345 0

부모의 학업성취압력과 아동의 학업성취목표가 아동의 스트레스와 심리적 안녕감에 미치는 영향

Title
부모의 학업성취압력과 아동의 학업성취목표가 아동의 스트레스와 심리적 안녕감에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effects of Parents' Achievement Pressure and Children's Achievement Goals on Children's Stress and Psychological Well-Being
Author
최경숙
Alternative Author(s)
Choi, Kyung-Suk
Advisor(s)
장성수
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
This study is intended to research into the relation between parents' achievement pressure and children's achievement goals under the assumption that the factors of children's stress and psychological well-being are the parents' achievement pressure and children's achievement goals. Furthermore, it is understood how children differently recognize achievement pressure by parents' rearing attitude as the factors influenced achievement pressure. The study was performed to find how parents' achievement pressure and children's achievement goals had an effect on children's stress and psychological well-being, as executed with 312 children, who were in the 6th grade in elementary school. In addition, the relation between parent's rearing attitude and achievement pressure as the factors influenced achievement pressure were researched, and the relation between achievement pressure and achievement goals was studied as well. The results are as below. First, the relation between achievement pressure and children's stress, psychological well-being was studied, and the result was that the children had heavy achievement pressure suffered from much more stress. As achievement pressure had a negative correlation with psychological well-being, it was found that higher achievement pressure negatively formed psychological well-being. Second, the study was attempted to find the relation with achievement goals and children's stress, psychological well-being. As children's stress displayed a positive correlation with performance-avoidance goals, children, who had high performance-avoidance goals, considerably underwent more stress than others. Looking into the relation with achievement goals and psychological well-being, when children had high mastery goals and performance-approach goals, well-being was positively formed, while high performance-avoidance goals let children have negative well-being. Sometimes, girls could have negative well-being, when their mastery goals were too high. Third, achievement pressure, overall, had positive correlation with achievement goals. It was explained that achievement pressure was highly appeared, when children had strong mastery goals?performance-approach goals?performance-avoidance goals. Fourth, children's recognition to parents' achievement pressure peculiarly appeared by parents' rearing attitude. When parents had affectionate, autonomous and reasonable rearing attitude, achievement pressure was weakly recognized by their children. Usually, in case of girls, when their parents had achievement-oriented rearing attitude, girls lowly recognized achievement pressure as well. Through this study, it was revealed that achievement pressure had an influence on children's stress and psychological well-being. Children were differently recognized parents' achievement pressure by their rearing attitude, and also children who had robust mastery goals?performance-approach goals?performance-avoidance goals highly recognized achievement pressure. High performance-avoidance goals heavily stressed children, so they negatively built psychological well-being. The results of this study showed that achievement goals were the factor considerably influenced children's psychological health. Moreover, it was found that achievement pressure could be controlled by parent's rearing attitude. Accordingly, it is necessary that parents treat their children affectionately and autonomously to relieve their achievement pressure. Finally, it allows that children can overcome stress, and leads stable life.; 아동들이 일상생활에서 경험하는 스트레스와 심리적 안녕감의 요인으로 부모의 학업성취압력과 아동 스스로가 갖고 있는 학업성취목표를 상정하고 이들과의 관계를 확인하였다. 더불어 학업성취압력에 영향을 주는 요인으로 부모의 양육태도에 따라서 아동이 지각하는 학업성취압력은 어떻게 달라지는 지도 확인하고자 하였다. 본 연구에서는 인천 시내에 있는 초등학교 6학년 아동 312명을 대상으로 부모의 학업성취압력과 아동의 학업성취목표가 아동의 스트레스와 심리적 안녕감에 어떠한 영향을 미치는 가를 알아보았다. 또한 학업성취압력에 영향을 주는 요인으로 부모의 양육태도와 학업성취압력의 관계에 대해서 알아보고 주변인인 학업성취압력과 학업성취목표의 관계에 대해서도 알아보았다. 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 학업성취압력과 아동의 스트레스 및 심리적 안녕감의 관계를 확인한 결과 학업성취압력이 높을수록 아동은 스트레스를 많이 경험하는 것으로 나타났으며 심리적 안녕감에서도 학업성취압력은 부정감에서 정적상관을 보여 학업성취압력을 높게 지각하는 아동일수록 심리적 안녕감이 부정적으로 형성됨을 알 수 있다. 둘째, 학업성취목표와 아동의 스트레스 및 심리적 안녕감과의 관계를 알아본 결과 아동의 스트레스는 수행회피목표에서 정적상관을 보여 수행회피목표가 강한 아동일수록 스트레스를 많이 경험하는 것을 알 수 있다. 또한 학업성취목표와 심리적 안녕감 간의 관계를 살펴보면 아동의 숙달목표와 수행접근목표가 강할수록 심리적 안녕감이 긍정적으로 형성되는 반면 수행회피목표가 강할수록 심리적 안녕감이 부정적으로 형성됨을 알 수 있다. 여학생의 경우는 숙달목표에서도 부정적 안녕감이 나타남을 알 수 있다. 셋째, 학업성취압력은 학업성취목표와의 관계에서 전체적으로 정적 상관을 보였다. 아동이 부모에게서 학업성취압력을 높게 받을수록 아동의 숙달목표, 수행접근목표 및 수행회피목표가 전반적으로 강하게 나타남을 알 수 있다. 넷째, 부모의 학업성취압력은 양육태도에 따라 다르게 나타났다. 애정적이고 자율적이며 합리적인 양육태도를 가진 부모일수록 그 자녀는 부모의 학업성취압력을 낮게 지각하고 있음을 알 수 있다. 여학생의 경우에는 부모가 성취적 양육태도일 때도 학업성취압력이 낮게 나타났다. 본 연구를 통하여 학업성취압력과 학업성취목표는 아동들의 정신건강에 크게 영향을 주는 요인으로 확인되었다. 또한 부모의 학업성취압력은 아동의 학업성취목표에 대해서도 영향을 끼치며 학업성취압력은 부모의 양육태도에 의해 제어될 수 있음을 확인하였다. 이를 통하여 아동들이 스트레스에서 벗어나 심리적으로 안정된 생활을 할 수 있도록 하는 것이 필요하다. 주요어 : 학업성취압력, 학업성취목표, 스트레스, 심리적 안녕감
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150805http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405998
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE