762 0

스마트 미디어 시대와 독서교육

Title
스마트 미디어 시대와 독서교육
Other Titles
The Era of Smart Media and Reading Education
Author
이삼형
Keywords
융합적; 유연함; 지능형 서비스; 양방향성; 생산자; 복합양식 텍스트; 하이퍼 텍스트; 다중 읽기; 소셜 읽기; 증강 읽기; 읽기와 쓰기의 통합; 종합적 읽기; 체험적 읽기; Convergent; Flexible; Intelligent Services; Interactive; Producer; Compound Text; Hypertext; Multiple Reading; Social Reading; Augmented Reading; Integration of Reading and Writing; Comprehensive Reading; Emotional Reading
Issue Date
2019-11
Publisher
한국독서학회
Citation
독서연구, No. 53, Page. 9-32
Abstract
본 연구는 스마트 미디어 시대의 독서교육이 지향해야 할 바를 논의하였다. 먼저 스마트 미디어를 융합적이고, 유연하며, 지능형 서비스를 제공하는 미디어라고 정의하였다. 스마트 미디어는 삶의 방식을 바꾸어 놓았다. 사람들은 교통, 업무, 은행 업무, 쇼핑, 여가 등 모든 분야에서 스마트 미디어를 활용하면서 살아간다. 스마트 미디어 시대의 소통은 일방향성이 아닌 양방향성이 특징이며 일반 사람들도 텍스트의 소비자에서 생산자로 바꾸어 놓았다. 스마트 미디어 시대의 텍스트의 특성은 복합 양식 텍스트, 하이퍼 링크가 실현된 하이퍼 텍스트, 독자들의 탐사적 구성적 기능이 가능한 텍스트로 규정된다. 스마트 미디어 시대의 독서 양식은 크게 텍스트를 넘나드는 다중 읽기 , 실시간으로 독자들과 의견과 느낌을 고유하는 소셜 읽기, 텍스트에 무엇인가를 덧붙이는 증강 읽기로 특징지어진다. 스마트 시대의 독서교육이 지향해야 할 바는 텍스트의 수용과 생산의 통합, 텍스트를 넘어 주제에 대한 종합적 읽기, 현실 체험과 함께 하는 정서적 읽기이다. This study discussed the aims of reading education in the era of smart media. First, we defined the era of smart media as the era of providing convergent, flexible, and intelligent services. Smart media has changed the way of life. People use smart media in everything from transportation, business, banking, shopping and leisure. Communication in the era of smart media is characterized by two-way, not one-way, and the general people have changed from consumers of text to producers. The characteristics of the text in the era of smart media are defined as complex modal text, hypertext with hyperlinks, and text that enables the reader's exploratory and constructive functions. Reading styles in the era of smart media are largely characterized by multiple reading across multiple texts, social reading to exchange opinions and emotions with others in real time, and augmented reading to read augmented text with additional information added to the text. Reading education in the smart era should aim at the integration of reading and writing, comprehensive reading for critical reading, and emotional reading with real-world experience.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3725662https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/154818
ISSN
1598-9607
DOI
10.17095/JRR.2019.53.1
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > KOREAN LANGUAGE EDUCATION(국어교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE