518 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author이성노-
dc.date.accessioned2020-09-09T08:02:50Z-
dc.date.available2020-09-09T08:02:50Z-
dc.date.issued2019-09-
dc.identifier.citation한국스포츠학회, v. 17, no. 3, Page. 1-11en_US
dc.identifier.issn1738-3250-
dc.identifier.urihttps://www.earticle.net/Article/A362727-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/153702-
dc.description.abstract본 연구는 기존 스포츠교육모형에 이해중심게임모형을 결합하여 변형된 스포츠교육모형을 개발하고 기존 스포츠교육모형과 변형된 스포츠교육모형간의 신체적 자기효능감과 수업만족도가 어떠한 차이가 있는지 확인하여 효율적인 체육교과 수업의 운영방법을 도모하는데 목적이 있다. 연구의 대상은 서울시에 소재한 J중학생 중 스포츠클럽 수업에 참여중인 남학생 259명을 대상으로 변형스포츠교육모형과 기존 스포츠모형으로 수업을 진행하여 집단 간 변화와 차이를 알아보았다. 자료 분석은 탐색적 요인분석, 이원혼합반복분산분석, 단순효과검증을 위해 t-test를 실시하였다. 이러한 연구절차로 얻은 결론은 첫째, 변형된 스포츠교육모형을 적용한 집단과 기존 스포츠교육모형을 적용한 집단 간의 신체적 자기효능감에 대한 차이를 분석한 결과, 변형된 스포츠교육모형을 적용한 집단에서의 신체적 자기효능감 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 변형된 스포츠교육모형을 활용한 집단이 기존 스포츠교육모형의 집단보다 수업만족도에서 유의한 차이가 나타났다. This study developed a modified sports education model by adding an understanding-based game model to the sports education model. The purpose is to. The subjects of this study were 259 male students who took sports club classes among middle school students in Seoul. For data analysis, t-test was performed for factor analysis, binary mixed repetition variance analysis, and simple effect verification. The conclusions from these research procedures are as follows. First, as a result of analyzing the difference of physical self-efficacy between the group using the modified sports education model and the existing sports education model, the significant difference was found in the physical self-efficacy in the modified sports education model. Second, the group using the modified sports education model showed a significant difference in class satisfaction than the group of the existing sports education model.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국스포츠학회en_US
dc.subject변형된 스포츠교육모형en_US
dc.subject신체적 자기효능감en_US
dc.subject수업만족en_US
dc.subjectModified sports education modelen_US
dc.subjectPhysical self-efficacyen_US
dc.subjectClass satisfactionen_US
dc.title변형된 교육모형을 통한 스포츠클럽 수업이 신체적 자기효능감 및 수업만족에 미치는 영향en_US
dc.title.alternativeThe Effects of Sports Club Classes on Physical Self-Efficacy and Class Satisfaction through Modified Educational Modelsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume17-
dc.relation.page1-11-
dc.relation.journal한국스포츠학회-
dc.contributor.googleauthor이제승-
dc.contributor.googleauthor이태현-
dc.contributor.googleauthor김영식-
dc.contributor.googleauthor이성노-
dc.contributor.googleauthorLee, Je-Seung-
dc.contributor.googleauthorLee, Tae-Hyun-
dc.contributor.googleauthorKim, Young-Sik-
dc.contributor.googleauthorLee, Seong-No-
dc.relation.code2019035650-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF PERFORMING ARTS AND SPORT[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF PHYSICAL EDUCATION-
dc.identifier.pidsnl743-
Appears in Collections:
COLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S](예술·체육대학) > PHYSICAL EDUCATION(체육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE