256 0

기업교육 참가자의 개인적 특성과 교육훈련전이와의 관계

Title
기업교육 참가자의 개인적 특성과 교육훈련전이와의 관계
Other Titles
The Relationship between Trainee`s Individual Characteristics and Transfer of Training
Author
강두천
Alternative Author(s)
Kang, Doo-Chun
Advisor(s)
정기수
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 기업교육 참가자의 개인적 특성인 자기효능감, 실패내성과 교육훈련전이와의 관계를 밝히는데 그 목적이 있었다. 먼저 연구의 목적을 달성하기 위하여 자기효능감, 실패내성 그리고 교육훈련전이 척도의 타당도를 검증하는 확인적 요인분석을 실시하였다. 그 다음 개인적 특성인 자기효능감, 실패내성과 교육훈련전이와의 상관관계를 분석하였다. 또한 어떤 변인들이 교육훈련전이를 잘 예측하는지 확인하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 설문조사는 K은행 영업점에 근무하고 있는 3,350명을 대상으로 실시되었다. 척도의 타당도와 신뢰도, 상관관계 및 교육훈련전이 예측 검증을 위하여 최종적으로 619명의 설문응답 결과가 활용되었다. 연구결과를 살펴보면, 자기효능감, 실패내성은 교육훈련전이와 정적 상관관계가 있음이 밝혀졌다. 이는 자기효능감과 실패내성 수준이 높아질수록 교육훈련전이 수준이 높아진다는 것을 의미하는 것이다. 또한 개인적 특성 중 어느 하위요인이 교육훈련전이를 예측하고 있는지 알아보기 위하여 자기효능감, 실패내성의 6개 하위요인을 대상으로 다중회귀분석을 실시하였다. 그 결과 자기효능감의 ‘자기조절효능감’, ‘과제난이도선호’ 그리고 실패내성의 ‘행동’, ‘과제수준선호’가 교육훈련전이를 예측하는데 유용한 것으로 나타났다. 결론적으로, 본 연구에서는 개인적 특성인 자기효능감, 실패내성이 직무상황에서 교육훈련전이를 예측하는데 유용한 변인임을 증명하였다. 즉, 기업교육 참가자의 자기효능감, 실패내성은 교육훈련전이에 정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 따라서 향후 교육훈련 프로그램 설계 및 개발시 자기효능감 및 실패내성이 주요 요소로 고려될 것으로 기대된다. 또한 교육담당자는 교육훈련 프로그램 설계시 자기효능감 및 실패내성을 강화시킬 수 있는 방법을 모색해야 할 것이다.; This study was intended to investigate the relationship between self-efficacy, failure tolerance as individual characteristics and transfer of training in corporate training. To accomplish this goal, the first step was to perform exploratory factor analysis to validate the scales measuring self-efficacy, failure tolerance, and transfer of training. Then, the relationship between self-efficacy, failure tolerance as individual characteristics and transfer of training were examined. Also, to identify best predictors for transfer of training, multiple regression analysis was performed. The subjects of this research were 3,350 employees working at the branches of K bank. Finally to test the validity and the reliability of the scales, relationship between scales, and predictable power of individual characteristics on transfer of training, data from 619 employees were used. Results showed self-efficacy, failure tolerance were correlated with transfer of training. It means that the higher level of selfefficacy and tolerance failure, the higher level of transfer of training. In addition, for investigating which subordinate factors of individual characteristics are predictable, multiple regression analysis with 6 subordinate factors of self-efficacy and failure tolerance were performed. The results showed that ‘selfregulatory efficacy’, ‘task difficulty preference’ of self-efficacy and ‘behavior’, ‘task difficulty preference’ of failure tolerance were the best predictable subordinate factors for transfer of training. In conclusion, this research proved that self-efficacy, failure tolerance as individual characteristics are useful variables to predict for transfer of training in work settings. In other words, trainee’s self-efficacy, failure tolerance have an positive affect on transfer of training. Therefore it is expected that self-efficacy and failure tolerance will come to be considered as important elements in designing and developing training and education program. Trainer will also have to figure out how to enhance trainee’s selfefficacy, failure tolerance for high level of transfer of training in developing training and education program.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150799http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405781
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE