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Relationship between medical students’ tiredness during computer based test(CBT) and examination scores

Title
Relationship between medical students’ tiredness during computer based test(CBT) and examination scores
Other Titles
컴퓨터기반시험에서 응시자 피로도와 임상의학입문 성적과의 상관성
Author
김민기
Alternative Author(s)
김민기
Advisor(s)
박훈기
Issue Date
2021. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문 요지 컴퓨터기반시험에서 응시자 피로도와 임상의학입문 성적과의 상관성 피로는 학업 수행에 악영향을 줄 수 있다. 컴퓨터기반시험(CBT)에는 학생들을 더욱 피곤하게 할 수 있는 컴퓨터 화면의 빛, 컴퓨터 조작 능력의 미숙함과 같은 요소들이 있다. 이 연구에서는 CBT로 인한 학생들의 피로도를 측정하기 위해 CBT 피로도 척도를 도입하였다. 이를 활용해 컴퓨터기반시험에서 응시자 피로도와 임상의학입문 성적과의 관계를 알아보았다. 2020년도 본과 1학년 학생 중 69명의 남학생과 23명의 여학생을 대상으로 연구하였다. ‘임상의학입문’강의 이후 94문항으로 이루어진 CBT 시험을 100분간 치렀다. CBT 피로도 척도는 시각상사척도(VAS) 형식의 3 문항으로 이루어진 것으로, 최소 0점, 최대 10점으로 구성되어 있다. 각각 피로도, 피로에 의한 인지 능력에 부정적 영향을 주는 정도, 피로에 의해 휴식이 필요한 정도에 대해 평가하였다. 시험 수행 능력을 측정하는 요인들인 시험 결과를 수집하고, CBT 시험이 연달아 진행될 경우 적절한 휴식 주기에 대해 물었다. CBT 피로도 척도의 평균은 각각 피로도 4.89±2.47, 인지 능력 4.65±2.60, 그리고 필요한 휴식 5.09±2.83으로 측정되었다. 세 척도의 평균인 복합 점수는 4.88±2.38으로 측정되었다. 척도 간의 0.64에서 0.93 사이로 높게 측정되어 피로도를 측정하는 데 신뢰성을 보였다(p<0.01). CBT 피로도 척도 점수와 시험 성적, CBT 시험이 연달아 진행될 경우 적절한 휴식 주기에는 상관관계가 없었다. 성별과 나이를 보정하였을 때, 피로도와 시험 성적 간에 0.22(p=0.04)의 양의 상관관계를 보였다. PBT보다 CBT를 선호하는 정도와 필요한 휴식 및 복합 점수는 유의한 상관관계를 보였으나, 명확한 선형성을 보이지 않았다. 이상의 결과를 종합하였을 때, 학생들은 CBT로 인하여 중등도의 피로도를 느꼈으나, CBT로 인한 피로도는 학생의 성적에 유의한 영향을 끼치지 못하였다. 학생들은 시험 중에 외부 환경적 영향을 받지만, CBT 시험으로 인한 영향이 크지 않으므로, CBT 시험 결과가 학생들의 학업 능력을 충분히 반영한다고 판단할 수 있다. CBT이 연구에서는 CBT 피로도 척도의 타당도와 신뢰도를 검증하였으며, 이를 통해 의과대학 학생들의 CBT로 인한 피로도를 정량적으로 측정할 수 있었다. 추후에 CBT 피로도 척도를 다양한 시험 환경에 적용할 수 있을 것으로 기대한다.
ABSTRACT Relationship between medical students’ tiredness during computer based test(CBT) and examination scores Tiredness has a negative effect on academic performance. Computer based test(CBT) has factors such as the light of computer screen and lack of computer skill which can make students tired. In this study, CBT induced tiredness scale was introduced to measure the tiredness of students due to CBT. Using CBT induced tiredness scale, we investigated the relationship between medical students’ tiredness during CBT and examination scores. The study included 69 male, 23 female freshman medical students in 2020. After the ‘Introduction to clinical medicine’ course, students took the CBT consisting of 94 questions for 100 minutes. CBT induced tiredness scale is composed of three visual analogue scale items ranging from 0 to 10. Each items assessed tiredness caused by CBT, impact on cognitive function, and requirement of rest. We collected examination scores, CBT preferences over paper based test and break time required between successive CBTs. The average score for each item on CBT induced tiredness scale was tiredness caused by CBT 4.9±2.47, impact on cognitive function 4.7±2.60, and requirement of rest 5.1±2.83. The composite score, which is the mean score of three items, was 4.9±2.38. The Pearson correlation coefficient of the three items and the composite score was between 0.64 to 0.93, showing reliability in measuring tiredness(p<0.01). There was no significant relationship between CBT induced tiredness and examination scores, and the amount of rest required between multiple CBTs. After adjusting age and gender, relationship between tiredness caused by CBT and examination scores was 0.22(p=0.04). Pearson correlation coefficient of CBT preferences over PBT and requirement of rest, and composite score showed statistically significant results, but Scatter plot of variables did not have a significant linear trend. In conclusion, even though students felt moderate tiredness due to CBT, it did not have a significant effect on student performance. Students are influenced by the environment during the test, but as the impact of the CBT is not significant, CBT results can sufficiently reflect the students' academic ability. In this study, the validity and reliability of the CBT induced tiredness scale were verified, and it was possible to quantitatively measure tiredness level caused by CBT of students in medical school students. We expect that CBT induced tiredness scale could be used in various test environments and in future studies.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/159230http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000485694
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