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해외토목공사 공기 지연 및 비용 초과에 영향을 주는 리스트에 대한 인식 차이 비교

Title
해외토목공사 공기 지연 및 비용 초과에 영향을 주는 리스트에 대한 인식 차이 비교
Other Titles
Comparison of Recognition on the Risks Affection Schedule Delays and Cost Overruns in Overseas Civil Construction Projects
Author
양해섭
Alternative Author(s)
Yang, Hae Sup
Advisor(s)
김주형
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
우리나라 건설업은 6·25 전후 미국이 발주하는 군납 공사로 근대적인 건설 기술을 축적하며, 경제 발전의 견인차 역할을 수행해 왔다. 해외건설은 1965년 태국 파타니-나라티왓 고속도로 공사를 필두로 개척기 (1965∼1975), 확장기(1976∼1983), 침체기(1984∼1992), 도약기(1993∼1997), 조정기(1998∼2003)를 거처 2004년부터 현재까지 재도약기의 시기에 있다. 개발도상국을 중심으로 원유 수요가 증가하면서 유가가 급등하여 중동 산유국들이 벌어들인 오일 머니를 석유화학 설비와 사회 인프라 시설에 적극적으로 투자하였으며, 이와 동시에 국내 건설경기의 위축으로 우리 기업들이 해외로 적극 진출함에 따라, 2007년 397억 달러, 2008년 476억 달러를 수주한 가운데, 2010년에는 아랍 에미리트 연합국(UAE) 원전(186억 달러) 수주로 사상 최대치인 716억 달러 수주하였다. 이후 2011∼2014년간 연간 수주 650억 달러 내외의 높은 수주 실적을 기록하였으며, 2018년 11월 누적 수주액이 8천억 달러를 달성하였다. 최근 10년 동안 국내 건설시장의 변화에 따라 국내 많은 건설업체는 중동과 동남아시아, 남미 등 해외 건설시장으로 눈을 돌렸으나, 해외 건설시장의 강자인 미국, 유럽의 선진국 건설업체와 신흥 강자로 떠오른 중국 업체와의 경쟁 속에서 잇따른 출혈경쟁으로 저가 수주가 많아져 사업수지가 악화만 되어갔고, 여기에 글로벌 유가 하락의 여파로 중동지역의 발주 물량이 급감하면서 여러모로 국내 건설업계의 경기침체가 한동안 지속되었다. 이러한 국제 경쟁 속에서 살아남으려면 양질의 공사를 수주하여 이윤을 남겨야 하는데, 최근 공사 실적을 보면 잇따른 하도급 업체의 공사 포기에 따른 직영 전환 및 직영공사 수행 실패에 따른 손실이 발생하고 있다. 이에 과거 해외공사 손실의 원인 및 대책에 대한 선행연구를 검토하여 주요 리스크 요인을 선정하고, 최근 15년간 수행한 해외토목공사에서 발생했던 실패 사례를 유형별로 조사/분석하여 실제 실패 요인들을 도출하고, 과거 선행연구 결과와 비교하여 최종적으로 주요 실패 요인들을 선정했다. 더불어 설문을 통해 해외토목현장에서 근무했던 직원들이 인식하고 있는 주요 실패 요인을 파악하여 실제 실패 요인과 비교함으로써, 토목 기술자들의 잘못된 인식을 파악하고자 함이 본 연구의 목적이다. 향후 해외토목공사의 수주/수행 역량을 강화하여 실패를 줄이기 위해서는 본 연구를 통해서 인지된 주요 실패 원인을 사전에 인식하고 이를 관리할 수 있는 전략을 형성하고 배제할 수 있는 방안에 대한 추가 연구가 필요하겠다.; The Korean construction industry has obtained modern construction technology through the projects in the field of military that were ordered by the United States after the Korean War. The experience in terms of managerial and technical aspects accumulated from those projects has played the role as a driving force for economic development. The history of overseas construction is rooted to Thailand Patani-Narathiwat Highway projects commenced from 1965. It can be classified into 5 main phases as follows: pioneer period (1965-1975), expansion period (1976-1983), recession period (1984-1992), leap season (1993-1997), adjustment period (1998-2003). It is in the period of re-leap from 2004 to the present. The surge of oil price due to the increased demands mainly from developing countries in Asia encouraged the Middle East Countries to invest the oil money actively in petrochemical facilities and social infrastructure facilities. Simultaneously, Korean construction companies actively expanded business area from domestic to overseas while overcoming domestic restriction. As a result they have got order amounting 39.7 billion US Dollar in 2007, 47.6 billion US Dollar in 2008 and 71.6 billion US Dollar in 2010 including 18.6 billion US Dollar for the UAE nuclear power plant, which wa the largest record in the history. Thereafter, between 2011 and 2014, the companies have recorded high annual orders of around 65 billion US Dollar, and in November 2018, the accumulated orders amounted to 800 billion US Dollar. As the domestic construction market has been hanged in the last 10 years, many domestic construction companies have turned to overseas construction markets such as the Middle East, Southeast Asia, and South America, but the bleeding competition caused many low-priced orders and the business balance deteriorated as a consequence of the competition between construction companies in developed countries like the United States and Europe, which are the strongest in the overseas construction market, and Chinese companies that newly rising strong construction companies. In addition, the economic slowdown in domestic construction industry continued for some time as the order volume in the Middle East plummeted due to the drop in global oil prices. In order to survive in this international competition, it is necessary to win high-quality construction orders and make profits. According to the recent construction results, there are losses due to the succession of subcontractors' abandonment of construction, the consequent conversion of subcontract to direct construction and the failure to perform the direct construction. To this end, we reviewed prior studies on the causes and countermeasures of overseas construction losses, selected major risk factors and investigated and analyzed the failure cases that occurred in the overseas civil construction projects conducted in the past 15 years to derive actual major failure factors. Finally, major failure factors were selected. Along with the identification of the major failure factors, the purpose of this study is to scrutinize the recognitions on the key failure factors of civil engineers who have worked or are working at overseas civil construction projects by conducting the questionnaire survey and comparing them with actual failure factors. In order to reduce failures by strengthening the ability of overseas civil construction companies to win the high-quality orders and execute the projects appropriately, it is necessary to study how to recognize and form a strategy to recognize and manage the major causes of failures in advance through further study.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/153236http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000438858
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > DEPARKMENT OF CONSTRUCTION MANAGEMENT(건설관리학과) > Theses (Master)
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