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교사에 대한 신뢰도와 호감도가 아동의 처벌 귀인과 처벌 효과에 미치는 영향

Title
교사에 대한 신뢰도와 호감도가 아동의 처벌 귀인과 처벌 효과에 미치는 영향
Other Titles
Influences of Reliability and Likability for Teachers on Punishment Attribution and Effects in Children
Author
조민희
Alternative Author(s)
Cho, Min-Hee
Advisor(s)
장성수
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 교사에 대한 신뢰도와 호감도가 아동의 처벌 귀인과 처벌 효과에 어떤 영향을 끼치는지를 규명하고자 하였다. 따라서 학생들이 지각하는 교사에 대한 신뢰도와 호감도에 따라 학생의 처벌 귀인을 알아보고, 처벌 귀인에 따른 처벌 효과가 어떻게 달라지는지 설문 조사를 통해 알아보았다. 이를 위해서 본 연구에서 제기한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교사에 대한 신뢰도에 따라 처벌에 대한 귀인이 달라지는가? 둘째, 교사에 대한 호감도에 따라 처벌에 대한 귀인이 달라지는가? 셋째, 처벌에 대한 학생의 귀인에 따라 처벌의 효과가 달라지는가? 상기의 연구문제를 규명하기 위해서 경기도 소재의 한 초등학교 4, 5, 6학년 학생 270명을 대상으로 무기명 설문 조사를 진행하였다. 교사 신뢰도와 호감도 정도를 측정한 후 처벌 받는 상황을 가상으로 제시하여 처벌 귀인 및 처벌 효과를 측정하였다. 수집된 자료를 분석한 결과 나타난 주요 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사에 대한 신뢰도가 높을수록 처벌받았을 때 자신의 잘못 때문에 처벌을 받았다고 내적 귀인 하는 경향이 강하였다. 자신이 받은 처벌을 교사의 탓으로 여기지 않아 처벌받을 때 화가 난다거나 교사를 미워하는 마음도 상대적으로 덜하였다. 나아가 자신의 행동을 반성하며 앞으로 더 잘해야겠다는 생각으로 자신의 잘못을 뉘우치고 다음 행동을 수정하게 되는 의미 있는 행동 변화가 있었다. 둘째, 교사에 대한 호감도가 높을수록 처벌받았을 때 자신의 잘못 때문에 처벌을 받았다고 내적 귀인을 많이 하였다. 즉, 교사나 상황 탓을 하지 않았고, 처벌받았을 때 교사에게 죄송하다는 마음도 드는 것으로 나타났다. 그리고 자신의 행동에 대해 반성하며 자신의 잘못을 뉘우치고 다음 행동을 수정하게 되는 의미 있는 행동 변화가 있었다. 셋째, 자신의 잘못 때문에 처벌을 받았다고 내적 귀인을 할수록 처벌을 받았을 때 교사에게 화가 나고 교사를 미워하는 부정적인 감정이 들지 않았다. 또한 자신의 잘못된 행동에 대해 반성하는 마음이 들고 앞으로 더 잘해야겠다는 생각을 하는 것으로 나타났다. 나아가 처벌받은 후에도 자신의 잘못된 행동을 뉘우치고 의미 있는 행동 수정을 하게 됨을 알 수 있었다. 이는 교사에 대한 신뢰도와 호감도가 높을수록 처벌받았을 때 내적 귀인 하는 경향이 강하므로, 처벌 효과에서도 교사에 대한 신뢰도와 호감도가 의미 있는 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있다. 주요어 : 교사 신뢰도, 교사 호감도, 처벌 귀인, 처벌 효과
The aim of this study is to determine the influences of reliability and likability for teacher on punishment attribution and effects in children. In doing so, the author investigated the punishment attribution of children based on reliability and likability of teachers and the differences in punishment influences through questionnaire. The questions provided in this study are as follows: (1) Does the attribution against punishment differ according to the reliability for teachers?, (2) Does the attribution against punishment differ according to the likability for teachers?, (3) Does the effects of punishment differ according to the attribution of children against punishment? The 270 fourth, fifth, and sixth graders in an elementary school located in Kyungki Province were asked to answer to unsigned questionnaire in this study. After teacher reliability and likability were measured, punishment attribution and effect were surveyed when a simulated situation in which the subjects were punished was provided. The results of the analysis of the collected data were as follows: First, when the reliability for teacher was higher, the subjects expressed internal attribution that they deserved to be punished. They did not blame getting punishment on teachers, and felt less anger or displeasure for teachers. In addition, they showed significant changes in their activities and corrected their following actions because they regretted and reflected on what they had done and felt they would behave themselves well. Second, when the likability for teacher was higher, the subjects expressed internal attribution that they deserved to be punished. They did not blame getting punishment on teachers or situations, and felt sorry for teachers when they were punished. And they showed significant changes in their activities and corrected their following actions because they regretted and reflected on what they had done. Third, when the subjects expressed internal attribution that they deserved to be punished, they did not have negative emotion such as anger or displeasure against teachers and regretted what they had done to decide they would behave themselves well. Besides, after getting punishment, they reflected on their misbehavior to significantly correct their activities. Considering the tendency of internal attribution was increased when the reliability and likability for teachers were higher, it can be said that the reliability and likability for teachers had significant influences on the effects of punishment. The results of this study proved that the positive relationship between teachers and children had influences on the effects of punishment, which was in controversy. The importance of reliability between teachers and children in the spot was identified in this study. Therefore, it is necessary to create environments in which the educational subjects trust and respect each other as soon as possible in order to maximize educational effects. Key Words: teacher reliability, teacher likability, punishment attribution, punishment effect
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150797http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000405738
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
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