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우회전략을 통한 다국적기업 해외자회사의 현지화 수준 결정요인에 관한 연구

Title
우회전략을 통한 다국적기업 해외자회사의 현지화 수준 결정요인에 관한 연구
Other Titles
Determinants of Staff Localization in Headquarters-Subsidiary-Subsidiary Relationships in MNCs
Author
김찬복
Alternative Author(s)
Kim Chan Bok
Advisor(s)
최 성 진
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 2006년에서 2013년 사이 외국에 본사를 둔 511개 한국 자회사의 중국 투자 현황을 바탕으로 중국 현지의 인력 현지화 수준에 대해 문화적 거리, 현지 경험, 현지 경쟁 환경이 미치는 영향을 실증 분석하였다. 문화적 거리와 현지화에 관한 기존 연구는 본사와 자회사가 소재한 본국과 현지국의 이질성에 따른 현지화 수준을 살펴보았다. 하지만 본 연구는 이러한 단순관계에서 나아가 본사-해외자회사-해외자회사 즉, 본국-중간국-현지국 형태로 관계를 세분화하여 중간국의 자회사를 통한 현지국 자회사의 현지화 수준에 대한 문화적 거리의 영향력을 살펴보았다. 패널 분석결과, 다국적 기업이 소재한 본국과 현지국 사이의 문화적 거리가 길수록 현지 자회사의 현지화 수준을 높이는 것으로 나타난 반면 본국과 중간국 사이의 문화적 거리는 현지화 수준에 별다른 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 한편 중간국 자회사의 중국 현지 경험은 본국과 현지국 사이의 문화적 거리와 현지화 수준 간의 관계에 대하여 정(+)의 조절효과를 가지는 것으로 나타났다. 반면 중국 내 경쟁 강도는 본국과 현지국 사이의 문화적 거리와 현지화 수준 간의 관계에 대해 부(-)의 조절효과가 나타났다. 본 연구는 선행연구에서 시도되지 않았던 중간국의 자회사를 경유한 본사-자회사 관계에서 현지화 수준에 대한 문화적 거리를 실증적으로 규명하였다는 점에서 인력 현지화에 대한 이론적, 실무적 시사점을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
This study empirically investigates how cultural distance, local experience of foreign subsidiary, and the intensity of local competition affect foreign subsidiary’s staff localization, using the sample of 511 Korean subsidiaries from each different MNC from 2006 to 2013. Previous studies on the effect of cultural distance on firm localization have examined the level of subsidiary localization depending on heterogeneity between home country and host country. However, this study attempts to develop these studies by expanding the home-host country relationship into the home-intermediate-host country relationship. The results of panel analysis show that the cultural distance between home country and host one has a positive relationship with the level of staff localization, while the cultural distance between home country and intermediate one is not significant with the level of staff localization. Furthermore, local experience of foreign subsidiary positively moderates the impact of cultural distance between home and host on the number of the local staff in the Chinese subsidiary. On the other hand, it also found that the intensity of local competition negatively moderates the influence of cultural distance between home and host on the level of staff localization in the Chinese subsidiary. The empirical findings of this study may contribute significantly to understanding about the overseas subsidiaries’ localization strategy in that it expands the discussion on the relationships between MNCs and their subsidiaries.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/153456http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000438642
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Ph.D.)
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