312 0

인터페이스 평가측면에서의 VR 시뮬레이션 유효성 검증에 관한 연구

Title
인터페이스 평가측면에서의 VR 시뮬레이션 유효성 검증에 관한 연구
Other Titles
A Study on Verifying of VR Simulation in the Interface Evaluation
Author
이재환
Keywords
VR Design; 3D Simulation; Interface Design; Usability
Issue Date
2004-08
Publisher
한국디지털디자인협의회
Citation
디지털디자인학연구, v. 8, Page. 105-116
Abstract
최근 화두가 되고 있는 인간중심디자인(Human-Centered Design)을 실현하기 위해서는 인터페이스에 대한 중요성은 말해주고 있다. 이에 인터페이스 유저빌리티 평가에 있어서 사용자를 직접 불러서 실험하는 실험실 기반 유저빌리티 평가 방법은 실험실 시설 구축비용과 부자연스러운 유저빌리티 평가결과를 도출할 수 있기 때문에 본 연구에서는 이러한 문제점을 해결하기 위해 VR 시뮬레이션 기반 유저빌리티 평가 방법을 실시하였다. 이에 본 연구에서는 인터페이스 디자인 평가측면에서의 VR 시뮬레이션과 실제 제품을 사용하는 것과 동일한 효과를 낼 수 있는지에 대해서 실효성을 검증했다.그 결과 인터페이스 평가에서 중요한 영향을 주는 것은 평가 모델이 VR 시뮬레이션이냐 실제제품이냐의 여부보다는 대상 태스크의 복잡성과 관련이 있는 것으로 파악할 수 있다. 따라서 VR 시뮬레이션 기법은 유저빌리티 평가에서 효과적인 방법으로 사용될 수 있을 것이다. In order to attain Human-Centered Design, the importance of interface is emphasized. The conventional interface evaluation is executed in a laboratory. However, building a laboratory costs extra expenses, and the unnatural laboratorial environment results unnatural output. Therefore, this research suggests usability test based on VR Simulation. This research also answers to the question. "Can a VR simulation usability test replace with conventional laboratorial Usability TestT What we found out is that whether lack of reality is not influential. The influential factors are characteristics of the test such as the complexity of tasks. In conclusion, VR simulation can replace conventional laboratory based usability tests.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01748973&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/151641
ISSN
1598-2319
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE