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4차 산업혁명 그리고 모빌리티 혁신의 이해: 타다 서비스 사례 중심으로

Title
4차 산업혁명 그리고 모빌리티 혁신의 이해: 타다 서비스 사례 중심으로
Other Titles
Understanding the 4th Industrial Revolution and Mobility Innovation: Focused on TADA Service
Author
조학희
Alternative Author(s)
Cho, Hakhee
Advisor(s)
김태윤
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
4차 산업혁명을 가능하게 한 정보통신기술(ICT: Information and Communication Technology)의 초연결성(hyper-intelligence)의 특징으로 산업에 다양한 변화가 일어나고 있다. 최근에 모빌리티 산업 분야에서 기존 경제체제와 플랫폼기반 신산업의 갈등이 심화되며 혁신여부로까지 논쟁이 확대되었다. 특히, 국내의 차량공유서비스 플랫폼인 타다(TADA)를 두고 ICT기반으로 스마트폰 앱을 통해 이용 가능한 초단기 렌터카 사업으로 혁신이라는 주장과 면허 없이 렌터카를 이용한 불법 택시 영업일뿐이라는 상반된 주장으로 논란이 뜨거웠다. 우리가 모빌리티 플랫폼 사업의 혁신여부 논란에 집중되어 있을 때, 2019년 4월 미국 캘리포니아에 본사를 두고 자동차 제조 및 판매업을 하고 있는 테슬라 대표 머스크는 2020년 자율주행 로보택시 100만대가 거리를 활보할 것이라고 공언하였다. 현행법으로 포용할 수 없는 새로운 모빌리티 형태의 비즈니스 모델과 기술들이 지금 이 시간에도 세계 곳곳에서 나오고 있다. 본 논문의 문제의식은 이러한 흐름에서부터 출발하였다. 본 연구는 4차 산업혁명이 지향하는 모빌리티 혁신의 청사진을 이해하고, 모빌리티 혁신의 로드맵에서 타다와 같은 플랫폼이 가지는 중요성을 확인하고자 하였다. 또한 타다 논쟁 사건일지를 통해 주요 쟁점을 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 합법성, 둘째, 혁신의 여부, 셋째, 플랫폼 노동자 지위, 넷째, 규제의 형평성, 다섯째, 공론화이다. 이 중 국가경쟁력 확보를 위한 혁신의 중요성이 커짐에 따라 이에 대응하여 혁신의 논의에 초점을 맞추었다. 선행연구 검토를 통해 귀납적으로 추출한 모빌리티 혁신 결정요소 기반으로 타다 사례에서 혁신을 면밀히 살펴보고자 하였다. 도출된 모빌리티 혁신의 결정요소는 첫째, 지속가능성, 둘째, 예측과 맞춤 가치 창출, 셋째, 첨단기술 기반성, 넷째, 모빌리티 통합성이다. 분석결과를 종합하였을 때, 지속가능성, 예측과 맞춤 가치 창출, 첨단기술 기반성에서 혁신을 발견할 수 있었다. 비록 모빌리티 통합성에서는 다소 미흡함을 확인하였으나, 궁극적으로 모빌리티 통합성을 실현하고자 하는 타다의 비전(Vision)을 확인하였다. 이러한 노력으로 4차 산업혁명에서 모빌리티 혁신이 가지는 의의를 심도 있게 이해함과 동시에 시사점을 제시하고자 하였다.; Hyper-intelligence, which characterizes ICT (Information and Communication Technology) and has enabled the fourth industrial revolution, is bringing about various changes in the industrial world. In recent years, conflicts between the existing economic system and new platform-based businesses in the mobility industry have intensified to the point where the innovative nature of these businesses have come under debate. In particular, the South Korean car-sharing service platform TADA became a subject of heated controversy with one side claiming the innovativeness of the ICT-based ultra-short-term car rental business available through a smartphone app while the other downplayed it as an illegal taxi business enabling car rentals without a license. While the people of Korea were busy debating whether the mobility platform business was indeed innovative, Elon Musk – CEO of the car manufacturing and merchandising company Tesla, headquartered in California – declared in April 2019 that one million self-driving robo-taxi would be roaming the streets by 2020. Even now, business models and technologies with new forms of mobility that have not been embraced by the current laws are emerging across the world. These trends inspired us to look critically at the issues surrounding innovative mobility. This study strives to understand the blueprint for mobility innovation endorsed by the fourth industrial revolution and explore the importance of platforms such as TADA within the roadmap for mobility innovation. Moreover, by examining the controversies surrounding TADA, we were able to extract the following major issues: 1) legality, 2) innovation, 3) the status of platform workers, 4) regulation equality, and 5) public debate. Among these issues, this study focuses on discussing innovation as demanded by its increasing importance to secure national competitiveness. This study explores innovation within the context of the TADA controversy in detail based on the determining factors of mobility innovation induced by prior research. These factors include sustainability, predicting and creating specified value, high-tech infrastructure, and mobility integration. Our overall analysis results maintain that TADA is innovative in terms of sustainability, predicting and creating a specified value, and its basis in high-tech infrastructure. While TADA might fall short in terms of mobility integration, we were able to recognize its visions with regard to its ultimate realization. Through these endeavors, this study aims to understand the significance of mobility innovation within the fourth industrial revolution and provide related insights.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/153468http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000438016
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > SCIENCE-TECHNOLOLY POLICY(과학기술정책학과) > Theses (Master)
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