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dc.contributor.advisor김영재-
dc.contributor.author증여진-
dc.date.accessioned2021-02-24T16:28:04Z-
dc.date.available2021-02-24T16:28:04Z-
dc.date.issued2021. 2-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/159499-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000486162en_US
dc.description.abstract오늘날 모바일의 보급과 모바일 인터넷의 가파른 성장세에 힘입어 모바일 게임산업 분야도 함께 성장세를 보이고 있다. 중국의 게임시장 확대에 따른 게임 이용자 규모가 안정화 추세를 나타냄에 따라 기존의 전통적인 게임방식은 컴퓨터 게임에서 모바일 게임으로 방식으로 이동되고 있으며 이에 여성 이용자의 게임 참여도 역시 덩달아 늘어가고 있는 추세이다. 여성 이용자들은 게임 속에서 높은 소비수준, 장시간의 하루 평균 게임시간, 높은 유지율 등으로 게임시장의 이목을 집중시키고 있다. 게임 업체들 역시 이러한 여성 이용자들을 위해 너나 할 것 없이 여성 모바일 게임 시장에 뛰어들어 여성 사용자들의 관심을 받기 위한 게임 개발에 전력을 다하고 있는 상황이다. 따라서 이러한 여성 이용자들을 위한 여성향 게임의 증가와 더불어 여성 게임 시장은 점차 세분화되고 있으나 반면 비슷한 게임들이 다수 출시됨에 따라 비슷한 유형을 보이는 게임의 생존 주기가 크게 떨어지고 많은 게임들이 시장에서 도태되고 있다. 이러한 상황에서 속에서 본 연구는 여성들이 연애 시뮬레이션 모바일 게임인 <러브앤프로듀서>를 통해 어떻게 여성 모바일 게임 시장 점유율을 유지할 수 있는지에 대해 분석하고자 한다. 또한 게임의 인지도를 높이고 게임의 영향력을 확장시킴으로써 게임이 지니고 있는 라이프 사이클을 연장시킬 수 있는 방안에 대해서도 모색해 보고자 한다. 게임에 관한 선행연구 분석을 통해 살펴볼 때, 게임의 캐릭터와 서사가 게임 이용자들의 체험에 매우 중요한 역할로 작용한다는 사실이 확인하였다. 개성이 뚜렷한 게임의 캐릭터가 내포하고 있는 의미는 게임 이용자들의 심리적 욕구에 부응한다. 게임 특유의 인터랙티브 한 서사 구조는 게임 이용자들이 복잡한 서사 구조와 자체적인 서사적 줄거리를 통해 게임에 대한 자유로운 체험을 가능하게 만들어 주는 한편 여성 게임 이용자들의 주체 의식도 강화시킬 수 있다. 본 연구는 여성들이 연애 시뮬레이션 게임인 <러브앤프로듀서>의 이용 동기, 서사, 캐릭터 분석 등과 같은 연구 진행을 통해 여성 이용자들의 시각에서 여성 모바일 게임 시장의 확장과 더불어 게임 이용자 유지율을 성공적으로 유지 가능한 전략에 대해 분석했다. 또한 게임 캐릭터와 서사가 여성 이용자에게 가져다 주는 심리적 대입감의 중요성에 대해서도 확인을 거쳤다. 또한 본 연구에서는 먼저 게임 장르의 확장에 대한 분석을 진행했다. <러브앤프로듀서>의 애니메이션 분석을 통해 게임 자체적인 스토리의 단순화 및 게임 캐릭터의 주체적인 시각에 대한 변화 등으로 인해 여성 이용자의 몰입성이 약화되는 문제를 발견할 수 있었으며 캐릭터의 약화 역시 여성 사용자들의 캐릭터에 대한 접근성을 떨어뜨리고 있음을 발견할 수 있었다. 따라서 <러브앤프로듀서>의 홍보 전략 분석을 통해 온라인의 다양한 홍보 수단 및 여성 이용자의 자발적인 홍보 행위 등을 연구함으로써 이용자 확장과 IP 구축의 성공 전략에 대해서도 확인을 진행했다. 마지막으로 더욱 더 다양한 여성향 게임에 대한 비교 분석이 충분치 못한 이유로 본 연구는 게임 내용에 대한 비교 분석에 있어 어느 정도의 한계성을 벗어나지 못하고 있는 것도 사실이다. 또한 여성향 모의연애 모바일 게임에 대한 홍보 전략 표본에 대해서도 제대로 된 심도 깊은 분석을 진행하지 못해 여성향 모의연애 모바일 게임 성공전략 확인 과정에 미흡함이 남아 있는 것도 문제점으로 지적되었다. 따라서 향후 연구에서는 보다 더 다양한 여성향 게임을 포괄적으로 비교 분석할 계획이다. 하지만 이러한 부족함에도 불구하고 본 연구 결과는 여성 시뮬레이션 연애 게임의 지속적인 발전을 위한 전략적 조건 및 그 연구 토대를 마련함으로써 중국 여성 연애 시뮬레이션 게임이 지향해야 하는 개발 방향에 대한 조언을 제공할 수 있을 것으로 기대하고 있다.; Nowadays, with the popularity of mobile phones and the rapid development of mobile networks. The mobile game industry has also shown a broad market prospect. With the rapid development of Chinese gaming industry, the gaming market continues to expand and the size of the gaming user base is gradually stabilizing in scale. With the shift of game users from traditional console or computer games to mobile games, the participation of female users in games has gradually increased. Female users have attracted the attention of the gaming market with their high level of spending in gaming, longer average daily gaming time and for longer maintenance rate of gaming. Many gaming companies have joined the competition in the female mobile game market in order to gain the favor of female users. Under such situation, there has been an explosion of female-oriented game products as game makers have joined in. The female-oriented game market was further segmented. The emergence of a large number of homogenized games has caused female users to become bored