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상업지만족도가 방문객 체류시간과 소비활동에 미치는 영향분석 : 활성화된 상업지역과 정체된 상업지역 비교를 통하여

Title
상업지만족도가 방문객 체류시간과 소비활동에 미치는 영향분석 : 활성화된 상업지역과 정체된 상업지역 비교를 통하여
Other Titles
Impact of Satisfaction of Commercial Areas on Stay Time and Consumption Activities of Visitors - Comparing Vitalizing and Stagnant Commercial Areas
Author
박진아
Keywords
상업지만족도; 상업지역 활성화; 체류시간; 행동의도; 소비활동; Satisfaction of Commercial Area; Vitalization of Commercial Area; Street Satisfation; Stay Time; Behavioral Intention; Consumption Activities
Issue Date
2019-12
Publisher
SH공사 도시연구원
Citation
주택도시연구, v. 9, no. 3, page. 55-65
Abstract
이 연구의 목적은 활성화된 상업지역과 정체된 상업지역에서 상업지만독도가 체류시간과 소비활동에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 정체된 지역은 압구정로데오와 이화여자대학교 상권, 활성화된 지역으로 연남동과 경리단길이 선정되었으며, 총 713부의 설문조사가 수집되어 경로모형으로 분석되었다. 그 결과 보행환경, 상점특성, 건축물, 가로시설물, 접근성 등 만족도가 전반적인 상업지만족도에 영향을 미쳤다. 두 모델을 비교할 때, 상업지만족도는 활성화된 지역에서 체류시간에 긍정적인 영향을 미쳤지만 정체된 지역에서는 유의미한 관계가 나타나지 않았다. 마지막으로 상업지만족도와 체류시간은 두 모델 모두 소비활동에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이 결과는 최근에 등장한 활성화 지역이 그 자체로 고유한 장소로 인식되고 있으며, 그러한 장소에서의 장소소비 트렌드가 체류시간에 나타난다고 생각된다. 이는 상업지역을 활성화를 위해 단순히 구매를 위해 방문해야하는 장소뿐만 아니라 그 장소 자체를 소비할 수 있는 정체성을 갖추어야 한다는 것을 시사한다. The purpose of this study was to examine the impact of the satisfaction of commercial areas (SCA) on the stay time and consumption activities between vitalizing and stagnant commercial areas. Apgujeong Rodeo and Edae Ehwa Womans University for the stagnant areas and Yeonnam-dong, Gyeongnidan Street for the vitalizing areas were selected as the study sites. A total of 713 surveys were collected and analyzed using path analysis. As a result, commercial environments such as pedestrian areas, buildings, store characteristics, street facilities, and accessibility impacted the SCA. In comparing the two models, the SCA had positive impact on stay time in the vitalizing commercial area but does not have impact in the stagnant commercial areas. Last, the stay time and SCA had positive impact on the consumption activity and the SCA had indirect impact on consumption activity through the stay time. These results suggest that the vitalizing area, which has recently emerged, is recognized as a unique place in itself, and it is regarded that consumption trends and spending time in such a place is reflected in the stay time. This suggests that it is necessary to visit the commercial areas for purchasing activities as well as inspiring identity of place and place-consumption for vitalization of commercial areas.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09286173&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/157945
ISSN
2234-0505
DOI
10.26700/shuri.2019.12.9.3.55
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COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > URBAN PLANNING AND ENGINEERING(도시공학과) > Articles
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