503 1456

1960년대 한국 SF 괴수영화와 동북아시아 영화 교류⋅관계의 양상

Title
1960년대 한국 SF 괴수영화와 동북아시아 영화 교류⋅관계의 양상
Other Titles
1960s Korean SF Monster Movies and the Aspects of Film Exchange and Relationship in Northeast Asia
Author
함충범
Keywords
1960년대 한국영화; SF 괴수영화; 동북아시아 영화 교류 및 관계; 송도말년의 불가사리; 우주괴인 왕마귀; 대괴수 용가리; 불가사리; 고지라; 1960s Korean Cinema; SF Monster Movie; Film Exchange and Relationship in northeast Asia; The Iron-eating Monster: Bulgasari (1962); Big Monster Wangmagwi (1967); The Great Monster Yongary: Yongary; Monster from the Deep (1967); Bulgasari (1985); Godzilla (1954)
Issue Date
2019-11
Publisher
한양대학교 현대영화연구소
Citation
현대영화연구, v. 15, no. 4, Page. 45-67
Abstract
본고에서는 ˂송도말년의 불가사리˃(1962), ˂우주괴인 왕마귀˃(1967), ˂대괴수 용가리˃(1967) 등 세편의 작품을 통해 1960년대 한국 SF 괴수영화와 동북아시아 영화 교류⋅관계의 양상을 살펴보았다. 위의 세 작품에는 특이한 동물의 외양을 지닌 괴수가 등장하는데, 1960년대 시점에 한국영화 ˂송도말년의 불가사리˃의 기획 및 제작 과정에서 특수 효과를 활용한 색다른 영화적 시도를 하게 된 데에는 일본영화 ˂고지라(ゴジラ)˃(1954) 시리즈와의 영향 관계를 간과할 수 없다. 한편, ˂송도말년의 불가사리˃로 대변되는 ‘사극’ 괴수영화가 ˂우주괴인 왕마귀˃와 ˂대괴수 용가리˃를 포괄하는 ‘SF’ 괴수영화로 수렴되어 가던 가운데, 한국과 일본의 영화 교류가 이전에 비해 크게 활기를 띠게 된 환경 하에 ˂대괴수 용가리˃의 제작 과정에서 이례적으로 일본 영화계와의 기술 협업이 이루어졌다. 아울러, 각각의 작품은 국가 주도의 반공적 애국주의, 민족주의 정책이 강화되어 간 1960년대 한국 사회의 시대적 징후를 환기시킨다. 여기에 더하여, 20여년이 지난 시점에서 신상옥 감독의 북한영화 ˂불가사리˃(1985)를 통해 다시 한 번 국제 교류 및 관계성을 드러낸다. This article examines the aspects of Korean SF monster films and cinematic exchange and Relationship in Northeast Asia during the 1960s through three movies titled The Iron-eating Monster: Bulgasari (1962), Big Monster Wangmagwi (1967) and Yongary, Monster from the Deep (1967). The movies above feature a monster with a strange animal appearance, so all of them may be categorized as “monster movie”. And, the fact that its unusual attempt to introduce special effects during its planning and production in 1960s was influenced by a Japanese movie Godzilla (1954) cannot be ignored. On the other hand, “historical” monster films represented by The Iron-eating Monster: Bulgasari converged on SF monster films including Big Monster Wangmagwi and Yongary, Monster from the Deep, cinematic relationship and exchange between Korea and Japan got heated up. Moreover, the stories behind these films indicate the character of Korean society in the 1960s when the state-led anticommunist jingoism and nationalism were strengthened. In addition, in the case of The Iron-eating Monster: Bulgasari, after more than 20 years, again reveals international exchange and relationship.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002524504https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/154937
ISSN
1975-5082
DOI
10.15751/cofis.2019.15.4.45
Appears in Collections:
RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > ETC
Files in This Item:
1960년대 한국 SF 괴수영화와 동북아시아 영화 교류⋅관계의 양상.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE