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프로젝트의 시장지향성 PM자원과 기술혁신전략경로가 기업 경쟁우위에 미치는 영향

Title
프로젝트의 시장지향성 PM자원과 기술혁신전략경로가 기업 경쟁우위에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Market-Oriented PM Resources and Technological Innovation Strategy Paths for Projects on the Firm’s Competitive Advantages: Studying on the Resource-Based View and Dynamic Capability on Project Portfolio Management
Author
장희석
Alternative Author(s)
JANG, HEE SEOK
Advisor(s)
김승철
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
전략경영 분야에서는 일찍이 자원기반관점과 동적역량 관점에 따른 동적 시장 환경에 어떻게 자원의 역량을 향상 시키느냐에 따라 기업의 경쟁우위를 확보하고 지속 가능한지를 연구하여 왔다. 특히 Barney(1991)의 VRIO/VRIN(Valuable, Rare,Inimitable, Organizational support/Non-substitutable)프레임워크는 기업의 지속적인 경쟁우위 달성하는데 필수적인 요소로 자주 연구되어 지고 있는 것이다. 그러나 빠른 시장환경 변화에서는 자원기반관점을 기반으로 한 동적역량이 더 필요하다는 점이 부각되면서 많은 선행 연구자들이 동적역량에 대한 깊은 이해와 발전을 이어왔다. Teece et al.(1997)는 기업의 내부 자원의 역량이라고 할 수 있는 포지션(Positions), 성공을 위해 보유한 경험 경로(Paths)와 이를 뒷받침할 수 있는 프로세스(Processes)를 동적역량의 PPP프레임워크로 제시하였다. 프로젝트관리 분야에서는 이러한 자원기반관점과 동적역량에 대하여 다수 프로젝트들에 대한 전략적인 식별과 우선순위, 자원의 배치와 조정 등을 수행할 수 있는 프로젝트 포트폴리오관리(PPM
Project Portfolio Management) 역량이 동적역량을 실현하는데 매우 적합하다는 사실이 강조되면서 연구되어 왔다. 동적인 시장환경에서 고객이 요구하는 사항을 지속적으로 파악하고 기술진보에 따른 혁신적인 기술을 바탕으로 전략적인 프로젝트를 수행하는 것은 기업에서는 당연한 일이지만, 이를 체계화된 프로세스로 활용되지 않으면 그 프로젝트는 실패하게 될 수 있다. 시장에서의 모든 전략적 정보는 기업의 중요한 자산으로써 다루어질 수 있으며, 이러한 시장지향성 자산은 프로젝트를 기획하고 수행하기 위한 PM(Project Management)자원으로 식별될 수 있다. 기업에서 변화하는 시장환경에 따라 프로젝트들을 선별하고 우선순위를 부여하여 내부 자원의 통합과 배치 그리고 재조정 및 프로젝트 수행 중에도 지속적인 사업타당성(Business case)의 유효성을 점검하기 위하여는 PPM 역량이 요구된다. 또한 프로젝트의 기술혁신전략은 기술적으로 경직된 경로의존성의 문제를 해결하기 위해 제안된 경로창출의 일환으로서 전략적 변화의 역할을 강조하고 새로운 기술혁신 개발과 내부 자원을 이용한 혁신전략을 의미한다(Meyer,2007). 본 논문에서는 Teece et al.(1997)가 제안한 ‘동적역량’의 PPP 프레임워크를 기반으로 하여 시장지향성 PM자원(Positions)과 기술혁신전략경로(Paths)를 통하여 PPM 프로세스 (Processes)를 매개효과로 하여 기업의 성과, 즉 PPM성공 성과 및 사업성공 성과에 어떠한 영향을 미치는지 연구하였다. 요즘과 같은 빠른 동적 시장에서는 PPM 프로세스는 ICT(Information & Communication Technology, 정보통신기술)시스템의 도움이 없이는 기업에서는 경쟁우위를 확보하기는 어렵다고 볼 수 있다. 이는 고객에 대한 정보 또는 전세계 시장의 빠른 시장 환경에 대한 실시간 정보를 신속하게 처리하고 전달하기 위해서는 ICT 시스템 역량이 필요하기 때문입니다. 본 논문에서는 프로젝트 수행 시 필요한 ICT시스템 역량이 PPM 역량과 함께 기업의 경쟁우위를 달성하는데 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 결과적으로는 ICT시스템역량이 PPM 프로세스와 함께 PPM성공 성과 및 사업성공 성과에 유의한 간접적인 조절효과의 영향을 미치지는 않지만, ICT시스템역량이 하나의 독립 요인으로서 직접적인 영향을 미침으로써 기업의 경쟁우위를 확보하는데 많은 도움이 되는 것으로 나타났다. 본 논문에서는 마케팅 분야나 전략경영 분야에서 주로 연구 되어 왔던 시장지향성에 대한 주제를 PM분야에서 자원기반관점을 바탕으로 유무형의 시장지향성을 가진 PM자원으로써 식별하고 PPM 프로세스 동적역량에 확대 적용한 것은 상당한 의미가 있다고 본다. 또한 기술혁신전략을 위한 신기술 추구, 프로젝트 조직구성 및 프로세스혁신 등을 가지는 기술혁신전략경로를 적용하여 기존의 ‘경로의존성’과 혁신적인 ‘경로창출’이라는 통합된 개념을 발굴한 것은 새로운 시도라는 중요한 시사점을 제공하고 있다. 이러한 시장지향성 PM자원과 기술혁신전략경로와 함께 기업의 다수의 프로젝트를 식별하고 우선순위에 따라 자원의 통합, 배치 및 조정, 그리고 사업타당성의 유효성 확인을 통한 전략적 통제가 가능한 PPM 프로세스(Processes) 역량에 대한 연구를 진행한 것은 실무적으로도 기여하는 바가 있다고 볼 수 있다. 결과적으로 시장지향성 PM자원과 기술혁신전략경로가 PPM 프로세스 동적역량의 매개효과를 통하여 기업의 PPM성공과 사업성공이라는 경쟁우위 성과에 유의한 영향을 미칠 수 있는 연구 모형을 제안하고 이를 실증적으로 검증하였다.