with such games, the survival cycle of games has dropped significantly and many games have been eliminated in the market. Under such circumstances, this study hopes to take the simulation game "My love: Queen’s Choice" for women to love as an example to analyze how to maintain the game's market share. How to improve the awareness of the game, expand the influence of the game, and extend the life cycle of the game. Through the analysis of advanced research related to games, this research believes that the role and narrative of the game play an important role in the experience of game users. The character of the game with distinctive personality and the inner meaning contained in the role conform to the emotional needs of game users. The unique interactive narrative structure of the game enables users to obtain a more free game experience in the complex narrative structure and the narrative line of their own choice, and protects the subjective consciousness of the game user. This research analyzes the motivation, narrative and role of the female love simulation game "My love: Queen’s Choice". From the perspective of female users, it analyzes the successful strategy of expanding users in the female mobile game market and maintaining user retention. Confirmed the importance of the role and narration of the game to the female psychological substitution. In addition, this research also analyzes the expansion of multiple genres of games. Through the analysis of the animation of "My love: Queen’s Choice", it is found that the animation simplifies the plot compared with the game, changes the perspective of the main character of the game, and weakens the immersive emotional experience of female users. The cartoonization of animated characters has also weakened female users' sense of substitution for the characters. At the same time, this research also analyzes the propaganda strategy of "My love: Queen’s Choice", and confirms the successful strategy of user expansion and IP construction through research on various online propaganda methods and spontaneous propaganda behavior of female users. At last, because there is no adequate comparative analysis of more women to games. This research has certain limitations for comparative analysis of game content. Meanwhile, it has failed to achieve a comprehensive analysis of the promotion strategy of women to simulated love mobile games, and there are still many shortcomings in confirming the successful strategy of women to simulate love mobile games. In the future research, a more comprehensive comparative analysis will be conducted on more diverse games. Even with these shortcomings, this research hopes that the results of the study can provide a research basis for the strategic conditions for the sustainable development of women simulated love, and provide reference for the development of Chinese women love simulation games.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title여성향 연애 시뮬레이션 모바일게임의 성공 전략 연구: <러브앤프로듀서>를 중심으로-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor증여진-
dc.contributor.alternativeauthorZENG,YUCHEN-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department문화콘텐츠학과-
dc.description.degreeMaster-
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