598 974

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author방건춘-
dc.date.accessioned2020-11-09T02:48:05Z-
dc.date.available2020-11-09T02:48:05Z-
dc.date.issued2019-11-
dc.identifier.citation중국문학, v. 101, Page. 53-66en_US
dc.identifier.issn1226-2943-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002525299-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/155246-
dc.description.abstract이 글은 그림과 이야기의 상호텍스트성(intertextuality)의 시각에서 한 폭에 전편의 백사(白蛇) 이야기를 담은 연화(年畵)가 담고 있는 이야기 연역(演繹) 정보를 해독하였다. 필자가 수집한 6종의 연화 작품을 대상으로, 구체적으로 작품의 도상 조합과 서사 방식의 특징을 해석하였다. 본문에서 정리한 바와 같이, 한 폭에 전편의 백사 이야기를 담은 연화는 주로 공첨(貢尖)과 삼재(三裁) 두 가지가 있다. 서로 다른 체재(體裁)의 연화가 취사선택하는 이야기 줄거리의 단원과 연결방식은 완전히 같지는 않고, 이렇듯 비록 대략적으로 서로 같은 이야기라 할지라도 열독(閱讀)에서 오는 느낌은 서로 다르다. 삼재류의 이야기 연환화(連環畵)는 실용성이 강하고, 상대적으로 설창(設唱) 텍스트와 비교적 근접해 있으며,일부 장면을 통해 그림의 저본(底本)이 어떤 유형의 이야기 사본(寫本)인지 판단할 수 있다.하지만, 백사 이야기는 풍부한 속문학(俗文學) 형식이 있기 때문에, 민간의 화장(畵匠)이 어떤 사본을 취했는지 확정하는 것은 아주 어렵다.다만 도상 중에 흔히 보이지 않는 줄거리에 근거하여 연화 이야기의 연역 특징을 해독해 낼 수는 있다. 본 논문은 이야기 연화가 단순한 그림 텍스트인 것이 아니라, 일종의 구비전승으로 유전되는 이야기의 구술이라는 점을 제시하였다. 이야기 연구의 측면에서 말할 때, 풍부한 백사 이야기 연화는 아직 더 발굴해야 할 보고(寶庫)이기도 하다. This paper interprets the story deduction information contained in the Folk-Picture of White Snake Story from the perspective of image and story intertextuality. 6 full-text Folk-pictures of White Snake Story are divided into two categories: Gongjian, and Sancai genres of Folk-Picture have different units and ways of connecting stories. In this way, even if the story is roughly the same, it can bring different “reading” enjoyment. The Sancai of story comic books are practical and relatively close to the Chinese folk rap text. With the help of some scenes, we can judge which kind of story text the original is. However, because White Snake story has a rich form of popular literature, it is very difficult to determine which script the folk painter draws from. The deductive features of Folk-Picture can be interpreted according to some unfamiliar and common plots in the pictures. This paper points out that story Folk-Picture are not simply pictorial texts, but a kind of story telling relying on oral inheritance. For story study, the rich White Snake story Folk-Pictures are a treasury to be developed.en_US
dc.language.isozhen_US
dc.publisher한국중국어문학회en_US
dc.subject백사(白蛇) 이야기en_US
dc.subject이야기 연화(年畵)en_US
dc.subject전경식(全景式)en_US
dc.subject연환화식(連環畵式)en_US
dc.subject도상en_US
dc.subject상호텍스트en_US
dc.subjectWhite Snake Storyen_US
dc.subjectthe Story Folk-Pictureen_US
dc.subjectPanoramic viewen_US
dc.subjectComic book styleen_US
dc.subjectthe Image of Paintingsen_US
dc.subjectIntertextualityen_US
dc.title单篇幅全本白蛇故事年画的图像和叙事 —从图像与故事互文的角度切入en_US
dc.title.alternativeImage and Narration of Single Folk-Picture About the Whole White Snake Story: From the View of Image and Story Intertextualityen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.volume101-
dc.identifier.doi10.21192/scll.101..201911.003-
dc.relation.page53-66-
dc.relation.journal중국문학-
dc.contributor.googleauthor庞建春-
dc.contributor.googleauthorPang, Jianchun-
dc.relation.code2019033974-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF HUMANITIES[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF CHINESE LANGUAGE & LITERATURE-
dc.identifier.pidpangjc-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE