421 0

지식재산권 기본 소양 함양과 창출을 위한 디자인 교육 프로그램 개발

Title
지식재산권 기본 소양 함양과 창출을 위한 디자인 교육 프로그램 개발
Other Titles
Development of Design Education Program for Fostering Awareness and Creation of Intellectual Property Rights
Author
이다현
Alternative Author(s)
Lee Dah Hyun
Advisor(s)
현은령
Issue Date
2021. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날 우리는 지식을 기반으로 하는 사회에서 살아가고 있다. 가수들의 음원과 뮤직비디오 표절, 패션 브랜드의 의상 표절, 일러스트 작가의 내용과 캐릭터 표절 등 지식재산이 도둑질 당하고 있다는 뉴스 보도를 전해 듣는 일은 일상이 되어버렸다. 이보다 더욱 심각한 것은, 소셜 미디어, 유튜브 등의 플랫폼이 다양해지면서 학생들의 무분별한 음원, 폰트, 이미지 사용이 문제가 되고 있다는 것이다. 이러한 지식재산권 기본 소양의 부재는 법적인 문제로 연결되기 때문에 지식재산권 교육의 필요성이 시사하는 바가 매우 크다. 이와 같은 상황이 지속되면서 국가는 교육차원으로 학교별 저작권교육을 시행하기도 한다. 하지만 이는 1회성에 그치는 교육으로 지속적인 효과는 부족하다. 또한 타인의 아이디어를 뺏어오는 것에 대한 경각심은 생겼을지도 모르지만, 타인이 자신의 창의적인 아이디어를 뺏어가는 것에 대한 경각심은 아직도 매우 부족한 실정이다. 학생들은 대부분 자신의 아이디어를 보호해야 한다는 필요성을 못 느끼며, 그 이유는 우리의 교육이 결과와 평가 중심적이기 때문이다. 이는 창작활동이 많은 특성화고등학교 디자인 관련 전공 학생들에게 큰 걸림돌이 될 것이며 따라서 올바른 지식재산권 교육이 매우 필요하다. 오늘날 학생들에게 나타나는 지식재산권의 기본소양 부족 위기는 교육의 부재와 교과나 삶과의 연관성 부족에서 기인했다고 볼 수 있다. 지식재산권 교육의 단편적 측면만을 중시하면 그 효과가 미미할 것이다. 지식재산권 교육과 디자인 교육을 분리하는 것이 아니라, 이들의 상호 관계와 맥락, 그리고 절차상의 유사점을 총체적으로 이해하여 적용하는 것이 절실히 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 디자인 교과에서의 지식재산권 교육의 필요성을 강조하면서도, 디자인 수업과 연결 지어 자연스러운 적용이 가능한 교수-학습 프로그램을 모색하였다. 그간의 연구에 비추어 보았을 때, 지식재산권과 디자인은 관련성이 매우 큼에도 불구하고 함께 연관 지어 가르치는 교육 프로그램이 미비하였다. 그러나 디자인에서 중요시하는 창의성과 독창성, 차별성에 입각한다면 디자인 교육은 분명 지식재산권과 분리될 수 없는 구조이며 이에 대해 교사가 디자인 수업을 할 때 지식재산권 교육을 병행할 수 있는 수업 프로그램의 개발이 필요하다. 디자인 교과에 있어 지식재산권 수업과 가장 관련 있는 교과로 제품디자인을 선택하였다. 기존의 제품디자인의 수업은 아이디어를 발상하고, 아이디어 스케치 후, 컴퓨터 프로그램으로 구현해보거나 모형을 만들어보는 수준에 그쳤다. 하지만 사례분석을 통해 학생들이 제품디자인 한 결과물을 분석해 보았을 때, 기존의 수준에서 지식재산권 교육을 추가하여 한층 더 성숙하고 윤리적인 수업이 가능하도록 해야 함을 깨달을 수 있었다. 사례분석을 통해 분석한 학생들의 제품디자인은, 수년 전 타인이 특허권으로 출원하였다가 기술이나 디자인의 독창성이 없어 거절당한 경우, 이미 특허로 등록되어 있어 학생들이 타인의 아이디어를 표절한 경우가 되어버리는 결과를 볼 수 있었다. 이에 대한 방안으로, 절차적이고 과정적인 제품디자인 수업의 특성에 지식재산권 창출의 절차를 접목하여 촘촘하고 체계적인 ‘지식재산권을 고려한 제품디자인 수업’이 될 수 있도록 하였다. 본 연구에서 제품디자인 교육과 지식재산권 교육을 함께할 수 있는 수업 프로그램을 구현함으로써, 1회성의 분리된 지식재산권 교육의 한계를 보완하고 제품디자인 교육과 지식재산권 교육이 조화롭고 상생할 수 있으며 그 내용과 영역의 폭이 넓어질 수 있기를 기대한다. 이와 동시에 본 연구에서 개발한 교수-학습 프로그램을 교사들이 효율적으로 활용하여 더 이상 지식재산권에 대한 무지로 인해 피해를 입는 일이 없기를 바라는 바이다. 또한 교사는 예비 디자이너인 학생들이 작품관리를 소홀히 하지 않도록 주의를 기울이며 훌륭한 작품들이 지식재산으로 남겨질 수 있도록 관심을 가져주길 바란다.; Today we are living in a society based on knowledge. It has become our daily routines to hear news that intellectual property is being stolen, for example, plagiarism of sound sources and music videos by singers, clothes by fashion brands, and characters by illustrators. Even worse than this is that students are thoughtlessly using sound source, fonts, and images after a various platform is introduced such as social media and YouTube. Since the lack of basic knowledge of intellectual property rights leads to legal problems, intellectual property rights education has become very significant. As this situation continues, Korea implements copyright education for each school as an educational purpose. However, this is a one-time education, therefore continuous education effect cannot be found. They may have become aware of taking away other people's ideas, but they lack of awareness about their creative ideas are taken away by others. Most students don't feel the need to protect their ideas, because education in Korea is based