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어말어미의 습득과정에 관한 연구

Title
어말어미의 습득과정에 관한 연구
Other Titles
The study on the process of the acquisition of final endings
Author
이필영
Keywords
acquisition; final ending; terminal ending; non-terminal ending; 언어 습득; 어말어미; 종결어미; 비종결어미
Issue Date
2003-12
Publisher
국어교육학회
Citation
국어교육학연구, v. 18, no. 9, page. 320-346
Abstract
이 연구의 목적은 한국 아동의 어미 습득에 대하여 밝히는 데에 있다. 어미를 습득하는 첫 단계는 종결어미를 습득하는 것이다. 종결어미의 습득 과정을 보면, 서술형-의문형-명령형-청유형-감탄형의 순으로 습득이 이루어짐을 알 수 있다. 그 이후 비종결어미를 습득하는 과정이 이어진다. 비종결어미는 연결어미와 전성어미로 구분되는데, 두 가지 어미 모두 같은 시기에 출현을 한다. 그러나 비종결 어미의 전형적인 용법의 관점에서 보면, 연결어미의 습득 과정이 전성어미의 경우보다 빠르다. 연결어미의 경우는 대등적, 종속적, 보조적 연결어미로 구분이 되는데, 보조적-종속적-대등적 연결어미의 순으로 습득된다. 전성어미의 경우는 관형형 어미, 명사형 어미로 구분되는데, 관형형 어미-명사형 어미의 순으로 습득이 이루어진다. The purpose of this study is to investigate the process of Korean children’s acquisition of final endings. First, children acquire terminal endings, and the order of terminal endings acquisition is a declarative-interrogative-imperativeproposal-exclamative endings. Children, then, continued the acquisition of nonterminal endings. Non-terminal endings has connective endings and transformative endings, and both seem to appear at the same time. However, during a typical use of non-terminal endings, children acquire connective endings prior to transformative endings. Connective endings have three parts; coordinative endings, subordinate endings and subsidiary endings. The acquisition process of connective endings is in the order of subsidiary-subordinate-coordinative endings. Transformative endings are divided into two; adnominal endings and nominal endings. In transformative endings, the sequence of acquisition is adnominal ending-nominal endings.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001001975https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/156554
ISSN
1225-8571
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > KOREAN LANGUAGE & LITERATURE(한국언어문학과) > Articles
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