소년화자 서사에 나타난 음식의문학적 재현과 의미 -『마당 깊은 집』, 『장난감 도시』, 『고기잡이는 갈대를 꺾지 않는다』를 중심으로-
- Title
- 소년화자 서사에 나타난 음식의문학적 재현과 의미 -『마당 깊은 집』, 『장난감 도시』, 『고기잡이는 갈대를 꺾지 않는다』를 중심으로-
- Other Titles
- The Literary Reproduction and Meanings of Foodin Narratives by Boy Narrators :Focused on The House with a Deep Yard, A Toy City, A Fisherman Does not Snap the Reed
- Author
- 김미영
- Keywords
- 『마당 깊은 집』; 『고기잡이는 갈대를 꺾지 않는다』; 『장난감 도시』; 장자의식; 가족주의; 고향상실; 가족해체; 음식문화; 장터; 탐색자; A House with a Deep Yard; A Toy City; A Fisherman Does not Snap the Reed; space; food; eldest son; starvation; lack of love; marketplace; discoverer
- Issue Date
- 2019-11
- Publisher
- 한양대학교 동아시아문화연구소
- Citation
- 동아시아문화연구, No. 79, Page. 145-173
- Abstract
- 이 연구는 『마당 깊은 집』, 『장난감 도시』, 『고기잡이는 갈대를 꺾지 않는다』에 나타난 ‘음식’의 문학적 재현을 통하여 한국전쟁 직후, 정신적․물질적 결핍의 고통이 심했던 주인공 소년들의 성장의 의미를 살펴본 글이다. 세 작품은 공통적으로 소년 화자를 내세워 세상의 이치, 또는 삶의 부조화를 보여주면서 소년의 성장이 어떻게 구현되고 있는지 그려내고 있다. 이때 소년들의 의식을 지배하는 대상은 ‘음식’으로서 이는 빈곤의 일상을 구체화하여 소년의 꿈과 희망의 성취와 좌절을 보여주는 상징물이 되고 있다. 『마당 깊은 집』의 주인공 ‘나’ 길남은 억척스러운 삶의 자세를 지닌 어머니 밑에서 장자로서의 책임감을 지니도록 교육받은 소년이다. 주인공에게 ‘마당 깊은 집’ 생활은 굶주림의 시절로 회상되며, 그를 가장 곤경에 빠뜨린 것은 모두 음식과 관련 있다. 주인집의 음식을 훔쳐먹은 일, 장정의 밥먹는 모습을 구경하기, 크리스마스 파티(음식)를 구경하는 등의 사건에서 ‘음식’에 대한 욕망은 그의 신체적 허기를 드러내는 구체성으로 작용하거나 ‘밥’이 지닌 경건함을 깨닫게 한다. 『장난감 도시』는 고향에서 내침을 당한 ‘나’(윤)의 가족이 열악한 주거 환경을 그대로 노출하고 있는 판자촌 생활에서의 부적응을 담고 있다. 판자촌은 한국전쟁의 참상을 상징적으로 보여준 공간이라 할 수 있는데, ‘나’의 가족은 이곳에서 서서히 가족의 해체에 직면한다. 이때 정상적인 섭식의 대상이라 할 수 없는 조악한 음식들은 주인공 ‘나’ 에게 고향의 상실감, 가족의 해체, 애정결핍 등을 구체화하는 상징물이다. 음식은 ‘나’의 무의식 속에 있는 고향의 근원적 사랑과 혈육의 사랑이 충만했던 시절로 회귀할 수 없는 현실을 보여주는 것이다. 『고기잡이는 갈대를 꺾지 않는다』는 시골 소읍의 장터를 배경으로 한 작품이다. 홀어머니 아래 굶주림에 시달리는 가난한 형제의 이야기가 중심이다. 장터라는 공간은 ‘나’의 성향을 탐색자로 형성시킨 면이 있다. 이 작품에 나타난 음식문화는 장터와 관련 있다. 양조장의 ‘고두밥’이 대표적이다. ‘나’의 형제가 양조장의 일꾼 장석도의 ‘힘’에 대한 선망, 이발관의 거울을 통해 ‘미로와 전도’의 의미를 파악한 것 등은 어른들의 세계를 발견한 것이라 할 수 있다. 특히, 고미다락의 지독에 가득 담겨 있는 쌀과 곡식의 발견은 두 형제를 결핍의 세계에서 벗어날 수 있게 한 새로운 경험이 된다. 세 작품에 나타난 음식은 생명유지의 기본임과 동시에 인간다운 삶의 의미를 드러내는 문학적 질료가 된다. 『마당 깊은 집』에서는 음식을 통해 장자로 길들여지는 소년과 가족의 유대를 보여주며, 『장난감 도시』에서는 음식을 통해 고향상실, 가족의 해체를 체험하는 소년의 비애를 보여주고 있다. 마지막으로『고기잡이는 갈대를 꺾지 않는다』에 나타난 음식은 세상의 이치를 깨닫게 되는 소년의 성장을 보여주고 있다. This study set out to investigate the meanings of growth among boy protagonists that suffered the severe pain of mental and material deficiency right after the end of the Korean War through the literary reproduction of “food” in The House with a Sunken Courtyard, A Toy City, and A Fisherman Does not Snap the Reed. These three works show the ways that the growth of a boy is embodied by depicting the way of the world or the disharmony of life through a boy narrator. Here, “food” is the object that governs the consciousness of boys, specifying their daily life in poverty and thus becoming a symbol of the achievement and frustration of their dreams and hopes.
