12 0

중국항공사의 한국인 승무원 채용증대 및 한국국가이미지 제고를 위한 경험적 연구

Title
중국항공사의 한국인 승무원 채용증대 및 한국국가이미지 제고를 위한 경험적 연구
Other Titles
An empirical study for improving the image of Korea and increasing employment of Korean crew in China airlines
Author
현성협
Keywords
중국 항공사; 한국인 승무원; 동료지지; 채용증대; 국가 이미지; China Airlines; Korean crew; co-worker’s support; Increased recruitment; coutnry image raising
Issue Date
2019-07
Publisher
한국호텔외식관광경영학회
Citation
호텔경영학연구, v. 28, no. 5, Page. 147-164
Abstract
본 연구의 목적은 중국 항공사를 기반으로 하는 한국 승무원의 우수성이 한국인 채용 증대와 국가이미지 제고로 이어지는지에 대한 실증적인 인과관계 검증에 있다. 본 연구에서는 한국인 승무원과실제로 함께 근무해 본 중국 항공사의 중국인 승무원을 대상으로 2019년 2월 9일부터 3월 13일까지총 300부의 설문지를 SNS를 통하여 배포하고 분석에 사용하였다. SPSS 25.0 프로그램을 사용하여빈도분석, 기술 통계분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석 결과, 동료지지는 성실성, 외적 매력, 문화적응, 서비스 품질, 의사소통의 다섯 가지 하위차원으로 나타났다. 가설 검증을 위한 분석결과, 의사소통 외에 모든 하위항목은 중국인의 한국인 승무원에 대한 동료지지에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 나아가, 동료지지는 한국인 승무원 채용증대와 국가 이미지 제고에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 또한, 구전 커뮤니케이션은 동료지지가 국가 이미지 제고에 대한 영향을 강화시키는 것으로 나타났다. 본 연구는 한국인 승무원의 우수성으로 꼽히는 특정 요인이 한국인 승무원의 채용증대와 국가 이미지 제고에 긍정적인 영향을 미치는 것을 실증적으로 확인했다는 점에서 큰 의미가 있으며 실무적인 시사점을 제공한다. The purpose of this study is to empirically verify the causal relationship between the excellence of Korean flight attendants working in China airlines and the increase in recruitment of Korean crews and/or positive Korean country image. In this study, a total of 300 questionnaires were distributed via social networking service (SNS) from February 9th to March 13th, 2019 to Chinese crew members of China Airlines who have actually had experiences of working with Korean crew members. Using the SPSS 21.0 program, frequency analysis, descriptive statistics analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, multiple regression analysis, and hierarchical regression analysis were performed. As a result of exploratory factor analysis, co-worker support showed five sub–dimensions of sincerity, physical attractiveness, cultural adaptation, service quality, and communication. As a result of the hypothesis test, all sub items besides communication showed a positive (+) effect on the co-worker support from the Chinese crew. Furthermore, it was confirmed that co-worker support had a positive effect on the increase in Korean crew recruitment and the improvement of the national image. In addition, word of mouth communication has shown that co-worker support strengthens the impact of the national image enhancement. This study is meaningful and provides practical implications in that it confirms positively the fact that certain factors considered as the excellence of the Korean crew have a positive effect on the increase of the recruitment of Korean crew members and the enhancement of the national image.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09304575&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/152059
ISSN
1226-8747
DOI
10.24992/KJHT.2019.07.28.05.147.
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE