent factors of self-regulated learning. Related to meta-cognitive. The learning behavior log data related to the detailed activities of step 2(a series of activities for problem solving) are ‘view Notification’, ‘view lecture materials’, ‘Download lecture materials’, ‘Create calendar’, and ‘view Learning process’, ‘view the current status', chatting','view discussion', 'create discussion', 'register answer in discussion', 'create Wiki', 'view files', which is self-regulated learning Among the constituent factors of the above, it was found that it is related to information sharing, planning, monitoring and strategies of meta-cognitive. It was found that there is related learning behavior log data only for "organizing results and making reports" in the detailed activities of 3 step (summary of results and presentation). It was found that this activity is related to "view assignments" and "submit assignments" from the learning behavior log data. This was found to be related to planning and learning strategies, the preparation and review of meta-cognitive among the components of self-regulatory learning. The learning behavior log data related to the detailed activities of the 4 step(reflection and evaluation) are "view other student assignments", "evaluation of peers", "evaluation by team", and "evaluation by individual", which are self-regulated learning. It was found that it is related to the reflection of meta-cognition among the constituent factors of.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/159955http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000485926
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE