486 0

성인학습자들의 스피치교육 경험 분석 : 전환학습 이론을 중심으로

Title
성인학습자들의 스피치교육 경험 분석 : 전환학습 이론을 중심으로
Other Titles
An Analysis of the Experiencesof Adult Learners in the field of Speech Education: A Study on Transformative Learning Theory
Author
유영만
Keywords
스피치교육; 성인학습자; 전환학습이론; 경험; adult learner; speech education; transformative learning
Issue Date
2019-08
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 9, no. 15, Page. 957-986
Abstract
본 연구의 목적은 평생교육으로서 스피치교육에 참여하는 성인학습자를 대상으로 전환학습이론을 프레임워크로 활용해 단계적 변화 과정을 교육적 경험으로 해석함으로써 성인학습자가 처한 상황에 따른 맥락을 총체적으로 파악하는데 있다. 자료수집은 2018년 1월부터 2019년 5월까지 이루어졌으며, A스피치 교육기관에서 교육을 받은 성인 중 다양한 연령대를 포괄할 수 있는 성인학습자 12명을 연구 참여자로 선정하여 심층면담을 진행했다. 연구결과 첫째, 스피치 교육을 수강한 성인학습자는 삶 속에서 다양한 경험을 통해 스피치교육에 관심을 갖게 되지만 공통적으로 부정적인 경험에 의해 학습을 시작하게 되었다. 이는 연구 참여자에 따라 차이는 있지만 트라우마 수준의 충격적인 경험으로 남기도 했다. 둘째, 성인학습자는 스피치 교육 과정에서 비판적 성찰과 이성적 담론을 통해 개인의 내적인 변화와 외적인 변화를 동시에 경험하고 있었다. 셋째, 성인학습자는 스피치 교육을 이수한 후, 스피치 기법을 생활 속에서 꾸준히 적용해 보는 노력을 기울이면서 새로운 스피치 상황을 도전과제로 인식했다. 그리고 자신의 스피치 실력을 제고하기 위해 훈련할 수 있는 다양한 기회의 장을 접할 필요성을 느꼈다. 이러한 결과를 바탕으로 성인학습자들을 위한 스피치 교육에 대한 시사점과 결론을 제시했다. The purpose of this study is to use transformative learning theory as a framework to interpret the gradual change process as educational experience in adult learners participating in speech education as continuing education to understand the experience of adult learners as a whole. The data collection took place from January 2018 to May 2019, and 12 adult learners of various age groups who were educated at the A-Speech Institute were selected as study participants and conducted in-depth interviews. First, the study found that adult learners who received speech education became interested in speech education through various experiences in life, but most started learning because of negative experiences. Intensity of these experiences vary between participants in the study but for some the experience proved to be traumatic. Second, adult learners were experiencing both internal and external changes through critical reflection and rational discourse in the course of speech education. Third, adult learners recognized new opportunities of practicing speech as a challenge and tried to apply speech techniques steadily after completing speech education. Adult learners then felt the need to experience various opportunities to improve their speech skills. Based on these results, we presented the implications and conclusions regarding speech education for adult learners.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010027358981https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/152625
ISSN
1598-2106
DOI
10.22251/jlcci.2019.19.15.957
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE