358 0

수학사적 입장에서의 가우스 소거법 도입

Title
수학사적 입장에서의 가우스 소거법 도입
Other Titles
Introduction of Gaussian Elimination from the Perspective of Mathematical History to the 11th Grade Students
Author
김수정
Alternative Author(s)
Kim, Su-Jung
Advisor(s)
차인숙
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 현재 고등학교 2학년 과정인 행렬 단원에서 수학사를 도입하여 가우스 소거법을 소개하고 연립방정식을 푸는데 어떠한 효과가 있는지를 알아보기 위하여 다음의 연구 문제를 설정하여 조사해 보았다. 첫째, 가우스 소거법에 대한 학생들의 선호경향은 어떠한가? 둘째, 가우스 소거법으로 인한 정답률 향상 정도는 어떠한가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 서울 소재의 H고등학교 2학년을 대상으로 실험을 실시하였다. 본 연구를 통하여 연립방정식의 원소(미지수)가 많아질수록 학생들은 가우스 소거법을 선호하는 경향을 보였고 정답률이 향상됨을 알 수 있었다.; The purpose of this study is to understand and analyze the effects of application of teaching and learning methods, especially Gaussian elimination method, using mathematical history. This study also constructed the following problems and tried to verify what positive effects to solve the simultaneous equations. First, how is the preference of the Gaussian Elimination method? Second, how are the positive effects on the answer using the Gaussian elimination method? To solve the above problems, this study selected as its subject, by academic achievement tests, H high school second grade students in Seoul. This study found as the number of the unknown quantity increase, students prefer the Gaussian elimination method and it also gives the positive effects to the answer.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150927http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406133
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE