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한국 전통문화이미지를 응용한 한국적 디자인을 위한 연구 - 국내 디자인현황 파악 중심으로 -

Title
한국 전통문화이미지를 응용한 한국적 디자인을 위한 연구 - 국내 디자인현황 파악 중심으로 -
Other Titles
Study for the Korean Style Design through Korean Traditional Culture Image -Focused on the network environment-
Author
윤종영
Keywords
globalize Korean traditional
Issue Date
2003-06
Publisher
한국디자인과학학회
Citation
디자인과학연구 v. 6, no. 1, page. 115-122
Abstract
21세기의 세계는 WTO 체제 하에서의 개방 물결에 따라 전문화 및 세분화에 의한 인간 중심적이고 사회 문화적인 총체적 재통합을 이끄는 새로운 디자인 시대라 할수 있다. 세계각국은 실리를 추구하는 방향으로 변화하고 있으며 국가간의 경제전쟁은 날이 갈수록 치열해 가고 있는 가운데 디자인을 상품을 파는 하나의 수단이 아닌 각국의 문화와 과학기술의 수준을 결정짓는 가시적 표상으로 제품의 부가가치를 높이는 가장 중요한 역할을 하는 요소로 인식하고 있다. 세계화는 단일한 공동체로 가면서 기술수준이나 성능이 획일화되면서 보편적 생활양식으로 문화적 차이를 사라져 가게하고 지배적인 움직임보다는 통합으로 전개되어 자국의 독특한 문화와 다른 나라의 문화가 혼합되는 유사한 요소가 늘어나고 있다. 더욱이 통신기술과 교통수단의 발달로 문화의 동질화 현상이 가속화될 것이다. 국가간에 무역증대에 있어 세계는 자국이 판매한 하나의 제품이 자국의 이미지를 표현하고 제품을 통해서 다른나라의 문화를 접하고 그에 영향을 받는다. 이는 자국문화를 전파하는데 문화 중심적 디자인 개발이 필연적으로 요구되며 디자인의 의미가 더욱 커지게 된다는 것이다. 결국 국가간 문화적 차이가 적어짐에 따라 국제경쟁 사회에서 자국의 판매와 이익을 극대화하기 위해서는 고유의 전통문화틀 바탕으로 개발한 제품만이 경쟁력의 수단이 되는 것이다. 자국의 문화를 디자인에 적용 새로운 가치를 창조하여 새로운 디자인을 수립해야 하는 것이 어느때 보다 필요하다. 본 연구는 이러한 필요성에서 출발하여 디자인 현황을 파악 분석하고 고유의 전통문화이미지를 응용하는데 있어 문제점과 및 개선 방향을 제시함으로써 세계화 속에 경쟁력 있는 한국 문화 디자인에 활용되고자 한다. The 21st century is a period of new design to lead generally human-oriented and socio-cultural re-coordination that is specialized and classified in accordance with the open trend under the WTO system. In the meantime that each country in the world has been changing to the direction of pursuing its own practical benefits and the competitions among all countries are increasing as time goes by, design tends to be recognized as the most important factor raising the value-added of the product as a visible idea deciding the culture of each and the level of scientific technology rather than as a method of selling products. As globalization has been unified as a unified community in the technical level or function, it is a current tendency that general way of living or cultural differences has been gradually disappearing and the unique culture of one country and the other culture has been compounded by developing to the form of the coordination rather that directive movement. The compounded cultural aspects shall be more accelerated in the future in accordance with the development of communication method communication, transportation method, etc.. In the transaction among countries, the image of one country will be expressed through the products sold by its own country, and the culture of the other country will be met through the products already sold. It means that the moaning of design is more increasing in expressing the culture of its own country and also warrants that the culture-oriented design development is necessarily needed. In the end, the products developed based upon its native traditional culture only could be the method of competitive power to maximize the sales and profits of its own country in the international competitive society. Now. it is indispensably essential that a new design through a new value that was created by comparing various culture, technique, value conforming to the globalized era and properly selecting and harmonizing design should be made with the basis of the customs, national people, way of thinking, historical factors and cultural specialties of its own country. At first. stating from this necessity. I would like to find the possibility of reproduction as a modern design by finding an essential meaning of the tradition through the various and wide interpretation and research about native traditional culture rather than a preservation of traditional culture. Furthermore, I also would like to suggest the proposal of this study to make our Korean traditional culture a design by grasping Korean cultural identity with the basis of Korean traditional culture image to be preferentially preceded.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2101278https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/155824
ISSN
1229-1072
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ETC[S] > 연구정보
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