정보통신기술의 빠른발달과 고도화는 우리의 삶과 사고의 방식에 변화와 혁신을 요구하고 있다. 교육의 장이 학교라는 울타리를 벗어나고 교사를 중심으로 편재되어 있던 교육체제가 개개인의 학습자를 중심으로 재편되면서 면대면 교육은 시공간적 제약을 초월하는 접근성, 용이성, 효율성을 중심으로 한 e-러닝을 통해 보완되고 확대되어 나가고 있다.
e-러닝은 이러한 새로운 교육적 패러다임을 효과적으로 실현하기 위한 최적의 교육시스템으로 전 세계의 주목을 받고 있으며, 세계 각국은 e-러닝을 통한 교육혁신과 미래 사회의 주도권 쟁취를 위하여 발 빠르게 움직이고 있다. 특히 정보화강국인 우리나라의 경우 2004년부터 EBS수능동영상 강의와 사이버가정하습체제를 중심으로 초.중등교육혁신을 위한 e-러닝을 추진해나가고 있다.
이에 본 논문에서는 e-러닝의 개념과 특성, 수학과 교육목표와 e-러닝에 대해 알아보고 실제 수학수업에서 e-러닝의 활용방안에 대한 전략을 세워 효과적인 e-러닝 교수학습에 도움이 되고자 한다.; The fast and high development of information communication technology is demanding change and innovation in our life and thinking. The field of education deviates from the fence of school, and the education system for teacher is changed the focus for students individuals, and the face to face education is complemented and expanded for e-learning that is center on access, simple, efficiency are above time and space restriction.
The e-learning come into the spotlight the best education system to realized effectively this new education paradigm, and all countries of the world move fast to education innovation lead to e-learning and to achieve future leadership. Especially the information powers of the world our country promote with activity e-learning to an elementary and middle educational renovation EBS the national college entrance exam movie lecture and cyber home study system since 2004.
Therefore this master's thesis investigates e-learning definition and properties, mathematics educational objectives and e-learning, e-learning practical use plan in real mathematics lessons, so will be of use to effective e-learning mathematics lessons.