우리나라 보험업계는 최근 많은 부실보험사가 정리되면서 보험사업의 경영에 있어서 외형성장 못지 않게 보험상품의 이익에 대한 관심이 높아지고 있다. 수익성분석은 기존계약과 신계약 모두를 회사 전체의 차원에서 분석할 수도 있고 단일 상품에 대한 수익성분석도 고려할 수 있다. 본 연구에서는 보유계약과 신계약을 고러한 보험상품의 수익성분석을 행하였다. 수익성분석에 사용되는 기초자료는 실제 회사에서 수집된 실제경험치들이나 업계평균치들을 사용하였다. 본 논문에서는 종신보험상품의 이익에 영향을 미치는 투자수익률, 사업비, 사망률, 해약률, 할인율 등에 대한 기본가정을 기초로 한 기본시나리오에서 각각의 요소들을 변화시키는 민감도분석을 수행하였다. 또 각각의 요소들을 동시에 변화시키는 경우의 이익의 변화도 고찰하였다. 보험상품에 대한 수익성분석은 보험상품의 리스크에 대한 분석을 가능하게 하고 손익 위주의 상품관리를 하며, 회사전체의 이익의 규모를 측정하여 회사의 내재가치를 측정하는 기본적인 틀을 제공한다. 본 논문에서 적용한 방법은 목표수익에 맞는 영업보험료의 산정이나 보험사의 기업가치평가에 응용될 수 있으므로 향후 우리나라 생보사들의 경영에 기본 도구로 사용될 것으로 생각된다.
This paper introduces the basic formular to profit analysis. With the real data of mortality, interest, lapse ratio, expenses and tax, the profit of whole life insurance product is analyzed in the different scenarios. This paper shows sensitivity analysis of profit as interest, mortality, lapse ratio, expenses and discount rate change. In this paper whole life insurance in force is also used to show the profit analysis of the life insurance business. This paper is focused on the importance of the profit of the life insurance product when actuaris design the insurance products. This paper can be used for the calculation of the life insurance premiums with profit objectives and profit test of life insurance product. Using the methods in this paper, premiums are then adjusted to meet the desired profit objectives.