In The House with a Sunken Courtyard, the main character “I” or Gil-nam is taught to have a sense of responsibility as the eldest son under her mother with a tough life attitude. Life at the “house with a sunken courtyard” reminds him of the days of starving. All the episodes that put him through the biggest hardship have something to do with food. In episodes where he steals food from the landlord’s place, watches a strong young man having a meal, and watches a Christmas party(food), “food” is a straightforward expression of his bodily hunger and element to awake him to the reverent nature of “meals” after labor.
A Toy City describes the maladjustment of “my”(Yun’s) family in a shantytown with its inferior living environment exposed as it is after they are cast away from their hometown. “My” family gradually faces their deconstruction in a shantytown. Foods that are far from normal objects of food intakes become media to make the loss of the hometown, deconstruction of family, and lack of affection concrete to the main character “I”. In “my” unconsciousness, I realize that the fundamental love of his hometown and the love of his family will never be possible again through food.
A Fisherman Does not Snap the Reed is set in a marketplace of a small town in the country. The work mainly tells the stories of poor brothers suffering hunger under a single mother. The space of a marketplace turns “my” disposition into that of an investigator. In this novel, the food culture has something to do with a marketplace. One good example is “hard-boiled rice” at a brewery. “I” and my brother discover the world of adults through their yearning for the “strength” of a brewery worker named Jang Seok-do and the meanings of “maze and propagation” via the mirror at the barber shop. The jars full of rice and grain in the attic are, in particular, new experiences for the brothers to escape from the world of deficiency.
In these three works, food is the basis of life maintenance and, at the same time, literary material to reveal the meanings of human life. The House with a Sunken Courtyard shows ties between a boy trained to serve as the eldest son through food and his family. A Toy City depicts the sorrow of a boy experiencing the loss of hometown and the deconstruction of family through food. Finally, food shows the growth of a boy realizing the way of the world in A Fisherman Does not Snap the Reed.
- URI
- https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002525877https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/154727
- ISSN
- 2383-6180; 1738-933X
- DOI
- 10.16959/jeachy..79.201911.145
- Appears in Collections:
- COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > KOREAN LANGUAGE EDUCATION(국어교육과) > Articles
- Files in This Item:
- 소년화자 서사에 나타난 음식의문학적 재현과 의미.pdfDownload
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML