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패션브랜드 소셜미디어 상호작용과 혜택이 소비자-패션브랜드 관계에 미치는 영향

Title
패션브랜드 소셜미디어 상호작용과 혜택이 소비자-패션브랜드 관계에 미치는 영향
Other Titles
Impacts of Interaction and Benefits of Fashion Social Media on Consumers-Fashion Brand Relationships
Author
이지연
Keywords
패션브랜드 소셜미디어 상호작용; 혜택; 소비자-패션브랜드 관계; Fashion Social Media Interaction; Benefit; Consumer-Fashion Brand Relationship
Issue Date
2019-12
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 17, no. 4, page. 209-220
Abstract
패션산업의 빠른 변화와 주기에 민감한 소비자들에게 소셜미디어는 정보탐색의 매개체가 되어 소비자와 브랜드 간 커뮤니케이션에 있어서 매우 중요한 역할을 하고 있다. 이에 본 연구는 소비자와 소셜미디어 간 상호작용으로 인하여 나타나는 새로운 소비자 심리요인인 소셜미디어 이용의 혜택을 심층적으로 살펴보고 이러한 변인들이 소비자-패션브랜드 관계에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 한다. 실증적 연구를 위해 설문지를 작성하여 20~30대 패션브랜드 소셜미디어 사용자들을 대상으로 온라인 설문조사를 시행하였다. 설문응답 총 221부가 최종분석에 사용되었으며 SPSS 20.0을 통해 요인분석, 신뢰도 검증, 단계적 회귀분석, 기술통계분석을 실행하였다. 패션브랜드 소셜미디어의 사용자 간 상호작용보다는 사용자와 미디어 간 상호작용이 소비자-패션브랜드 관계에 긍정적인 영향력을 갖고 있었다. 또한, 정체성 표현, 네트워크 형성, 정보획득, 기분전환, 유행동조 등 패션브랜드 소셜미디어 이용자들이 고려하는 혜택 요인 중에서 정체성 표현과 정보획득의 두 요인이 소비자-패션브랜드 관계에 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 소비자-패션브랜드 간 관계에서 패션브랜드 소셜미디어의 상호작용과 이용의 혜택 차원들 중 긍정적 영향요인을 규명하여 소셜미디어 콘텐츠 구성 및 브랜드 전략을 제언함으로써 국내 패션브랜드의 전략적 경쟁력 향상에 도움이 되고자 하였다. Especially regarding the fashion industry, social media has become a vital medium of communication between the constantly evolving and sensitive consumers and the brands. This study aims to observe this new psychological phenomenon arising from the intricate relationships between the consumers, non-consumer followers, as well as the brands. To collect reliable and relevant data, an online survey was conducted with participants who are avid social media users with ages ranging in their 20s and 30s. A total of 221 surveys were used in the final analysis. While using the SPSS 20.0, factor analysis, reliability verification, and stepwise regression analysis were executed. Interaction among consumers and fashion social media had a more positive impact in the consumer-fashion brand relationship. Among fashion social media benefit factors such as expression of identity, network development, information acquisition, mood change, trends were drawn, expression of identity and information acquisition had significant impacts in the consumers-fashion brand relationship. This research emphasizes positive interaction and psychological benefits of social media and suggests the composition of social media and branding strategy to achieve the strategic competitiveness of fashion brands.
URI
http://doi.org/10.18852/bdak.2019.17.4.209https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/155926
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2019.17.4.209
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COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S](생활과학대학) > CLOTHING & TEXTILES(의류학과) > Articles
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