623 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor한 상 우-
dc.contributor.author홍성룡-
dc.date.accessioned2021-02-24T16:03:08Z-
dc.date.available2021-02-24T16:03:08Z-
dc.date.issued2021. 2-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/158971-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000486332en_US
dc.description.abstract민주주의의 근간인 의회의 역할 제고를 위해서는 지방의회의원에 대한 신뢰가 출발점이라고 본다. 그럼에도 불구하고 국내외에 이에 대한 연구가 많지 않은 실정이다. 이에 본 연구는 이론적 근거와 경험적 실증을 통해 지방의원에 대한 시민의 신뢰를 결정하는 요인이 무엇인지를 규명해 보고자 하는데 연구목적이 있다. 본 연구에서는 지방의원 신뢰를 측정하고 다양한 영향요인을 분석하기 위해 이론적 연구와 실증적 연구를 병행하였다. 첫째 이론적 연구를 위하여 연구주제와 관련된 국내외의 단행본, 학술논문, 학위논문, 보고서와 저널, 웹페이지 등의 선행연구 및 자료를 검토하였다. 둘째, 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)방법을 통해 설문 문항의 타당도를 검증하였고, 동일 문항의 신뢰도 검증을 위해 내적일관성을 판단하는 방법 가운데 가장 일반적으로 사용되는 Cronbach’s Alpha 계수를 측정하였다. 셋째, 독립변수 및 종속변수의 평균값과 표준편차를 분석하기 위하여 기술통계를 실시하였다. 넷째, 독립변수와 종속변수의 상관관계 및 다중공선성 여부를 검증하기 위하여 상관관계 분석을 실시하였다. 다섯째, 통제변수인 인구사회학적 속성요인의 집단 간 차이검증을 실시하였다. 집단의 구성이 두 집단인 경우 ‘독립표본 t-검증’을 시행하였으며, 세 집단 이상인 경우 ‘변량분석(ANOVA: analysis of variance)’를 시행하였다. 여섯째, 독립변수 및 통제변수가 종속변수인 지방의원신뢰에 미치는 영향력과 차등적 크기를 검증하기 위해 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 자료 분석은 사회과학 통계프로그램(SPSS 24.0)을 사용하여 분석되었다. 본 연구는 독립변수로 설정된 심리적 요인(타인신뢰, 정치적 효능감), 사회적 요인(지역사회참여, 대중매체), 의원능력 요인(전문성, 공정청렴성, 협상능력), 의정성과 요인(지역발전, 주민복리증진) 등이 종속변수로 설정된 지방의원신뢰에 미치는 영향력과 상대적 크기의 차이를 검증하기 위해 다중회귀분석을 통한 가설검증을 실시하였다. <가설 1> ‘타인신뢰의 수준이 높을수록 지방의원의 신뢰가 높을 것이다’라는 가설을 검증한 결과, ‘모형 Ⅰ’ 타인신뢰(t=2.320, p<.021), ‘모형 Ⅱ’ 타인신뢰(t=2.864, p<.004)는 지방의원신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증돼 <가설 1>은 채택되었다. <가설 2> ‘정치적 효능감이 높을수록 지방의원의 신뢰가 높을 것이다’라는 가설을 검증한 결과, ‘모형 Ⅰ’ 정치효능감(t=6.422, p<.000), ‘모형 Ⅱ’ 정치효능감(t=4.964, p<.000)은 지방의원신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증돼 <가설 2>는 채택되었다. <가설 3> ‘지역사회참여의 정도가 높을수록 지방의원의 신뢰가 높을 것이다’라는 가설을 검증한 결과, ‘모형 Ⅰ’ 지역사회참여(t=4.710, p<.000), ‘모형 Ⅱ’ 지역사회참여(t=2.840, p<.005)는 지방의원신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증돼 <가설 3>은 채택되었다. <가설 4> ‘대중매체와의 접촉빈도가 높을수록 지방의원의 신뢰가 높을 것이다’라는 가설을 검증한 결과, ‘모형 Ⅰ’ 대중매체(t=0.027, p<.978), ‘모형 Ⅱ’ 대중매체(t=0.958, p<.355)는 지방의원신뢰에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 검증돼 <가설 4>는 기각되었다. <가설 5> ‘지방의원의 전문성을 높게 평가할수록 지방의원의 신뢰가 높을 것이다’라는 가설을 검증한 결과, ‘모형 Ⅰ’ 전문성(t=8.008, p<.000), ‘모형 Ⅱ’ 전문성(t=7.222, p<.000)은 지방의원신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증돼 <가설 5>는 채택되었다. <가설 6> ‘지방의원의 공정청렴성을 높게 평가할수록 지방의원의 신뢰가 높을 것이다’라는 가설을 검증한 결과, ‘모형 Ⅰ’ 공정청렴성(t=8.019, p<.000), ‘모형 Ⅱ’ 공정청렴성(t=6.829, p<.000)은 지방의원신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증돼 <가설 6>은 채택되었다. <가설 7> ‘지방의원의 협상능력을 높게 평가할수록 지방의원의 신뢰가 높을 것이다’라는 가설을 검증한 결과, ‘모형 Ⅰ’ 협상능력(t=2.958, p<.003), ‘모형 Ⅱ’ 협상능력(t=2.322, p<.021)은 지방의원신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증돼 <가설 7>은 채택되었다. <가설 8> ‘지역발전의 성과에 대한 평가가 높을수록 지방의원 신뢰가 높을 것이다’라는 가설을 검증한 결과, ‘모형 Ⅰ’ 지역발전(t=4.993, p<.000), ‘모형 Ⅱ’ 지역발전(t=4.413, p<.000)은 지방의원신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증돼 <가설 8>은 채택되었다. <가설 9> ‘지방의원이 주민복리증진에 대한 기여도가 높다고 생각 할수록 지방의원 신뢰가 높을 것이다’라는 가설을 검증한 결과, ‘모형 Ⅰ’ 주민복리증진(t=8.812, p<.000), ‘모형 Ⅱ’ 주민복리증진(t=6.588, p<.000)은 지방의원신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증돼 <가설 9>는 채택되었다. 분석결과를 토대로 각 변수의 차등적 영향력을 살펴보면, 통제변수가 포함 된 ‘모형 Ⅱ’의 공정청렴성(β=0.319), 전문성(β=0.308), 지역발전(β=0.237), 주민복리증진(β=0.236), 정치적 효능감(β=0.202), 지역사회참여(β=0.135), 타인신뢰(β=0.117), 협상능력(β=0.084)의 차등적인 순으로 지방의원신뢰에 영향을 미치는 것으로 분석되었으며, 이중 지방의원이 의원능력의 함양을 위해 노력해야할 ‘공정청렴성(β=0.319)’ 지방의원신뢰에 가장 크게 영향력을 미치는 것으로 검증되었다. 이상에서 살펴본 연구결과와 같이 지방의회기능 신뢰의 주요한 영향요인으로는 의회성과 요인, 개인 심리적 요인, 의원자질 요인 등임을 확인할 수 있다. 이하에서는 이러한 주요 연구결과를 바탕으로 지방의회기능 신뢰를 제고시킬 수 있는 방안으로서 지방의원의 주민대표성의 제고, 지방의원의 전문성 제고, 시민의회상 구현, 지방의원의 역할과 위상에 대한 인식개선 노력을 제시하였다.; Trust in local councilmen is the starting point for enhancing the role of parliament, which is the foundation of democracy. Nevertheless, there are not many studies on this at home and abroad. Therefore, the purpose of this study is to investigate the factors that determine citizens' trust in local clinics through theoretical grounds and empirical verification. In this study, both theoretical and empirical studies were conducted in parallel to measure trust in local clinics and to analyze various influencing factors. First, for theoretical research, prior research and data such as domestic and foreign books, academic papers, dissertations, reports, journals, and web pages related to the research topic were reviewed. Second, the validity of the questionnaire was verified through exploratory factor analysis, and the Cronbach's Alpha coefficient, which is the most commonly used among the methods of determining internal consistency, was measured to verify the reliability of the same question. Third, descriptive statistics were conducted to analyze the mean value and standard deviation of the independent and dependent variables. Fourth, a correlation analysis was conducted to verify the correlation and multicollinearity between the independent variable and the dependent variable. Fifth, we tested the difference between groups of the control variable, the demographic and sociological factor. When the group consisted of two groups, “independent sample t-test” was performed, and when there were three or more groups, “analysis of variance (ANOVA)” was performed. Sixth, a hierarchical regression analysis was conducted to verify the influence and differential size of the independent and control variables on the trust of local council members as dependent variables. The data analysis of this study was analyzed using the social science statistical program (SPSS 24.0). Psychological factors set as independent variables (trust of others, political efficacy), social factors (community participation, mass media), councilor ability factors (professionality, fair integrity, negotiation ability), legitimacy and factors (regional development, resident welfare) Improvement), etc., to verify the difference in relative size and influence on the trust of local clinics set as dependent variables, a hypothesis test was conducted through multiple regression analysis. <Hypothesis 1> As a result of verifying the hypothesis that 'the higher the level of trust of others is, the more trust of local councilmen will be'. As a result, 'Model I' trust of others (t=2.320, p<.021), 'Model II' others Trust (t=2.864, p<.004) was verified to have a significant positive (+) effect on the trust of local councilmen, so <Hypothesis 1> was adopted. <Hypothesis 2> As a result of verifying the hypothesis that 'the higher the political efficacy, the higher the trust of local councilmen', the result of' Model I' political efficacy (t=6.422, p<.000), 'Model II' political efficacy ( <Hypothesis 2> was adopted as t=4.964, p<.000) was verified to have a significant positive (+) effect on the trust of local councilmen. <Hypothesis 3> As a result of verifying the hypothesis that 'the higher the degree of community participation is, the higher the trust of local council members' will be. As a result, 'Model I' community participation (t=4.710, p<.000 'Community participation (t=2.840, p<.005) was verified to have a significant positive (+) effect on the trust of local councilmen, and <Hypothesis 3> was adopted. <Hypothesis 4> As a result of verifying the hypothesis that 'the higher the contact frequency with the mass media, the higher the trust of local council members', the result of 'Model I' mass media (t=0.027, p<.978), 'Model II' 'The mass media (t=0.958, p<.355) was verified to have no significant effect on the trust of local councilmen, so <Hypothesis 4> was rejected. <Hypothesis 5> As a result of verifying the hypothesis that the higher the expertise of local councilors is evaluated, the trust of local council members will be higher. As a result, the expertise of 'Model I'(t=8.008, p<. (t=7.222, p<.000) was verified to have a significant positive (+) effect on the trust of local councilmen, and <Hypothesis 5> was adopted. <Hypothesis 6> As a result of verifying the hypothesis that 'the higher the fair integrity of local council members is evaluated, the higher the trust of local council members will be'. As a result, 'Model Ⅰ' Fair Integrity (t=8.019, p<.000),'Model Ⅱ' 'Fair integrity (t=6.829, p<.000) was verified to have a significant positive (+) effect on the trust of local councilmen, so <Hypothesis 6> was adopted. <Hypothesis 7> As a result of verifying the hypothesis that the higher the negotiating ability of local councilors is evaluated, the trust of local council members will be higher. As a result, 'Model I' negotiation ability (t=2.958, p<.003),'Model Ⅱ' 'Negotiation ability (t=2.322, p<.021) was verified to have a significant positive (+) effect on the trust of local councilmen, so <Hypothesis 7> was adopted. <Hypothesis 8> As a result of verifying the hypothesis that 'the higher the evaluation of the outcome of regional development is, the higher the trust of local council members will be'. As a result, 'Model I' regional development (t=4.993, p<.000), 'Model Ⅱ' 'Regional development (t=4.413, p<.000) was verified to have a significant positive (+) effect on the trust of local councilmen, and <Hypothesis 8> was adopted. <Hypothesis 9> As a result of verifying the hypothesis that 'the more local council members consider the higher contribution to the improvement of residents' welfare, the higher the trust of local council members' will be. ), 'Model II' improvement of resident welfare (t=6.588, p<.000) was verified to have a significant positive (+) effect on the trust of local council members, and <Hypothesis 9> was adopted. Looking at the differential influence of each variable based on the analysis results, fair integrity (β=0.319), expertise (β=0.308), regional development (β=0.237), and resident welfare enhancement ( β=0.236), political efficacy (β=0.202), community participation (β=0.135), trust of others (β=0.117), negotiating ability (β=0.084). Among them, it was verified that the 'fair integrity (β=0.319)', which local councilors should strive for to improve their ability, has the greatest influence on the trust of local councilmen. As shown in the above research results, it can be confirmed that the major factors influencing the trust of local council functions are parliamentary performance factors, individual psychological factors, and parliamentary quality factors. Below, based on these major research results, efforts to enhance the trust of local council functions are to improve the local council's resident representation, enhance the expertise of local councils, realize the citizen's council, and raise awareness of the role and status of local councils.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title지방의회의원 신뢰의 결정요인에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Decisive Factors of Trust in Local Councilmen : Focused on Seoul Metropolitan City Council-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor홍성룡-
dc.contributor.alternativeauthorHong, Seong Ryong-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department행정학과-
dc.description.degreeDoctor-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PUBLIC ADMINISTRATION(행정학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE