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영미 아동문학 코퍼스 자료를 활용한 데이터 추론학습이 초등학생들의 영어 문법능력에 끼치는 영향

Title
영미 아동문학 코퍼스 자료를 활용한 데이터 추론학습이 초등학생들의 영어 문법능력에 끼치는 영향
Other Titles
The Effect of the Data-driven Learning on the Elementary Students’ Grammatical Competence and Their Attitudes and Perceptions towards Its Use
Author
이신웅
Keywords
코퍼스 활용 영어문법 교육; 데이터추론 학습; 아동문학 코퍼스; data-driven learning; English education utilizing a corpus; a children literature corpus; grammatical competence; elementary students’ perceptions and attitudes
Issue Date
2019-12
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 19, no. 24, page. 111-136
Abstract
본 연구에서는 영미아동문학 코퍼스 자료를 활용한 데이터기반 추론학습이 초등학생들의 영어문법 능력에 끼치는 영향과 문법학습에 있어 코퍼스 자료의 활용에 대한 학습자들의 태도와 인식을 알아보고자 하였다. 코퍼스 제작을 위하여 판매량이 가장 높은 10개의 영어 챕터북을 선정하여 교육용 코퍼스를 제작하고, 목표 문법 규칙이 사용된 예문들을 코퍼스로부터 추출하여 수업자료를 제작하였다. 제작된 수업자료를 활용하여 실험집단에서 6주간 12차시에 걸쳐 수업을 진행하였다. 한편, 통제집단에서는 같은 기간 동안 교사의 명시적 설명이 중심이 된 문법수업을 시행한 이후 실험집단과 통제집단간의 문법학습에 대한 효과를 비교 분석하고자 하였다. 더불어 학습자들이 코퍼스 자료를 활용한 문법학습에 대하여 어떠한 인식과 태도를 가지고 있는지 설문조사와 인터뷰를 통하여 알아보고자 하였다. 분석 결과 코퍼스 자료를 활용한 문법학습이 초등학생들의 영어문법능력 향상에 있어 교사의 명시적인 수업 보다 더 효과적인 것으로 나타났으며, 상위집단 뿐만 아니라 하위집단에서도 통계적으로 유의미한 문법능력 향상이 있었던 것으로 드러났다. 또한 설문과 인터뷰 결과에 따르면 코퍼스 자료 활용이 문법학습과 쓰기학습에 도움이 된다는 의견이 많았으며, 코퍼스자료를 활용한 문법학습 방식에 대한 어려움과 긴장감이 하위학습자들을 중심으로 수업 초반에 있었지만 시간이 지나감에 따라 점차 감소하는 것으로 나타났다. 한편 수업에 대한 참여도는 시간이 지남에 따라 상위·하위 집단 모두 높아진 것으로 드러났다. The current study aimed to examine the effect of data-driven learning utilizing a children literature corpus on the elementary students’ grammatical competence and to investigate their perceptions about and attitudes towards its use in their grammar learning. The texts of ten best-selling children literature book series were complied to build a children literature corpus and the examples of the targeted grammatical structures were extracted from it. During the 12 sessions, a data-driven learning utilizing the corpus was practiced in the experimental group, whereas a teacher-led instruction with an explicit explanation about the targeted grammar was given in the control group, and it was found that the performance of the students in the experimental group on the grammar test was significantly higher than that of the students in the control group regardless of their English proficiency in each group. Also, the results of the survey and the interview revealed that the students believed a data-driven learning utilizing a corpus was conducive to their grammar learning and writing, and also indicated that their participation in the class increased, whereas their stress and tension caused by a new learning environment decreased as the session went by.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010027492399https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/155732
ISSN
1598-2106
DOI
10.22251/jlcci.2019.19.24.111
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Articles
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