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네거티브 정치광고의 비교 유형이 미국 대학생들에게 미치는 효과에 관한 연구 긍정적 광고와 이슈(정책), 이미지, 혼합(이슈와 이미지) 네거티브 정치광고 비교

Title
네거티브 정치광고의 비교 유형이 미국 대학생들에게 미치는 효과에 관한 연구 긍정적 광고와 이슈(정책), 이미지, 혼합(이슈와 이미지) 네거티브 정치광고 비교
Other Titles
The Impact of Three Types of Negative Political Advertising on American College Students: Difference between Positive Ads and Issue, Image and Mixed Attacks
Author
심성욱
Keywords
정치광고; 네거티브; 효과
Issue Date
2003-08
Publisher
한국언론학회
Citation
한국언론학보, v. 47, no.4, page. 220-245
Abstract
이 연구의 목적은 상대방을 공격하는 후보자가 네가지 타입의 광고: 네거티브 이슈(정책)광고, 네거티브 이미지 광고, 네거티브 이슈/이미지 혼합광고, 긍정적 광고를 하였을 때 공격을 하는 후보자에 대한 영향을 알아보고자 하는 것이다. 결과를 살펴보면, 공격후보자의 캐릭터(성격) 평가에서, 이미지 광고는 이슈광고 보다 더 부정적인 변화를 주었다. 사전실험과 사후실험에서도 이러한 광고들이 공격후보자에 대한 투표 가능성을 감소시켰다. 긍정적 광고와 네거티브 이슈광고가 비교되었을 때, 두 가지 광고 형태는 평균값에서 거의 비슷하게 나타나 거의 똑같이 취급되고 있었다. 마지막으로 네거티브 정치 광고는 정보소스의 손상으로 이어져 공격후보자에게는 부정적으로 영향을 주었다. The purpose of this study is to identify the impact on the attacking candidate when he attacks the attacked candidate with four types of ads: issue, image attacks, both issue and image combined attacks and positive. The results show that image attacks produced a greater negative change than issue attacks for evaluation of attacking candidate. The decline was significant between likelihood of voting for attacking candidate in the pretest and likelihood of voting for attacking candidate in the posttest. It is assumed that subjects didn't like negative political advertising. Compared to positive advertising, negative political advertising. Finally, negative political advertising did produce source derogation, causing harmful effects on the character evaluation and the likelihood of voting for attacking candidate.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE00955027https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/156136
ISSN
1229-7526
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학부) > Articles
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