472 0

조직학습 역량구축요인이 혁신행동에 미치는 영향

Title
조직학습 역량구축요인이 혁신행동에 미치는 영향
Other Titles
The effect of organizational learning capacity on innovative behavior
Author
이윤수
Keywords
조직학습역량구축요인; 혁신행동; 다집단분석; 잠재평균분석; Organizational learning capacity; Innovative behavior; Multi-group analysis; Latent mean analysis
Issue Date
2019-06
Publisher
한국기업교육학회
Citation
기업교육과인재연구, v. 21, no. 2, Page. 121-141
Abstract
본 연구의 목적은 건설사 구성원의 조직학습 역량구축요인이 혁신행동에 미치는 영향을 분석하고, 건설사 현장 조직과 본사 조직 간의 차이를 고려하여 두 집단 간의 차이를 분석하는 데 있다. 문헌 분석을 통해 본 연구는 조직학습 역량구축요인과 혁신행동의 관계를 검토하고 관련된 가설을 설정했다. 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구는 D 건설사 구성원을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 총 357명(현장 직원 151명, 본사 직원 149명)의 응답을 수집하였다. 연구목적을 달성하기 위해 구조방정식모형, 다집단 분석, 잠재평균분석이 실시되었다. 구조방정식모형 분석 결과, 공유된 비전과 협력, 참여적 의사결정은 혁신행동과 정(+)적인 관련이 있는 것으로 나타났다. 다집단 분석 결과, 구조방정식 결과에서 현장 직원과 본사 직원 간 차이가 없었다. 잠재평균분석 결과에서 현장 직원보다 본사 직원이 모든 변수에서 낮은 점수를 보였으나 그 차이가 통계적으로 유의하지 않았다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구는 건설사의 특성을 고려하여 조직학습 역량구축요인이 혁신행동의 선행변수로 역할을 하고, 특히 HRD 분야 내에서 그 중요성이 강조되어야 함을 논의했다. The purpose of this study is to investigate the effect of organizational learning capacity on innovative behavior and analyze the difference between the construction site and headquarter staffs, taking into account the differences between the two groups. Through a literature review, this study examined the relationship between organizational learning capacity and innovative behavior and established relevant hypotheses. We surveyed the members of D construction company and collected responses from 357 people (151 construction site staffs and 149 head office staffs). Structural equation modeling, multi-group analysis, and latent mean analysis were performed to achieve the research objectives. The result of structural equation modeling showed that shared vision and cooperation and participatory decision-making were positively related to innovative behavior. The result of the multi-group analysis showed that there was no difference between the two groups in the structural relationships found in the results of the structural equation modeling. Finally, in the result of the latent mean analysis, the head office staffs showed lower scores in all variables than the construction site staffs, but the latent mean differences were not statistically significant. Based on these results, considering the characteristics of construction companies, this study discussed the importance of organizational learning capacity, as an antecedent of innovative behavior, should be emphasized in the field of HRD.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4050027266307#https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/151484
ISSN
1598-396X
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE