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한식 기내식 선택요인에 관한 연구 : 방한 외국인을 대상으로

Title
한식 기내식 선택요인에 관한 연구 : 방한 외국인을 대상으로
Other Titles
A study on the factors for choosing Korean in-flight meals : Based on foreigners visiting Korea
Author
현성협
Keywords
한식 기내식; 건강식으로의 가치; 소화의 용이성; 체중 조절; 감각적 가치; 친숙도; 고객만족도; 구매 의도; 국가 이미지; Korean food in-flight meal; Nutritional value; Easy digestion; Weight control; Sensory value; Familiarity; Customer satisfaction; Purchase intention
Issue Date
2019-10
Publisher
한국호텔외식관광경영학회
Citation
호텔경영학연구, v. 28, no. 7, Page. 325-339
Abstract
본 연구는 방한 외국인을 대상으로 한식 기내식 만족도를 발생시키는 선택요인을 밝혀내고 해당요인들로 인한 고객만족도가 한식 구매 의도 증가와 국가 이미지 상승효과 발생에 영향을 미치는 요인에 관해 연구하고자 한다. 실증분석을 위하여 한식 기내식을 먹은 경험이 있는 방한 외국인 201명을 대상으로 설문조사를 시행했다. 유사 주제의 선행연구와 현장 인터뷰를 바탕으로 도출한 한식 기내식 5가지 선택요인을 분석한 결과 건강식으로의 가치로 인한 선택요인이 가장 높게 나타났으며, 다음으로는 감각적 가치, 소화의 용이성 순서로 채택된 결과를 바탕으로 최신의 K-FOOD 포지셔닝을 제시했다. 더불어 외국인의 한식 기내식 만족도는 방한 이후 한식 구매 의도와 국가 이미지 상승에 유의한 영향을 미치는 것으로 연구결과가 나타나 한식 기내식의 파급력과 품질 향상의 필요성을입증했다. 분석결과, 건강식으로의 가치, 소화의 용이성, 감각적 가치가 고객만족도에 유의한 영향을미친다는 가설 H1-1, H1-2, H1-4은 채택되었다. 또한, 고객만족도가 한식 구매 의도와 국가 이미지에 유의한 영향을 미친다는 H2, H3은 채택되었다. 반면에 체중 조절과 친숙도가 고객만족도에 유의한 영향을 미친다는 가설 H1-3, H1-5는 기각되었다. 본 연구는 국내의 관광・항공・외식업계가 각분야의 전문성을 이용한 협업을 통해 더욱 수준 높은 한식 경험을 전달하기 위한 노력을 함께 한다면 자사의 이익 창출을 넘어 국가적 이미지 제고와 경제 활성화의 새로운 모델이 될 수 있음을 시사한다. The purpose of this study was to investigate factors that lead to foreigners’ meal satisfaction of Korean food on airlines. Also, this study aimed to empirically discover the positive impact from such customer satisfaction that can lead to an increase of purchase intentions of Korean cuisine and the improvement of the national image. First, a survey was conducted for empirical analysis of 201 foreigners visiting Korea who have tried Korean food in-flight meals at least once. Out of the five reasons for choosing a Korean food in-flight meal, deduced from similar experiments conducted in the past and field interviews, the highest incidence of responses was because of the nutritional value of the meal, followed by aesthetics, and ease of digestion. Based on these rankings, the latest Korean –food positioning was suggested. Moreover, the fact that foreigners’ desire to try Korean cuisine in the future and the improvement of national image corresponded with their satisfaction of the Korean food in-flight meals, proves the impact Korean food in-flight meals have and indicated the need for an improvement in its quality. If the tourism, aviation, and restaurant industries can work together toward providing high-quality Korean meals through concerted efforts, not only will it benefit the companies involved, but it will be a new model for national promotion and economic growth.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09227185&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/154159
ISSN
1226-8747
DOI
10.24992/KJHT.2019.10.28.07.325.
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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