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The Birth of a New Hero: Cormac McCarthy's The Road as a Post-9/11 Revisionist Western Novel

Title
The Birth of a New Hero: Cormac McCarthy's The Road as a Post-9/11 Revisionist Western Novel
Author
권서형
Alternative Author(s)
권서형
Advisor(s)
윤성호
Issue Date
2020-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문의 목적은 2006년 출간된 코맥 매카시(Cormac McCarthy)의 『로드』(The Road)를 포스트 9·11 수정주의 서부소설로 연구하는 것이다. 9·11 테러 직후, 조지 부시(George W. Bush) 행정부는 서부극의 근간인 프런티어 신화를 이용하여 “테러와의 전쟁”과 그에 수반하는 국내외적 폭력을 정당화하였다. 신화적 공간으로서 서부와 서부극 영웅의 이미지는 역대 미국 대통령들의 수사학에서 빈번히 사용되어 왔는데, 부시 대통령과 부통령 딕 체니(Richard Bruce Dick Cheney) 또한 갑작스럽게 선포된 테러와의 전쟁을 미국인들이 이해하고 지지할 수 있도록 카우보이 수사학을 끊임없이 선보였다. 사악한 테러 세력과 전투를 벌임으로써 자신과 미국의 선량함을 재건하고 강화하는 부시의 자아상은 『로드』의 주인공인 “남자”와 닮아 있다. 악에 대항하는 선, 예외주의와 선민의식에서 비롯된 낙관론, 그리고 폭력을 통한 재생까지. 매카시는 두 카우보이 영웅적 인물의 가치관과 언행의 유사성을 드러냄으로써 테러와의 전쟁을 비판하고 당시의 사회적 상황과 역학을 소설에 반영하고 있다. 그러나 매카시는 거기에서 그치지 않고 소년을 공동체의 가치를 추구하는 새로운 영웅으로 탄생시킴으로써 프런티어 신화의 긍정적이고 생산적인 발전 가능성을 시사한다. 즉, 이 논문은 궁극적으로 매카시의 『로드』를 9·11 테러 이후 재등장한 프런티어 신화를 탈신화화하고 재신화화하는 과정의 일환으로 본다. 우선 서론에서 수정주의 서부극으로서 『로드』가 갖는 이론적 타당성을 검토한 다음, 두 번째 장에서는 “남자”의 언행과 부시 대통령의 행적 및 연설문을 바탕으로 두 인물을 비교한다. 이 두 인물은 그들의 선량함을 부각하려고 하나, 정작 그들이 하고 있는 것은 개인의 이익을 앞세워 폭력을 행사하고 공동체와 상생의 가치를 부정하는 것이다. 매카시는 독자들로 하여금 프런티어 신화적 영웅이 소위 악의 세력에게 행하는 폭력을 목격하고 새로운 신화와 영웅을 창작해내는 과정에 참여하도록 만든다. 따라서 세 번째 장에서는 매카시가 남자의 아들인 “소년”을 공동체 의식을 함양한 이타적 영웅으로 제시하고 있음을 분석할 것이다.
This thesis aims to examine McCarthy’s The Road as a post-9/11 revisionist Western novel. Through this novel, McCarthy not only criticizes that the George W. Bush administration incessantly justified “the war on terror” by using the Myth of the Frontier, the cornerstone of the Western genre, but also requires his readers to witness the violence perpetrated against “enemies” of an American hero and participate in the process of mythmaking. The Road is, ultimately, a series of processes of demythologizing and re-mythologizing the resurgent Myth of the Frontier in the post-9/11 era. The frontier myth returned as a presidential trope of Bush for the U.S citizenry to support the war on terror. Bush resorted to the “cowboy rhetoric” to rebuild and reinforce his and the nation’s “goodness” by fighting against the “evil forces.” This self-portrait of Bush is parallel to the self-image of the “man” in The Road. Thus, the president’s speeches and remarks after 9/11 are juxtaposed and compared with the man’s dialogues with the “boy” and the narrations reflecting his thoughts in the second chapter of this thesis, preceded by the introduction where The Road is given validity that it is a revisionist Western novel. Although the two typically cowboy-like figures stress their goodness, they merely perpetuate brutal violence and threaten coexistence. McCarthy believes it is possible to make a more productive myth with a revised heroic figure. In the third chapter, therefore, how The Road develops a new hero character is explored in detail: the selfless and altruistic boy who is needed in the disaster-struck nation.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/153105http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000438277
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Master)
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