In the field of strategic management, we have been researching how to secure a competitive advantage and be sustainable for firms based on how to improve the capacity of resources in a dynamic market environment based on resource-based view and dynamic capabilities view. Barney's (1991) framework called VRIO / VRIN (Valuable, Rare, Inimitable, Organizational support / Non-substitutable) is considered an indispensable feature for companies to achieve sustained competitive advantage. However, with the rapid change in the market environment, it was emphasized that more dynamic capabilities based on resource-based perspective was needed, and many previous researchers have continued to deeply understand and develop dynamic competency. Teece et al. (1997) proposed a dynamic capabilities using PPP(Positions, Paths, and Processes) framework based on positions that can be described as the capabilities of the internal resources of a company, paths of experiences possessed for success, and processes that can support them. In the field of project management, it has been studied and emphasized for the fact that the project portfolio management (PPM) processes is very suitable for realizing dynamic capabilities to perform strategic identification and prioritization of multiple projects, resource allocation and coordination. In a dynamic market environment, it is natural for companies to continue to grasp the needs of customers and to conduct strategic projects based on innovative technologies according to technological advance, but if they are not utilized as a systematic process, the projects will may fail. All strategic information in the market can be treated as company's important assets, and these market-oriented assets can be identified as Project Management (PM) resources for planning and executing projects. Project portfolio management capabilities are required to select and prioritize projects according to the changing market environment, and to perform the integration, arrangement, re-coordination of internal resources, and continuous validation of the business case during project life cycle. In addition, the project's technology innovation strategy emphasizes the role of strategic change as part of the proposed path creation to solve the problem of technologically rigid path dependency, and refers to the innovation strategy using new technological innovation development and internal resources (Meyer,2007). In this paper, ‘Market-oriented PM resources(Positions)’, ‘Technological Innovation Strategy paths(Paths)’, and PPM (Processes) based on the 'dynamic capabilities' PPP framework proposed by Teece et al. (1997) are applied to find how to have the effect on the company's competitive advantage performance, that is, PPM success and business success. In today's rapid dynamic market, the project portfolio management process is difficult to secure a competitive advantage for companies without the help of ICT (Information & Communication Technology) systems. This is because ICT system capability is required to quickly process and communicate information about customers or real-time information about the global marketplace's rapid market environment. In this paper, we tried to find out how the ICT system competencies required for project implementation have an impact on achieving a competitive advantage of the company along with PPM competencies. As a result, although the ICT system capability does not have indirectly a significant effect on the PPM success and business success performance along with the PPM process, the ICT system capability turned out to be very helpful that it has a direct influence as an independent factor, thereby securing a competitive advantage of the firm. In this paper, the market orientation has been studied mainly in the field of marketing or strategic management, but also in the PM area there is a meaningful findings which the market-oriented resources are identified as PM resources with tangible and intangible market orientation based on resource-based view, and applied extendedly to the dynamic capabilities of PPM process. In addition, it provides important implications as a new attempt to have discovered the integrated concept of 'paths dependency' and innovative 'paths creation' by applying ‘Technological Innovation Strategy paths’, which include new technology pursuit, project organization, and process innovation for technological innovation strategy. Along with these ‘Market-oriented PM resources’(Positions) and ‘Technological Innovation Strategy paths’(Paths), ‘PPM processes’ capabilities make a number of projects identified, resources integrated, arranged, and coordinated according to priorities and it makes strategic control by continuously validating the business case while carrying out projects. This paper provides a practical contribution to apply PPM processes in the PM field. As a result, by mediating through effect of the dynamic capabilities of PPM process, the research model was proposed and empirically validated that market-oriented PM resources and technological innovation strategy paths have a significant effect on the firm's competitive advantage, which are the firm's PPM success and business success. Keywords : Resource-based view, Dynamic capabilities, Business case, PPM process, Market-oriented PM resources, Technological Innovation Strategy Paths, PPM Success performance, Business Success performance, Competitive Advantages.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/153462http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000438817
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Ph.D.)
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