396 0

어머니의 취업형태에 따른 양육효능감과 유아의 인성특성에 관한 연구

Title
어머니의 취업형태에 따른 양육효능감과 유아의 인성특성에 관한 연구
Other Titles
A Study on Mothers' Sense of Child-Rearing Efficacy and Characteristics of Younger Children's Personality Depending on Mothers' Work Life Styles
Author
양선미
Alternative Author(s)
Yang, Sun-Mi
Advisor(s)
조인숙
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 취업모의 일반적인 배경 및 취업형태에 따른 양육효능감과 유아의 인성특성을 밝혀 어머니의 취업형태가 유아의 발달에 미치는 영향을 알아봄으로써 취업모 자녀를 위한 교육적 대안을 모색하고 부모교육을 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 다음 과 같은 연구문제를 달성하였다. 첫째, 어머니의 일반적인 배경 및 취업형태에 따른 양육효능감에는 차이 가 있는가? 둘째, 어머니의 일반적인 배경 및 취업형태에 따른 유아의 인성특성에는 차이가 있는가? 셋째, 어머니의 양육효능감은 유아의 인성특성에 영향을 미치는가? 본 연구에서는 서울시내의 4개의 유치원 및 직장어린이집에 다니는 취업모와 유아 300명을 연구대상으로 하여 이 중 233부을 최종 연구 자료로 사용하였으며, 어머니의 일반적인 배경과 취업형태, 양육효능감, 유아의 인성특성에 관한 설문지를 통해 조사하였다. 자료처리는 SPSS 13.0을 사용하여 연구문제 1, 2번은 ANOVA분석을 실시하였고, 양육효능감이 유아의 인성특성에 미치는 영향은 단순회귀분석으로 실시하였다. 각각의 분석에서 유의수준은 5%로 설정하였으며, ANOVA 분석 후 집단 간에 유의미한 차이가 있는 경우 그 차이를 규명하기 위한 사후검증으로 Dunkan test를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 취업모의 일반적인 배경에 따른 양육효능감에는 유의미한 차이가 있었다. 일반적인 배경인 학력과 어머니의 양육효능감에서는 학력이 높을수록 양육효능감이 높았으며 연령과 결혼연수는 낮을수록 양육효능감은 높게 나타났다. 또한 어머니의 직업형태에 따른 양육효능감에서는 근무시간에서만 차이가 나타났는데 어머니의 근무시간이 길어질수록 양육효능감이 높게 나타났다. 둘째, 취업모의 일반적인 배경에 따른 유아의 인성특성에는 유의미한 차이가 있었다. 우선 어머니의 학력과 유아의 인성특성 중 안정성, 사회성, 활동성에서 유의미한 차이를 보였다. 즉, 어머니의 학력이 높을수록 유아의 안정성, 사회성, 활동성이 높은 것으로 나타났으며, 어머니의 연령에서는 어머니의 연령이 낮을수록 유아의 지배성은 높게 나타났다. 또한, 어머니의 결혼연수에서는 유아의 지배성, 안정성, 사회성, 활동성이 유의미한 차이가 있었다. 지배성은 결혼연수가 낮을수록 높게 나타났으며, 안정성과 사회성, 활동성에서는 결혼연수가 11-15년 사이가 가장 높았다. 전체적인 인성특성에서는 어머니의 결혼연수 1-5년이 가장 높은 것으로 나타났다. 다음으로 취업모의 취업형태와 유아의 인성특성에는 유의미한 차이가 나타났다. 우선 어머니의 직업종류에서 어머니의 직업이 비전문적일 때 지배성과 충동성이 높았으며, 어머니의 직업이 전문적일수록 유아의 안정성, 사회성에 유의미한 차이를 보였다. 또한 근무시간이 길수록 유아의 인성특성도 높게 나타났으며, 근무연수에서는 유아의 사회성과 활동성에 차이가 나타났는데 근무연수가 많을수록 유아의 사회성과 활동성도 높은 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 양육효능감은 유아의 인성특성 영향을 미친다. 즉, 유아의 지배성, 안정성, 사회성, 충동성, 사려성, 활동성은 어머니의 양육효능감에 영향을 받으며, 어머니의 양육효능감이 높을수록 유아의 인성특성도 높은 것으로 나타났다.; The purpose of this study was to analyze the differences of mothers' sense of child-rearing efficacy and characteristics of their younger children's personality depending on mothers' work life styles and thereupon, determine the effects of mothers' work life styles on their younger children's development and thereby, explore the alternative ways to educate working mothers' younger children. For this purpose, the following study points were set up; First, would mothers' sense of child-rearing efficacy differ depending on their demographic variables and work life styles? Second, would younger children's characteristics of personality differ depending on their mothers' demographic variables and work life styles? Third, would mothers' sense of child-rearing efficacy affect their younger children's characteristics of personality? In order to find the answers to the above questions, the researcher sampled 300 mothers and their younger children attending 4 kindergartens and in-company children houses in Seoul for a questionnaire survey. 233 responses out of 300 were selected for analysis. The questionnaire consisted of the questions about mothers' demographic variables and work life styles, their sense of child-rearing efficacy and their children's characteristics of personality. The data collected from the survey was processed using the SPSS 13.0 for ANOVA for study points 1 and 2 and simple regression analysis for study point 3. The significance level for each analysis was set at 5%, and in case some significant differences were found among groups as a result of ANOVA analysis, Duncan's test was conducted as ex post facto test to determine their causes. The results of this study can be summarized as follows; First, mothers' sense of child-rearing efficacy differed significantly depending on their demographic variables. The higher academic background a mother had, she had a higher sense of child-rearing efficacy, and their age and length of marriage life were negatively correlated with their sense of child-rearing efficacy. In addition, mothers' sense of child-rearing efficacy differed significantly on their working hours only among their work life styles. Namely, the longer a mother was working, she had a higher sense of child-rearing efficacy. Second, younger children's characteristics of personality differed significantly depending on their mothers' demographic variables. Above all, mothers' academic backgrounds were correlated with their children's characteristics of personality such as stability, sociability and activeness. Namely, the higher academic background a mother had, her younger child tended to be more stable, sociable and active. On the other hand, the younger a mother was, her younger child's dominance was higher. In addition, mothers' length of marriage life was correlated with their younger children's dominance, stability, sociality and activeness. While younger children's dominance was negatively correlated with their mothers' length of marriage life, their stability, sociability and activeness were highest when their mothers had been married for 11~15 years. In overall terms, younger children's personality characteristics scored highest when their mothers had been married for 1~5 years. Next, mothers' work life styles were found to affect their younger children's personality characteristics. Above all, unprofessional working mothers' children were more dominant and impulsive, and the more professional job a mother had, her child was more stable and sociable. Furthermore, younger children with their mothers working for longer hours tended to show more desirable personality characteristics, while those with their mothers working for more years were more sociable and active. Third, mothers' sense of child-rearing efficacy was found to affect their younger children's characteristics of personality. Namely, younger children's dominance, stability, sociability, impulsiveness, considerateness and activeness were affected by mothers' sense of child-rearing efficacy, and the higher mothers' sense of child-rearing efficacy was, their younger children's personality characteristics were more desirable.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150808http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406195
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE