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대학신입생의 자아효능감, 과학적 태도 및 과학 학업 성취도의 상관관계

Title
대학신입생의 자아효능감, 과학적 태도 및 과학 학업 성취도의 상관관계
Other Titles
A Study of the Correlation among Self-efficacy, Science Attitudes, and Academic Achievement in Universiry Freshmen
Author
조계영
Alternative Author(s)
Cho, Kye-Young
Advisor(s)
이휘건
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 대학신입생들의 자아효능감, 과학적 태도 및 과학 학업 성취도의 상관관계를 알아보고, 자아효능감과 과학적 태도가 과학 학업 성취도에 영향을 주는 변인인지 밝히는 데 있다. 각 요인 사이의 상관관계, 그리고 그 하위요인들의 상관 정도를 밝히기 위해 서울과 광주에 소재한 대학 2개교에서 과학전공 1학년 남녀 대학생 336명을 대상으로 자아효능감과 과학적 태도 검사를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학신입생의 자아효능감은 그 하위요인 중 자기조절효능감이 가장 높은 상관을 보였다. 둘째, 대학신입생의 자아효능감은 과학 학업 성취도와 유의미한 정적상관을 보였으며, 하위요인 중 자기조절효능감이 학업 성취도와 유의미한 상관을 나타냈다. 셋째, 대학신입생의 과학적 태도와 학업 성취도는 정적인 상관관계가 있었다. 넷째, 대학신입생의 자아효능감과 과학적 태도의 관계는 높은 정적 상관관계를 보였다. 이를 바탕으로 회귀분석을 실시한 결과 과학 학업 성취도는 자아효능감과 과학적 태도, 그리고 그 하위요인들에 영향을 받는다는 것을 밝혀낼 수 있었다. 이러한 결과는 대학신입생의 과학 교과 학습에 있어서 학습자 내부적 동기와 밀접하게 관련된 변인인 자아효능감의 중요성을 말해주며, 과학적 태도를 긍정적으로 변화시키는 것이 성취도를 높이는 방법임을 시사한다.
This study investigated the correlation among self-efficacy, scientific attitudes, and academic achievement, and figured out the affect of self-efficacy and scientific attitudes toward academic achievement, most specifically among university freshmen majoring in science. For this purpose, this study investigated 336 male and female university students majoring in science and enrolled in two universities located in Seoul and Kwangju. The survey instruments used for this study were a self-efficacy scale, scientific attitude scale, and science achievement score. To serve the purpose, the correlations between the factors were first analyzed, and then proceeded to analyze the sub-factors correlations. The following study results were obtained: First, it was found that there was a positive correlation between university students' self-efficacy and all of its sub-factors, and especially self-adjustive efficacy had the highest correlation. Second, there was a positive correlation between university students' self-efficacy and science academic achievement and especially self-adjustive efficacy had the positive correlation at a significant level. Third, the correlation between scientific attitudes and academic achievement in science was shown to be positive. Fourth, it was found there was a very high positive correlation between self-efficacy and scientific attitudes. Based on these results, it was found that academic achievement in science was affected by university students' self-efficacy, scientific attitudes, and their sub-factors. This result showed the importance of self-efficacy as an internal factor of learners, and also showed that a positive change in scientific attitudes is the way to improve academic achievement in university.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150922http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405855
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
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