254 0

대학생의 자아정체감과 전공진로 비선호가 진로결정수준에 미치는 영향

Title
대학생의 자아정체감과 전공진로 비선호가 진로결정수준에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of College Students' Ego-identity and Low-Preference for Major-related Career on the Career Decision Level
Author
박선영
Alternative Author(s)
Park, Sun-Young
Advisor(s)
장성수
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 대학생들을 대상으로 자아정체감과 전공영역으로 진로선택을 원하지 않는 전공관련 태도변인인 전공진로 비선호가 진로결정수준에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고, 대학생들의 전공진로 비선호에 영향을 주는 변인들을 파악하여, 이 변인들이 실제 진로결정수준에 영향을 미치는지를 파악하고자 하였다. 또한 전공소속별로 자아정체감과 전공진로 비선호, 진로결정수준에서 어떠한 차이를 나타내는지를 밝혀, 이를 전공진로상담에 활용하는데 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 본 연구에서는 경기도에 소재하는 4년제 대학교의 한의과대학, 인문대학, 자연대학, 공과대학 소속 대학생 334명을 표집하여 자아정체감검사, 전공진로 비선호검사, 진로결정수준 검사를 실시하여, 위의 연구문제를 검증하였다. 이에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 자아정체감 총점 및 전공진로 비선호와 진로결정수준은 통계적으로 유의한 정적 상관을 보였다. 이는 자아정체감이 높을수록 진로결정수준이 높은 것을 의미하고, 특히 자아정체감의 하위요인 중 미래확신성과 높은 상관을 보였는데, 이는 미래에 대한 확신이 높을수록 합리적인 진로결정을 한다는 것을 의미한다. 전공진로 비선호와 진로결정수준과는 부적상관을 보였는데, 이는 전공으로 진로영역을 선택하고자 하는 학생들은 진로결정수준이 높은 반면, 전공으로 미래의 진로를 결정 하고 싶지 않은 학생들은 진로갈등으로 진로결정수준이 낮아질 수 있음을 의미한다. 둘째, 전공으로 진로을 원하지 않는 상태를 나타내는 전공진로 비선호에 영향을 주는 변인으로 전공 적성 및 흥미 요인, 전공진로 불확실요인, 전공진로 기회부재요인을 선정하여, 이 세 변인들과 전공진로 비선호와의 관계를 상관관계와 중다회귀 분석을 통하여 알아보았다. 그 결과, 세가지 변인은 전공진로 비선호와 통계적으로 유의한 상관관계가 있었다. 즉 전공에 대한 흥미와 적성이 있을수록 전공과 관련하여 진로를 선택하고자 하는 생각이 강하고, 전공진로에 관해 불확실하고, 애매하게 생각할수록, 그리고 전공진로 기회가 적다고 느낄수록 전공관련 영역으로 진로선정을 하지 못하는 것을 의미한다. 전공적성 및 흥미, 전공진로 불확실성, 전공진로 기회부재가 전공진로 비선호에 미치는 영향을 알아보는 중다회귀 분석 결과, 전공진로 비선호 변량의 74%를 설명해 주는 것으로 나타났다. 셋째 학생의 전공소속별로 자아정체감, 전공진로 비선호, 진로결정수준의 평균 점수를 알아본 결과 자아정체감은 전공소속별로 차이가 없었고, 전공진로 비선호와 진로결정수준간에는 전공 소속별로 유의한 차이를 보였다. 전공소속별로는 한의과대학 학생들이 전공진로 비선호가 가장 낮고, 진로결정수준은 높은 반면, 인문대학 학생들이 전공진로 비선호는 높고, 진로결정수준이 낮았다. 본 연구는 대학생들의 진로결정에 영향을 미치는 심리적인 요인으로 자아정체감과 더불어, 자신의 전공영역에 대한 전공진로 비선호가 진로결정수준에 많은 영향을 미치고 있음을 밝히고 이러한 전공진로 비선호에 영향을 미치는 변인 전공 적성 및 흥미요인, 전공진로 불확실성 요인, 전공진로 기회부재 요인을 확인하여 대학생들의 전공관련 진로상담에 실제 활용할 수 있도록 기초자료를 제공하는데 그 의의가 있다. 주요어 : 자아정체감, 전공진로 비선호, 진로결정수준; The aim of this study was to investigate how college students' ego-identity and their low-preference for major-related career (a major-related attitude variable), which means that college students are unwilling to have a career in the field of their study, has effects on their career decision level, and to identify variables that have effects on their low-preference for major-related career and the effects of these variables on the actual career decision level. In addition, by determining the difference in ego-identity, low-preference for major-related career and career decision level according to students' major, we aimed at applying them to the major-related career guidance. For this study, we selected 334 as samples from students at the Faculty of Oriental Medicine, Arts, Science and Engineering of four-year colleges in Gyeonggi-do, and ran the test on their ego-identity, low-preference for major-related career and career decision level. The results of this study are as follows: First, the total marks of ego-identity & low-preference for major-related career and career decision level showed a statistically significant static correlation, which means that the higher the ego-identity, the higher the career decision level. In particular, the career decision level indicated a high correlation with future dependability, one of sub-factors of the ego-identity, which leads to a conclusion that the more confidence for future students have, the more logical students can be in making career decision. Between the low-preference for major-related career and career decision level, there was a negative correlation, which means that students unwilling to have a career in their field of study are likely to have a low career decision level due to the conflict between major and career while students willing to have a career related to their major have a high career decision level. Second, we chose major aptitude & interest factor, major-related career uncertainty factor, and absence of major-related employment opportunity as variables that have effects on the low-preference for major-related career, which indicates college students' unwillingness to have a career in the field of their study, and identified the relationship between these three variables and the low-preference for major-related career, conducting correlation and multiple regression analysis. As a result, there was a statistically significant correlation. That is, students with strong interest and aptitude for their major are more likely to have a strong intention to make a career decision in relation to their major; students with the uncertainty and ambiguousness towards their major, feeling that there are less employment opportunities in their filed of study, tend to be unable to make a major-related career decision. In order to determine the effects of major aptitude & interest, major-related career uncertainty, and absence of major-related employment opportunity on the low-preference for major-related career, we conducted a multiple regression analysis, and the result showed 74% of the variance of the low-preference for major-related career. Third, we gave marks of ego-identity according to students' major, low preference for major-related career and career decision level. The result indicated that there was not much difference between ego-identity and major; there was significant difference between the low-preference for major-related career and career decision level according to their major. In terms of major, Oriental medicine students had the lowest low-preference and a high career decision level while arts students had a high low-preference and a low career decision level. The significance of this study is to verify that the low preference for major-related career, in addition to ego-identity as a psychological factor for making a career decision, has various effects on the career decision level; to identify major aptitude & interest factor, major-related career uncertainty factor, and absence of major-related employment opportunity as variables that have effects on the low-preference for major-related career; and to provide fundamental materials for a practical use in the major-related career guidance for college students.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150800http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405853
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE