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한국 중·고등학생의 어휘 학습 책략에 관한 비교 연구

Title
한국 중·고등학생의 어휘 학습 책략에 관한 비교 연구
Other Titles
A Comparative Study on Vocabulary Learning Strategies of Korean Middle & High School Students
Author
김지언
Alternative Author(s)
Kim, Ji-Eon
Advisor(s)
이영자
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 우리나라 중· 고등학교 영어 학습자들이 어휘 학습에 대하여 어떠한 인식을 가지고 있으며 각 학년별로 실제 사용하는 책략은 무엇인지 비교· 분석한 후, 영어 성적 수준에 따라 상· 중· 하 집단으로 나누어 보았을 때 각 집단은 어휘 학습 책략 사용 정도에 있어 어떠한 차이를 보이는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 그동안 어휘 학습은 외국어 학습의 가장 필수적인 요소로 인식되어 왔음에도 불구하고 우리나라 영어 학습자들은 여전히 어휘를 효율적으로 학습하는 데에 많은 어려움을 토로하고 있다. 또한 어휘는 그 수가 방대하고 문맥에 따라 그 의미도 다양해 교사가 수업에서 모든 어휘를 다루기 어렵다. 이에 어휘 학습을 학습자 스스로 주도할 수 있는 어휘 학습 책략의 필요성이 부각되며, 어휘 학습 책략이 어휘 학습을 성공적으로 이끄는 데 효과적이라는 선행연구를 바탕으로 다음과 같은 연구 문제를 제기하였다. 첫째, 우리나라의 중· 고등학생은 어휘 학습에 대하여 어떤 생각을 가지고 있으며, 어떠한 어휘 학습 책략을 얼마나 자주 사용하는가? 둘째, 연령에 따른 어휘 학습 책략은 어떠한 차이를 보이는가? 셋째, 각 연령별 학습자들을 영어 성적에 따라 상· 중· 하로 구분했을 때 어휘 학습 책략은 어떠한 차이를 보이는가? 이를 위해 서울 소재의 중학교 1학년과 3학년, 고등학교 3학년 12개 학급 352명의 학생을 대상으로 어휘 학습 책략에 관한 설문조사를 실시하였고, 한 학기 동안 진행된 학교 영어 필기시험과 듣기 평가, 수행평가를 합산하여 얻은 점수를 영어 성적 점수로 활용하였다. 이렇게 수집된 자료는 SPSS 통계 패키지를 활용하여 빈도분석, 기술통계, ANOVA를 이용하여 결과를 얻었다. 그리하여 얻은 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리나라 중· 고등학교 학습자들은 어휘 학습에 대하여 어휘는 실제로 사용해야 하며, 문맥상에서 자연스럽게 익혀야 하고 무조건적인 암기보다 말하기와 듣기, 읽기, 쓰기 등을 통해 학습해야 한다고 인식하고 있었고 중· 고등학교 학습자 간에 큰 인식 차이는 보이지 않았다. 또한 중· 고등학교 영어 학습자들의 책략 사용 평균은 2.71로 그다지 높지 않았고, 총 44개의 책략들 중 약 40%의 책략들을 어느 정도 사용하고 있는 것으로 나타났다. 그 중 학습자들이 가장 빈번히 사용하는 어휘 학습 책략은 반복하여 말하기, 소리 내어 발음해 보기, 철자 공부하기 등 인지 책략과 기억 책략인 것으로 드러났다. 둘째, 중· 고등학교 학습자들은 선호하는 책략에 있어 약간의 차이를 보였다. 중학교 1학년 학습자들은 기억 책략과 인지 책략을 가장 선호했고, 중학교 3학년 학습자들은 인지 책략과 결정 책략을 빈번히 사용하고 있는 것으로 나타났다. 고등학교 3학년 학습자의 경우에는 상위인지 책략을 가장 선호하고 있었고 인지 책략이 그 뒤를 이었다. 한편 중학교 1학년 학습자들은 자신의 관심에 따라 다양한 책략들을 비교적 자주 사용한 반면, 중학교 3학년과 고등학교 3학년 학습자들은 어휘를 실생활에서 사용해 봐야 하고 문맥을 통해 어휘 학습을 해야 한다는 의식을 가지고 있음에도 불구하고 전체적인 책략 사용은 제한적인 것으로 드러났다. 셋째, 각 학년의 영어 성적에 따른 상· 중· 하 집단 간 어휘 학습에 대한 인식과 어휘 학습 책략의 사용 정도를 비교한 결과, 중· 고등학교 학습자 모두 상위 집단일수록 어휘는 많은 읽기 활동을 통해 접해야 하고 문맥상에서 의미를 추측해야 하며 암기보다는 실제 사용하는 것이 더 중요하다는 항목에 대해 중· 하위집단보다 높은 인식 정도를 나타냈다. 또한 성적 상위 집단이 중위 집단이나 하위 집단에 비해 사용하는 책략의 수가 더 많으며 사용의 정도도 사회적 책략을 제외하고 대체로 더 높은 것으로 드러났다. 이와 같은 결과를 통하여 어휘 학습 책략은 학습자가 어휘 학습을 해나가는 데 효과적임을 인식하고 학습의 목표와 필요에 맞추어 자신의 학습에 활용하는 것이 중요하며, 교사 역시 학습자의 연령과 학습 경험의 정도, 당면한 과제의 성격, 학습 상황 등을 고려해 학습 책략을 지속적으로 지도하고 훈련하는 것이 바람직할 것이다.
The purpose of this study is to find out the effective English vocabulary learning strategies and to determine which strategies are correlated with their English proficiency using surveys conducted for three different age groups, first year and third year students of middle school and third year students of high school. In order to achieve the goal of this study the following three questions are raised. First, what vocabulary learning strategies do Korean middle and high school English learners use? Second, is there any age difference in the perception and use of vocabulary learning strategies? Third, which strategies can distinguish high, middle and low groups divided by English proficiency? To examine these research questions, data were collected from a total of 352 Korean first year and third year middle school students and third year high school students. A survey questionnaire was administered to the students to find out what kinds of English vocabulary learning strategies they are actually using. Also the standardized scores of English test taken in their school were used to measure the students' English proficiency. The results were analyzed by means of descriptive statistics, correlation, ANOVA and LSD. The results of this study can be summarized as follows: First, in their attempts to consolidate the retention of a newly acquired word, Korean students strongly favored such strategies as 'Practicing words through verbal repetition,' 'Writing words repeatedly,' 'Asking classmates or friends for the meaning of the word,' 'Guessing meaning from the context' among 44 vocabulary learning strategies of Schmitt's classification. On the contrary, the learners rarely used 'Putting a name tag on a physical object to memorize the word,' 'Knowing the meaning of words with group activities,' 'Asking a teacher synonyms of the learnt word or sentences which include the word'. Second, Korean students frequently used cognitive strategies and memory strategies, while they rarely used social strategies. According to age groups, Korean high school students used metacognitive strategies more often than other age groups. However, as the students grow older, they tended to use vocabulary learning strategies less often even though they thought using vocabulary in real world are more important than just memorizing it. Third, the groups divided by English proficiency levels showed the difference in using some specific vocabulary learning strategies. High proficiency level students used wider range of strategies than low proficiency level group. On the other hand, low proficiency level students considered social strategies as an effective means of discovering word meaning and used the strategies more often than high proficiency level students. The present study shows some strategies are very frequently used but generally their use of vocabulary learning strategies are limited. Most of Korean students tend to rely on cognitive and memory strategies and they don't use more complicated strategies. However, using different and complicated strategies for vocabulary learning is very important according to previous studies. Thus it is necessary to provide the students with effective vocabulary learning strategies that are appropriate for classroom activities and to implement various teaching methods to English class after careful consideration of the differences and styles of each students.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150866http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406715
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
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