on results and evaluation. This will be a big sticking point for students majoring in design at specialized high schools with a lot of creative activities, therefore, proper intellectual property education is very necessary. The crisis of student’s lacking basic knowledge of intellectual property rights are based on the lack of education and the lack of relevance between curriculums and life. If only the fragmentary aspect of intellectual property education is highlighted, the effect will be insignificant. It is very necessary to understand and apply their mutual relations, context, and similarities in procedures as a whole, not to separate intellectual property education and design education. Accordingly, this study highlights the necessity of intellectual property education in the design curriculum, therefore we looked out a teaching-learning program that can be applied naturally in connection with design class. In the light of the researches, although intellectual property rights and design are highly co-related, educational programs are insufficient. However, if it is based on creativity, originality and differentiation that are important in design, design education is clearly a structure that cannot be separated from intellectual property rights. And it is necessary to develop a class program that can concurrently teach intellectual property rights when a teacher teaches design classes. In the design subject, we selected product design as the subject most relevant to the intellectual property class. Existing product design classes only consisted of giving an idea after sketching, implementing it with a computer program or making a model. However, when analyzed the product design results of students through case analysis, we realized that more mature and ethical class should be conducted by adding intellectual property. If the product design of the students analyzed through case analysis is rejected due to lack of originality in technology or uniqueness, for example, someone else applied for a patent several years ago, it is already registered as a patent, therefore we could see the result that students plagiarized the ideas of others. As a solution to this, we combined the process of creating intellectual property rights with the characteristics of procedural product design classes so that it could be a systematic“product design class that considers intellectual property rights.” By implementing a class program that enables product design education and intellectual property education in this study, we expect product design education and intellectual property education to harmonize and coexist, and broaden the scope of its content, at the same time, complementing the limitations of one-time separated intellectual property rights education. We hope that there will be no students getting damaged from ignorance of intellectual property rights by the teaching-learning program developed in this study. In addition, the teacher should be careful not to neglect work management those who are prospective designers and pay attention so that great works can be made as intellectual property.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/159793http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000486336
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE