228 0

내용스키마가 영어 독해력에 미치는 영향

Title
내용스키마가 영어 독해력에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Content Schema on English Reading Comprehension
Author
이지인
Alternative Author(s)
Lee, Ji-In
Advisor(s)
김임득
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 독해 시험에 있어 학습자의 계열 전공에 따른 내용스키마가 독해력에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 이는 독해평가에 있어 독해자료로 다양한 장르와 학문의 내용을 사용하는 현실 상황을 고려할 때 수험자가 전공 계열에 따라 불이익이 없는지를 검증할 필요가 있을 것이다. 따라서 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 제시하였다. 첫째, 전공 지문에 대해 전공그룹과 비전공 그룹 간에 독해 성취도와 내용스키마의 사용정도에서 차이를 보이는가? 둘째, 내용스키마는 독해시험 성취도와 상관관계가 어떠한가? 셋째, 독해 성취도의 상?하 집단 간에 내용스키마의 사용 정도에 차이가 있는가? 넷째, 내용스키마와 다른 독해구성요소들과 상관관계는 어떠한가? 다섯째, 독해 성취를 위해 적용할 수 있는 독해구성요소 모형은 어떠하며 이때 내용스키마의 총체적 영향력의 정도는 어떠한가? 이러한 연구 문제를 검증하기 위해 독해과정, 독해구성요소 및 내용스키마에 관한 선행 연구들을 검토하였고 경기도 소재 대학교 1학년 자연계열 40명과 경상계열 40명을 대상으로 두 번의 독해평가와 설문 조사를 실시하였다. 그리하여 수집된 자료를 SPSSWIN을 이용하여 분석하였고 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 독해 평가에 있어서 전공 그룹이 비전공 그룹보다 독해 자료에 대해 내용스키마를 더 사용하고 있었으며 전공 그룹의 평균이 비전공 그룹의 평균보다 높은 것으로 나타났다. 이에 대해 실제로 내용스키마가 독해력에 미치는 정도를 알아보기 위해 검증한 결과 독해성취도와 내용스키마는 높은 상관관계를 보이고 있었으며 성취도 상위?하위 집단을 결정하는데 있어 내용스키마의 영향력이 가장 컸으며 독해성취 모형에 있어서도 내용스키마가 가장 먼저 적용되고 독해전략, 어휘지식이 단계적으로 적용될 때 가장 높은 독해 성취도가 기대되었다. 이처럼 내용스키마는 독해력에 있어서 큰 영향력을 끼치고 있었으며 이러한 영향력으로 인해 전공그룹과 비전공 그룹 간 독해력의 차이가 내용스키마 사용정도의 차이에 기인한다는 것을 알 수 있었다. 따라서 많은 독해시험에 여러 장르와 학문내용을 독해자료로 사용하고 있다는 점에서 수험자가 전공별 내용스키마로 가지는 불공정한 이점 혹은 불이익을 간과할 수 없을 것이다. 본 연구의 내용스키마가 독해력에 영향을 준다는 점을 받아들여 영어독해평가 출제 시 이러한 전공?계열 지식에 의한 내용스키마에 의해 수험자가 불이익을 최소화하기 위해 독해자료에 사용되는 전공 지식의 일반성 정도와 수험자가 가지고 있는 내용스키마에 초점을 맞추어 출제가 고려되어야 할 것이다. 그리고 영어독해교사는 독해 지도를 하는데 있어 학습자가 다양한 학문적 내용을 접할 수 있도록 다독(Extensive Reading)을 독려해야 할 것이다. 그리고 보다 심도 있는 후속 연구를 통해 전공별 내용스키마 영향 정도의 차이를 조사하여 영어독해평가에서 난이도 조절에 이용될 필요가 있다는 점을 제언해주고 있다.; The purpose of this study is to reveal the effects of content schema on English reading comprehension in the EFL situation. In addition, this study aims at investigation into the difference of content schema uses according to a testee's major and reading proficiency level. To investigate this study, I raised these five questions. First, does the testee's major make an effect on reading comprehension test? Also, is there any difference in utilizing content schema by a testee's major? Second, what is the correlation between the reading comprehension proficiency and the content schema ? Third, what is the difference in utilizing the content schema between higher reading proficiency level group and lower one? Fourth, what are the correlations among the reading comprehension components ? Fifth, what is the best optimized reading model and what is the effect of the content schema on this model? For this study, I reviewed some previous studies on reading process, reading comprehension components and content schema. In this regards, content schema plays a very important part in comprehending foreign language as well as native language. There is a lot of empirical evidence which proves the influence of content schema on reading comprehension. Accordingly, I administered two reading comprehension tests with the passages related to natural science and business to the study group who consisted of a total of 80 university students from the majors of natural science and business. And then I made surveys of how much they utilized each of reading comprehension components during test. And the results are as follows. First, the testee who had a major related to the reading passage, utilized more content schema and got better score in comprehension test. Secondly, content schema was most highly correlated with reading comprehension proficiency. Third, higher level students were using content schema more than lower level ones. Fourth, if anticipating the best optimized reading comprehension model through SPSSWIN, content schema should be applied first, reading strategy and then vocabulary successively. Consequently, this study showed that the content schema made a big effect on reading comprehension proficiency, which might result from a testee's major. Accordingly, advantages or disadvantages from a testee's major should not be overlooked in that various genres and academic contents are used in the reading comprehension test as the reading passages. In order to minimize a testee's disadvantage, the reading comprehension test should be considered on the basis of the generalization degree of academic content and a testee's content schema. In addition, field teachers should keep in mind to encourage students to have extensive reading to build the content schema for various academic contents and genres.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150846http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405806
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE