297 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor신화식-
dc.contributor.author이영신-
dc.date.accessioned2020-04-13T18:01:33Z-
dc.date.available2020-04-13T18:01:33Z-
dc.date.issued2007-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150811-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406297en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the Influence of multiple intelligences of young children by temperament types and by social-demographic variables. The following questions were created according to the purpose of the study. 1. What difference is there in multiple intelligences of young children by their general background variables? 2. What difference is there in multiple intelligences of young children by their temperament types? The study was done with 70 children(4 and 5 years old) of H Kindergarten that manages the kindergarten curriculum of the multiple intelligences theory for the first time in Korea and with the children's parents. As for the analysis tools, the study used MIDAS for young child(for children of 4-8 years old), a multiple intelligences test developed by Shearer(1996) and adapted by Ok-Seung Yang, Hwa-Sik Shin, Kyung-Ok Lee, Hea-Kyung Hwang and Seung-Ok Kim(2004), in order to analyze multiple intelligences. In order to analyze child temperament, the study developed and used the child temperament rating scale, referring to PTQ developed by Thomas and Chess(1977), RITQ developed by Carey and McDevit(1978), and data collected from interviews with mothers by Hee-Young Cheon. In order to analyze the collected data, the study applied frequence, mean, standard deviation, t-test and one-way ANOVA, and produced Cronbach's α coefficient in order to see the reliability. Also, Duncan's Multiple Ranges Test was carried out as a post hoc. Results of the study were as follows: First, the multiple intelligences of young children were varied by their social-demographic variables such as gender, birth order, age of parents and mother's education level. Female children showed higher musical intelligence than male children and first-born children showed higher linguistic intelligence than the others. Also, children whose father was younger than 40 had a high level of overall multiple intelligences, physical intelligence and relationship intelligence. Even children whose mother was younger than 40 showed higher musical intelligence. As for the education level, the children only showed difference only by mother's education level. Children whose mother had an education level higher than university graduate showed a high level of musical intelligence, spatial intelligence, linguistic intelligence, relationship intelligence and naturalist intelligence. Second, the temperament types of young children were divided into gentle temperament, picky temperament and middle temperament. As for the difference in multiple intelligences by temperament type, children of gentle temperament showed higher logical·mathematical intelligence and relationship intelligence than children with picky and middle temperament. On the other hand, the test of their children's multiple intelligences were carried out by parents with handwritten tests. However, it is hard to analyze multiple intelligences of young children with such test method due to the limitation of subjectively described tests by their parents. Therefore, there should be new ways to analyze multiple intelligences of young children in the future. Also, there need to be more detailed studies on how multiple intelligences of young children develop, and the studies should consider personal variables as well as environmental effects for development of multiple intelligences.; 본 연구의 목적은 유아의 기질 유형과 다중지능과의 차이를 알아보고자 하는 것으로 일반적인 인구사회학적 변인과 유아의 다중지능이 유의미한 차이가 있는지 알아보고, 유아의 기질 유형과 다중지능과의 차이를 알아보고자 하는데 있다. 이상의 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1.유아의 일반적인 배경에 따라 유아의 다중지능은 어떠한 차이가 있는가? 2.유아의 기질 유형에 따라 다중지능은 어떠한 차이가 있는가? 연구 대상은 다중지능 이론에 기초한 유아교육 과정을 실천하고 있는 H 유치원의 만 4, 5세 유아 70명과 그들의 어머니이다. 본 연구에서 사용된 유아의 기질 측정도구는 Thomas와 Chess(1977)에 의해 개발된 PTQ와 Carey와 McDevitt(1978)가 개발한 RITQ 및 천희영(1992)이 어머니와의 면접에서 수집된 것을 참고로 하여 우리나라 유아들을 대상으로 개발한 연구용 기질 평정척도를 김근화(2005)가 수정ㆍ보완한 질문지를 사용하였다. 또한 유아의 다중지능 측정도구는 Shearer(1996)가 개발한 유아용 다중지능 검사지인 MIDAS for young child(4-8세용)를 양옥승ㆍ신화식ㆍ이경옥ㆍ황혜경ㆍ김승옥(2004)이 적용한 것을 사용하였다. 수집된 자료의 분석을 위하여 빈도, 평균, 표준편차, 군집분석, t-검증, One-way ANOVA를 사용하였고, 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach' α 계수를 산출하였다. 또한 추후검증은 Duncan's Multiple Ranges Test를 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 성별과 출생순위, 부모의 연령, 어머니의 학력과 다중지능은 차이가 있다. 여아가 남아보다 음악적 지능이 높았으며, 첫째 유아인 경우 다른 순위의 유아에 비해 언어적 지능이 높았다. 또한 아버지의 연령이 40세 미만인 경우 유아의 전체적인 다중 지능점수와 신체ㆍ운동적 지능, 대인관계 지능이 높았다. 어머니의 경우에도 40세 미만인 경우 유아의 음악적 지능이 높았다. 학력에 따라서는 어머니의 학력에서만 차이가 있었는데 어머니의 학력이 대졸과 대학원 졸업 이상인 경우 유아의 전체 다중지능과 음악적 지능, 공간적 지능, 언어적 지능, 대인관계 지능, 자연이해 지능이 높았다. 둘째, 유아의 기질 유형은 군집분석을 통해 순한 기질, 까다로운 기질, 중간 기질로 나누었다. 기질에 따른 다중지능과의 차이에서는, 순한 기질의 유형이 까다로운 기질과 중간 기질의 유형보다 논리ㆍ수학적 지능과 대인관계 지능이 높은 것으로 나타났다. 한편, 다중지능의 검사에 있어서 측정의 편의를 위하여 부모를 통해 지필검사를 하였다. 그러나 이러한 측정 방식으로 유아의 다중지능을 평가하는 것은 무리가 있으므로 추후 연구에서는 유아의 다중지능을 보다 객관적으로 파악할 수 있는 다중지능의 평가 방법을 모색해야 할 것이다. 또한 유아의 다중지능이 유아발달의 전 단계에 걸쳐 어떻게 발달되어 가는지에 대한 세밀한 연구가 수행되어야 할 것이며, 유아의 다중지능 발달에 개인적 차이 뿐만 아니라 환경적인 영향력도 고려하여 두 가지 모두를 포함하는 연구가 이루어져야 할 것이다.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title유아의 기질 유형에 따른 다중지능의 차이-
dc.title.alternativeThe Influence of Young Children's Temperament Types and Social-demographic Variables upon Their Multiple Intelligences-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor이영신-
dc.contributor.alternativeauthorLee, Young-Sin-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak교육대학원-
dc.sector.department교육학계열-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation유아교육-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE