670 0

웹 기반 학습 평가를 위한 문제은행 시스템의 설계 및 구현

Title
웹 기반 학습 평가를 위한 문제은행 시스템의 설계 및 구현
Other Titles
Design and Implementation of Item Pool System for Web-Based Learning Evaluation
Author
이민경
Alternative Author(s)
Lee, Min-Kyoung
Advisor(s)
강수용
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 정보화 시대에 발맞추어 나가기 위해서는 학습자의 문제해결력을 함양하기 위한 능력을 기를 수 있는 교육이 이루어져야 한다. 학습과정에서 학습자 스스로 지식을 조작하고 문제를 해결할 수 있는 학습자 중심의 자기 주도적(self-directed) 학습이 강조되고 있다. 이러한 학습을 위하여 웹 기반에서의 문제은행 시스템을 이용하여 자기 주도적 학습의 학습 평가가 가능하도록 연구 개발을 하고자 한다. 본 연구에서 제안하는 시스템은 학습자가 스스로 필요한 문제를 출제하여 학습할 수 있으며, 문제출제 형식은 문제은행 방식을 이용한 동적 출제방식을 사용하였다. 학습자가 학습 결과를 즉각적으로 확인하여 직접 피드백을 할 수 있으며, 모의고사를 통한 결과분석에 따라 개인별 심화 및 보충학습을 통해 완전학습 목표에 도달할 수 있도록 하였다. 또한 오답노트 기능을 이용하여 다시 풀어보기를 원하는 문제는 반복적으로 평가할 수 있도록 하였다. 평가 시 특정 과목에 대한 문항 편중을 막기 위하여 비율을 설정해놓았으며, 학습 통계에서 평균과 자신의 성적을 비교함으로써 철저하게 자신의 위치를 파악할 수 있도록 하였다. 이와 같이 학습자가 스스로 학습 평가의 결과에 대한 정보를 분석?평가하여 학습의 개선에 이바지하기 위한 문제은행 시스템을 설계 및 구현하였다. 본 연구에서 설계 및 구현한 시스템의 전체적인 구성은 클라이언트/서버 기반으로 크게 교수자 영역, 학습자 영역, 두 영역으로 구성된 시스템이며, 각각의 영역별 기능은 다음과 같다. 교수자 영역에서는 교수자가 과목과 핵심 요약 내용을 저장하며, 문항을 등록하고 문항을 추출하여 평가 문제를 생성함으로써 평가가 이루어질 수 있도록 구성되어 있다. 학습자 영역에서는 이미 교수자가 생성해놓은 평가 문제를 풀 수 있을 뿐만 아니라, 학습자가 직접 평가 문제를 생성할 수 있다. 또한 심화 및 보충학습 기능을 통하여 학습을 보완할 수 있으며, 오답노트 기능을 통하여 반복적인 평가가 가능하다. 그리고 자신의 평가에 대한 결과 분석과 학습 통계를 통하여 즉각적인 피드백이 가능하도록 구성되어 있다.; Our education has tried to adapt to changing information technology recently but still stays in old-fashioned formal frame. Since this era representing informationized society and knowledge-based regards creating, applying and distributing information as of importance, we can't exclude education. In information-based society, we can get out of such limitations as certain time, place and information giver by specific people and can achieve society and teaching system which we can receive new knowledge and skill all the time. I implemented item pool database which is easy to upload good evaluation problem and administer after that and provides diverse statistical data for professors who want to use the database easily for evaluation. Moreover, I designed and implemented evaluation system which is able to not only make the learners possible to do self-study with problems in the database mentioned above but also provide feedback to them according to evaluated learning results. With this item pool system, the professor who tries evaluation can save his or her time for making problems, giving them to learners, executing evaluation and analyzing the results, because the item pool can provide diverse saved problems conveniently and rapidly. So they have fewer burdens about evaluation. And learners can respond to evaluation, analyze results, review and do self-study whenever, wherever with the system. I expect that they can also raise ability of voluntary and individual study with the process.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150834http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406273
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > VOCATIONAL EDUCATION(실업학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE