504 0

창의적 문제해결능력 향상을 위한 고등학교 비평수업 지도 방안 연구

Title
창의적 문제해결능력 향상을 위한 고등학교 비평수업 지도 방안 연구
Other Titles
A Study on Teaching Methods of Criticism Class to Improve Creative Problem Solving Abilities of High school students: Focused on Public Artwork
Author
신소현
Alternative Author(s)
Shin, So Hyun
Advisor(s)
김미남
Issue Date
2021. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
온갖 분야의 지식과 정보가 날로 발전하며 범람하고 있는 오늘 날의 우리 사회에서는 그 발전과 함께 원인과 구조가 매우 복잡한 형태의 수많은 문제들이 끊임없이 등장하고 있다. 이러한 상황 속에서 여러 문제를 헤치고 현대 사회를 살아나가야 하는 현대인들, 특히 미래 사회를 구성해나가야 하는 학생들에게 있어 이러한 비구조적인 문제들을 창의적으로 해결하는 능력의 중요성이 날로 증대되고 있다. 따라서 사회와 교육 환경 속에서 증대되는 창의적 문제해결능력에 대한 요구에 부응하여, 각 교과의 특성에 맞는 다양한 형태의 창의적 문제해결능력을 함양할 수 있는 수업 방안을 모색해야 할 필요가 있다. 이러한 필요성에 의해 본 연구에서는 미술 교과의 특성을 살려 ‘공공미술 작품 비평’을 통한 창의적 문제해결능력을 함양하는 수업의 방안을 모색하였다. 이는 공공미술을 내용적 측면에서 보았을 때, 다양한 형태의 사회 문제를 해결하는 방법을 담아내고 있기 때문이다. 이는 학습자들로 하여금 미술을 통해 창의적으로 문제를 해결해나가는 길을 제시해준다. 또한 우리의 교육과정에서는 학습자들이 비평의 형태를 창의적으로 확장해나갈 것을 제안하고 있다. 따라서 창의적으로 학습 문제를 해결해나가는 수업에 비평을 접목하는 형태는 교육과정상으로도 타당성을 가지며, 학습자들에게 새로운 형태의 비구조적인 학습 문제를 제시해 해결하도록 하여 창의적 문제해결능력을 자연스레 길러줄 수 있다. 이에 따라 본 연구의 연구 목적은 ‘창의적 문제해결능력을 기르기 위한 비평 수업 지도안 개발’로 설정하였다. 이를 위해 본 연구에서는 수업의 구조로 일반적인 미술교육을 위한 비평 모델이 아닌 창의적 문제해결능력의 구체적 방법으로 제시된 CPS 모형을 적용하였고, 모형 속에서 문제 해결의 전략으로써 Anderson의 비평 모델을 활용한 새로운 비평 방법을 제시하였다. 또한 이렇게 개발된 구조의 수업에서는 학습자들의 창의적 문제해결능력을 함양시켜줄 수 있는 학습문제를 제시하였는데, 그 내용은 큐레이터가 되어 공공미술 작품의 감상을 돕기 위한 방법을 찾는 활동이다. 이렇게 구성된 수업은 총 10차시로 구성되어 진행되며, 이를 통해 달성되길 기대하는 학습의 효과는 다음과 같다. 첫째, 학습자는 공공미술 작품의 감상을 돕는 방법을 찾기 위한 감상과 비평 활동을 통해 미술을 통한 사회 문제 해결의 예를 접하고, 이에 대한 이해를 통해 문제해결능력의 실마리를 얻을 수 있을 것이다. 둘째, 미술 작품을 감상하고 비평하는 새로운 방법을 통해 자신만의 비평적 견해를 세우고, 이를 활용하여 창의적으로 학습 문제를 해결하기 위한 방법을 찾을 수 있을 것이다. 셋째, 미술을 통해 다양한 사회 문제에 관심을 갖고 이를 적극 해결하고자 하는 태도와 함께, 문제를 해결하는 과정에서 타인의 의견을 경청하고 존중하는 태도를 기를 수 있을 것이다. 이러한 과정을 거쳐 개발된 본 수업의 가장 큰 특징은 미술 교과의 특성을 살려 CPS 모형 내에 창의적으로 문제를 해결해나가는 전략으로 미술 작품의 감상과 비평의 방법을 적용한 것이다. 따라서 본 연구를 통해 창의적 문제해결능력을 길러주는 수업 및 미술 비평 교육의 방법과 영역을 확장할 수 있기를 기대한다. 또한 학습자 측면에서는 본 연구에서 개발한 수업을 통하여 다양한 사회 문제에 관심을 갖고, 이를 미술을 통해 창의적인 방식으로 해결해나가고자 하는 태도를 가지기를 바라는 바이다.; In today's Korean society, where knowledge and information in all fields are developing and overflowing every day, a number of problems with complicated causes and structures are constantly emerging. The importance of creative solutions to these unstructured problems is increasing for students who need to overcome various problems and live in the modern society, especially for students who need to make up the future society. Therefore, it is necessary to find a lesson plan that can raise creative problem solving skills in various forms suited to the characteristics of each subject in response to the growing demand for creative problem solving skills in society and educational environment. Due to this need, this research has sought to develop creative problem-solving skills through "public art work criticism" by taking advantage of the characteristics of art subjects. This is because public art has various ways to solve social problems from a content perspective. This will help students solve problems creatively through art. Our curriculum proposes that learners expand their form of criticism creatively. Therefore, incorporating criticism into classes that solve creative learning problems is appropriate in the curriculum as well, and allows learners to naturally develop creative problem solving skills. In response, the purpose of this research is to develop a critical lesson guidance plan to foster creative problem solving skills. For this reason, this research applied CPS models presented as concrete methods of creative problem-solving capabilities, rather than general criticism models for art education, and presented new criticism methods using Anderson's criticism models as a strategy to solve problems. In addition, the structure class presented learning questions that foster students' creative problem solving skills, and the content was to find ways to become curators and help them appreciate public art works. This structured class consists of a total of 10 classes, and the learning effects expected to be achieved by this are as follows: First, learners will be able to learn about social problems through art appreciation and critical activities to find ways to help appreciate public works of art, and to gain a clue to their problem solving skills. Second, through a new method of appreciating and criticizing works of art, you will be able to come up with your own critical view and use it to find a way to solve the learning problem creatively. Third, it is possible to develop an attitude of interest in various social issues through art, and also an attitude of respecting and listening to other people's opinions in the process of solving the problem. The most distinctive feature of this class, which was developed through this process, is the strategy to solve problems creatively within the CPS model by taking advantage of the characteristics of the art subject and applying the method of appreciation and criticism of art works. Therefore, I hope that this research will expand the methods and areas of teaching and art criticism that foster creativity. In terms of learners, I hope they will take an interest in various social issues through the classes developed in this research and take an attitude to solve them in creative ways through art.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/159794http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000486356
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE