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품질경쟁력 인과모형 하에서 산업 디자인의 기능적 역할에 관한 실증적 분석: 한국 제조업 부문을 중심으로

Title
품질경쟁력 인과모형 하에서 산업 디자인의 기능적 역할에 관한 실증적 분석: 한국 제조업 부문을 중심으로
Other Titles
An Empirical Analysis of Industrial Design's Functional Role in the Causal Model of Quality Competitiveness : Korean Manufacturing Sector
Author
윤종영
Keywords
Quality Competitiveness; Reliability; Design Management
Issue Date
2004-08
Publisher
한국디자인학회
Citation
디자인학연구, v. 17, No. 3, Page. 111-122
Abstract
본 연구의 목적은 품질경쟁력과 제품디자인이 포함된 기업의 종합경쟁력을 평가 모형 하에서 제품 디자인의 위치(Positioning)과 제품개발·생산·마아케팅·판매와의 기능적 관계를 실증적으로 규명하고 품질경쟁력 지수를 도출하여 품질경쟁력의 결정요인 및 파급효과를 분석하고 품질 경쟁력에 대한 제품 디자인의 영향력을 산업부문별 및 제품유형별로 비교분석하는 것이다. 상기의 실증적 분석을 위하여, 2003년 8월~10월, 한국 제조업부문의 400개 기업에 대한 설문조사로부터 관련 측정변수들을 추출하였다. 본 연구의 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, ‘제품 디자인 수준이 높을수록 (즉, 모양, 색깔, 스타일이 좋을수록), 품질경쟁력은 높아진다‘라는 본 연구의 가설을 제조업 전체, 7개 산업부문과 5개 제품유형에 대하여 각각 검정한 결과, 높은 신뢰도 수준(유의 수준 P<0.001)하에서, 모두 채택되었다. 둘째, 상관관계 분석 및 요인분석 결과, 품질경쟁력에 대한 제품 디자인의 영향력 자체는 낮게 추정되었던 반면에 제품의 기능성과 기본 성능의 영향력은 가장 높게 추정되었다. 이것은 한국 제조업의 발전단계가 아직 제품 디자인이 크게 강조되는 시점이 아니라는 실증적 사실과, 향후 제품 디자인이 다른 기능들과 통합되어 품질경쟁력, 나아가 종합경쟁력을 더욱 높여야 된다는 규범적 시사점을 의미한다. The purpose of this study are two : the first is to identify the positioning of product design and analyze its functional relationship with product development, manufacturing, marketing and sales in the comprehensive competitiveness evaluation model ; and the second is to estimate the determinants of QCI(quality competitiveness index), analyze the impact of product design on QCI, and compare the aforementioned results for the seven industrial sectors and the five product patterns. For this empirical analysis, this study surveyed 400 Korean manufacturing firms during August~October 2003. The major empirical findings are summarized as follows : First, the hypothesis on the positive effect of product design on QCI is accepted at a highly significant level (p<0.001) for all : the manufacturing sector, seven industrial sectors, and five product categories. Second, the correlation analysis and factor analysis lead to the result that the effect of product design on QCI is estimated to be relatively very low, in comparison to those of product functionality and basic performance on QCI. These findings imply that Korean manufacturing sector has been still in the prematured stage at which product design has not played an important role yet. This study concludes that product design in line with other functions (product development, manufacturing, marketing, and sales) should make a good contribution to the improvement of QCI in the future.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE00889525&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/151009
ISSN
1226-8046; 2288-2987
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMPUTING[E] > MEDIA, CULTURE, AND DESIGN TECHNOLOGY(ICT융합학부) > Articles
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