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지식창출 및 공유 장소로서의 ‘Ba’개념을 활용한 온라인-오프라인 통합 학습 모델 개발 연구

Title
지식창출 및 공유 장소로서의 ‘Ba’개념을 활용한 온라인-오프라인 통합 학습 모델 개발 연구
Other Titles
Applying the Concept of 'Ba'as the Place for Creating and Sharing Knowledge: A Combination Model of Online & Offline Learning
Author
전상길
Keywords
학습(온라인 오프라인 혼합); 신뢰 수준 및 유형; 학습내용 가공수준; 학습 촉진자; Ba; Learning(Online Offline Blended); Trust; Instructional Design; Learning Facilitator
Issue Date
2004-09
Publisher
한국교육정보미디어학회
Citation
교육정보미디어연구, v. 10, No. 3, Page. 5-35
Abstract
현재 기업에서 실시하고 있는 학습은 그 전달방식에 따라 면대면 오프라인 학습과 인터넷 혹은 인트라넷 등을 통한 온라인 학습, 그리고 최근 온라인-오프라인을 함께 병행하여 진행하는 혼합 학습 (Blended Learning)등으로 다양하게 살펴볼 수 있다. 하지만 각각의 학습 유형에 적합한 지식 창출 및 공유 전략과 방법, 조건 등은 충분히 고려하지 않은 채 무비판적으로 시행되고 있는 실정이다. 이에 본 논문에서는 Nonaka와 Konno(1998b)가 주장한 지식창출 및 공유 장소로서의 Ba개념을 활용하여 각 Ba별로 창출, 공유되는 지식의 특성을 고려, 최적의 온라인-오프라인 통합 학습 모델을 다음과 같이 제시하였다. (1) 나선형 지식창출 프로세스에 따른 네 가지 Ba의 특성을 고려하여 최적의 온라인-오프라인 학습 유형을 규명하였다. (2) 온라인-오프라인 통합 학습에서 지식 창출 및 공유의 핵심 조건으로서 학습자들 간의 신뢰 수준과 유형을 비교하였다. (3) 온라인-오프라인 통합 학습을 가장 효과적으로 전달하기 위한 학습내용의 가공 수준을 비교하였다. (4) 온라인-오프라인 통합 학습을 활성화시키는 데 중추적인 역할을 담당하는 학습 촉진자의 유형과 특성을 비교하였다. 궁극적으로 지식창출 및 공유 장소 Ba를 활성화시키는 최적의 온라인-오프라인 통합 학습 유형과 촉진 전략은, 기업이 강조하는 지식과 학습 두 분야 사이의 긴밀한 연관성을 제고하기 위함이다. In today’s knowledge-driven society, knowledge is considered the most primary source of competitive advantage in corporations, and learning has its role as a key to creating, sharing and leveraging of knowledge. With the advent of digital times, companies explore various ways to mix and match delivery methods of learning to different individual or organizational needs, and experiment with different learning methods in order to facilitate the knowledge creation and sharing process. However, there seems not to be addressed sufficiently the connection between knowledge creation and delivery methods of learning within organizations. Unfortunately most HRD scholars and practitioners have been in difficulties for matching the right delivery methods of learning to the right organizational knowledge creation and sharing and felt confusion from the myriad of different learning methods. This paper focuses on the concept of Ba as the platform for linking knowledge creation and sharing with learning. Ba, as the place for creating and sharing knowledge, will provide a combination model of online and offline learning which includes four types of learning by distinguishing and comparing the characteristics of each of Ba from three points of view- trust, instructional design and learning facilitators. Right delivery methods of learning effectively coordinate various human and physical resources and contextual informational in four types of Ba. Based on a review of existing literature related to creating and sharing knowledge, this paper will suggest some guidelines or implications for HRD practitioners or scholars, who develop or implement learning programs by various delivery methods of learning in order to facilitate knowledge creation and sharing in organizations.
URI
https://information.hanyang.ac.kr/#/eds/detail?an=edskci.ARTI.374274&dbId=edskcihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/151723
ISSN
1229-7291
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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