498 0

대학행정직원의 이직의도와 직무만족도와의 관계

Title
대학행정직원의 이직의도와 직무만족도와의 관계
Other Titles
A Study on Turnover Intension and Job Satisfaction of Administrative Employees in Universities
Author
김혜성
Alternative Author(s)
Kim, Hye-Sung
Advisor(s)
노종희
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 대학행정직원의 직무만족도를 측정하고 이직경험 및 이직의도와 직무만족도와의 관계를 밝혀, 대학행정직원의 직무만족을 극대화시킴으로서 대학행정조직의 효율화를 향상시키는데 목적이 있다. 이를 위하여 본 연구에서는 문헌연구와 선행연구를 고찰하여 이론적 배경을 삼았고, 직무만족에 관한 설문지를 통하여 조사연구를 실시하였다. 조사연구에는 기존 선행연구를 바탕으로 재구성한 질문지를 측정도구로 사용하였고, 업무, 급여, 상사의 리더쉽, 동료관계, 승진, 교육훈련, 근무환경(복리후생), 인정(안정성)등 8개 하위요인에 총 48문항으로 구성하였다. 본 연구에서 조사 분석 결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 행정직원들의 전체적인 직무만족도는 평균 3.18점으로 보통이상의 만족 수준을 보였으며, 하위요소별 통계분석 결과 업무, 상사의 리더쉽, 동료관계, 교육훈련, 근무환경(복리후생), 인정(안정성)측면에서는 대체로 만족도가 높은 반면, 급여, 승진측면에서는 만족도가 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 개인특성별로는 남자가 여자보다 만족도가 높았고 대체로 연령이 높을수록 높은 만족도를 보이는 것으로 나타났다. 학력별 전체적인 만족수준은 보통 이상으로 나타났으며, 대졸 이상의 학력을 가진 직원들의 만족도가 고졸 학력의 직원들에 비해 높은 수준을 나타냈다. 재직년 수에 따른 만족도 분석결과, 5년 미만의 짧은 경력을 가진 직원들의 만족도가 경력이 오래된 직원들보다 만족도가 낮았다. 직급에 따라서는 직급이 낮은 계약직 직원들이 일반직원에 비해 만족도가 낮았으며, 담당업무에 따라서는 학생행정 업무를 맡고 있는 직원들이 다른 업무를 맡고 있는 직원들에 비해 비교적 낮은 만족도를 보였다. 셋째, 행정직원들은 과거의 이직 경험의 유무에는 상관없이 현재 이직의도의 여부에 따라 직무만족도에 영향을 받는 것으로 나타났다. 현재 이직의도를 갖고 있는 행정직원들의 만족도가 이직의도를 갖고 있지 않은 행정직원들보다 낮은 만족도를 나타냈다. 행정직원들은 승진기회가 적고 발전할 기회가 없으며, 급여 수준이 낮기 때문이라고 이직의도 이유를 나타냈다. 또한 행정직원들은 일한 만큼 정당한 평가와 인정을 받지 못한다고 느끼기 때문에 이직의도를 가지는 것으로 나타났다. 이직은 직무불만족에서 오는 선택이고 이러한 이직 의도는 직원들로 하여금 소극적이고 부정적인 업무를 수행하게 만들어 결국 조직 환경의 혼란을 야기 시키고 불안감을 조성하게 한다. 이러한 직원들의 이직의도를 줄이기 위해 행정직원들의 직무만족을 높여줄 수 있는 직무 환경을 마련해 주어야 할 것이다. 따라서 행정직원들의 직무만족을 향상시키기 위해 다음과 같은 방안이 마련되어야 할 것이다. 첫째, 직원들의 사기를 높여줄 수 있는 방안으로 대학행정직의 직급체계를 다양화함으로써 보다 많은 승진 기회를 제공해야 할 것이다. 둘째, 업무량에 적합한 급여제도를 마련하여 급여에 대한 요구를 만족시켜 주어야 한다. 셋째, 노력에 대한 대가로 직원들의 평가체제를 도입하여 평가 결과에 대한 인정을 해 줄 수 있도록 제도를 마련해야 할 것이다.; The main purpose of this study is to find close relations between elements of the change of occupation and one's Job Satisfaction degree and improve the conditions of administrative employees in the universities. For this purpose, this study is based on theories and proceeding studies related to job satisfaction. This study has been conducted the research with questionnaire on job satisfaction. After proceeding the study related to job satisfaction had reviewed, Job Satisfaction Questionnaires were constructed. This questionnaires were consisted of 48 items. And This research has assumed 8 elements as variables that affect one's Job Satisfaction degree: job itself, salary, leadership of the supervisor, the relationship with colleagues, promotion, educational program, working environment(welfare), recognition(stability). The subjects in this study were 218 employees who worked at some private universities throughout the whole country. After the survey was taken, the responses from 199 employees were analyzed by applying five point Likert scales. Also, for statistical analysis, this research was conducted frequency analysis, t-test, one-way ANOVA and Duncan-test, and the level of significance was set at p<.05. For statistical handling, SPSS Win 12.0 program was used. The results of the study about research are summarized as follows. First, the degree of job satisfaction of the administrative employees generally turned out above the average rate and the employees expressed higher job satisfaction in terms of a sense of job itself, leadership of the supervisor, the relationship with colleagues, educational program, working environment(welfare), recognition(stability) but expressed lower job satisfaction in terms of a sense of salary and promotion. Second, according to findings classified by characteristic of a individual, job satisfaction degree of men is higher than women's and the older they were, the higher their job satisfaction were. In particular, they expressed high job satisfaction in terms of elements of job itself, salary and working environment(welfare). Third, administrative employees were expose that is influenced in job satisfaction degree according to whether they have intension of post change for the present. But, job satisfaction degree of employees who have intension of change of post is lower than job satisfaction degree of employees who don't have intension of post change. Administrative employees exposed change post intention reason that it is. Administrative employees exposed that they have less promotion opportunity and have no opportunity to development oneself and exposed that they have low wage. Also, because administrative employees exposed that they are not given right estimation and not recognized in their works, they have the intension of post change. Change of post is a selection that comes from job dissatisfaction and the intension for post change causes confusion of organizational environment. Finally employees may feel insecurity. To decrease the degree of post change job environment that can elevate job dissatisfaction should be given to them. Therefore, to improve job satisfaction of administration employees, following plan may have to be provided. First, administrative employees will have to be offered more opportunities by diversifying position. Second, administrative employees will be have to be provided suitable wages for the work amount regardless of the position. And must satisfy their request for wages. Third, administrative employees will have to be provided a system that can introduce estimation order of employees in return of efforts acknowledge them about the estimation result.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150801http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405857
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE