314 0

구성주의에 입각한 음악감상 지도방법 연구

Title
구성주의에 입각한 음악감상 지도방법 연구
Other Titles
The Study of Teaching Method for Music Appreciation by Constructivism : Around the Class of Music Appreciation by Using ICT
Author
이유진
Alternative Author(s)
Lee, Yu-Jin
Advisor(s)
박재성
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The contemporary music education is intending to develop the composite musical abilities and esthetical abilities of music. To achieve this aim in music education, it needs to study the appropriate teaching method and to assist the suitable learning environment of music education. The development of contemporary technology made making various multimedia materials possible in education. The using of the multimedia materials in class as tools of instruction made the increment of learning effects possible. This using of multimedia materials also is needed in the class of music education. This study aims to lead the spontaneous participation of students and to assist the suitable learning environment of music education through using media as to act up to the present educational situation. Therefore this study investigated the theory of self-directed learning, the notion and the teaching-learning view of constructivism, the role of teacher on constructivism and the model of teaching-learning on constructivism. This study also made a study of the notion of ICT and the education of using ICT through various literatures. First of all, this study designed the constructive teaching-learning method through using ICT based on abstracted elements of ICT and constructivism. Based on designed the teaching-learning method through using ICT, this study developed a model of constructive teaching-learning method through using ICT such as , and attached the teaching-learning plan made of powerpoint. Lastly this study also presented a result is to be expected throughout the application of teaching-learning plan on appendix. Like this study of design and development about teaching-learning method by using ICT in music education is still insufficient and the most existing studies also took a teacher centered teaching-learning method. According to this status, this study designed and developed a student centered teaching-learning method by using ICT - the students solve the given problems through using ICT cooperatively on team learning and it is expected that academic achievement of students can be improved by using the result from this study.; 현대의 음악 교육은 개개인의 음악 심미성을 최대한 계발 및 확장시킴과 더불어 종합적인 음악성 계발을 지향하고 있다. 그러나 이러한 음악과의 지향점에 도달하기 위해서는 그에 적합한 음악 학습 환경의 조성과 적절한 교수 방법의 연구가 필요하다. 현대 과학 기술의 발달은 여러 가지 다양한 멀티미디어의 제작을 가능하게 하였고 그 질적 수준을 높여 놓았으며, 그러한 멀티미디어 도구들을 교육 현장에서 수업 매체로 사용하였을 때 교육환경의 현대화와 이로 인한 학습 효과의 증대를 가능하게 하였다. 음악 교육도 이러한 면에서 예외일 수는 없으며, 교과의 특성상 수업 매체의 활용은 필수 불가결한 것이다. 본 연구는 이러한 현대의 교육 상황에 부응하고자 하는 의미와 또, 음악과 교수·학습과 수업 매체를 관련지어 바람직한 음악과 학습 환경의 조성과 학습자의 능동적인 참여의 유도를 그 지향점으로 하여 이루어졌다. 따라서 본 연구에서는 자기주도 학습을 위한 이론, 구성주의 교육의 개념과 교수·학습관, 구성주의 교수·학습에서 교사의 역할, 구성주의적 교수·학습모델에 대하여 문헌을 통해 고찰하였고, ICT 교수·학습 모형개발에 앞서 ICT의 개념과 ICT 활용교육을 문헌을 통해 고찰하여 보았다. ICT 음악감상 교수·학습 과정안 개발에 앞서 음악과 교수·학습을 위해 추출된 구성주의적 요소와 ICT활용 교수·학습 요소들을 바탕으로, 음악감상 영역에서의 ICT를 활용한 구성주의적인 교수·학습 방법을 설계하였다. 설계된 ICT활용 구성주의적 음악감상 교수·학습을 토대로, 주제 ‘음악가 앨범 만들기’와 ‘바로크 음악사 및 음악 발표하기’의 ICT활용 구성주의적 음악감상 교수·학습 과정안 모형을 개발하였고, 교수자의 본시 단위시간 교수·학습 진행을 위한 ICT 교수·학습 과정안을 프레젠테이션 자료로 개발 첨부하였다. 마지막으로 ICT 활용 구성주의적 음악감상 교수·학습 과정안의 현장 적용을 통해 예상 및 기대될 수 있는 모둠별 학습자들의 학습 결과를 주제별 한 유형씩 개발하여 부록으로 첨부하였다. ICT 활용을 통한 음악과 교수·학습 과정안의 설계 및 개발의 연구는 아직도 상당부분 부족한 실정이다. 또한 이미 개발된 관련 연구들도 대부분 교수자 중심의 전통적인 교수·학습 방법이 대부분이고 학습자 중심의 구성주의 교수·학습 과정안 수업모형 개발은 부족하다. 이러한 이유로 본 저자는 학습자가 중심이 되어 ICT를 활용하고 문제를 해결해 나가는 모둠별 토론학습 환경의 구성주의적 교수·학습 과정안을 설계·개발 하였고, 이를 통해 학습자들은 창의적 사고와 문제해결 능력, 협동학습 등을 통하여 학업의 성취가 향상될 것으로 기대된다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150884http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405746
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE